Η ACI Europe έδωσε στη δημοσιότητα τα στοιχεία της επιβατικής κίνησης για το 2016, που περιλαμβάνει 237 αεροδρόμια συνολικά, που αντιπροσωπεύουν περισσότερο από το 88% της ευρωπαϊκής αεροπορικής επιβατικής κίνησης και όλους τους τύπους επιβατικών πτήσεων προς, από και εντός της Ευρώπης (full service, low cost, τσάρτερ κ.ά).

Η επιβατική κίνηση στο ευρωπαϊκό αεροδρομικό δίκτυο σημείωσε ισχυρή δυναμική το 2016, σημειώνοντας κατά μέσο όρο αύξηση κατά 5,1%.

Όλη αυτή η αύξηση προήλθε από την αγορά της ΕΕ, με τα αεροδρόμια της Ένωσης να εμφανίζουν αύξηση του επιβατικού όγκου κατά 6,7%. Ενώ οι τρομοκρατικές επιθέσεις έκαναν ζημιά στη ζήτηση για το Βέλγιο, τη Γαλλία και σε πολύ μικρότερο βαθμό τη Γερμανία, οι επιπτώσεις παρέμειναν τοπικές και είχαν υποχωρήσει μέχρι το τέλος του έτους.

Αντίθετα, η επιβατική κίνηση στα αεροδρόμια εκτός ΕΕ σημείωσαν μέση μείωση της τάξης του 0,9%, κυρίως λόγω της μείωσης της επιβατικής κίνησης προς στα τουρκικά αεροδρόμια (-6,6%), που προκλήθηκε από τα τρομοκρατικά γεγονότα και την πολιτική αστάθεια. Παρά το γεγονός ότι βελτιώνεται σταδιακά μετά το καλοκαίρι, η επιβατική κίνηση παρέμεινε αδύναμη στα ρωσικά αεροδρόμια για ολόκληρο το έτος – εν τω μεταξύ, άλλες αγορές εκτός ΕΕ, όπως η Ισλανδία, το Ισραήλ και η Ουκρανία σημείωσαν πολύ δυναμική ανάπτυξη.

Η σημαντική πτώση της τουριστικής ζήτησης προς τα τουρκικά αεροδρόμια συνέβαλε στη συνολική απόδοση της ευρωπαϊκής αγοράς, με τη ζήτηση αυτή να μεταφέρεται και στα αεροδρόμια της Κροατίας, της Κύπρου, της Βουλγαρίας, της Ελλάδας, της Πορτογαλίας, της Ρουμανίας και της Ισπανίας. Αυτό το γεγονός βοήθησε τις περισσότερες από αυτές τις αγορές να επιτύχουν διψήφια ανάπτυξη – μαζί με την Ουγγαρία, την Ιρλανδία, τη Λιθουανία, το Λουξεμβούργο και την Πολωνία.

Ο Olivier Jankovec, γενικός διευθυντής της ACI Europe, δήλωσε: “Τα αεροδρόμια της Ευρώπης έσπασαν το απόλυτο ρεκόρ των 2 δισ. επιβατών τον περασμένο χρόνο. Ενώ οι γεωπολιτικές αστάθειες και η τρομοκρατία έπαιξαν τον μεγαλύτερο ρόλο στη διαμόρφωση της πορείας πολλών αεροδρομίων, το βασικό ζήτημα είναι η συνεχής ανάπτυξη και επέκτασή τους – με τον επιβατικό όγκο να αυξάνεται πάνω από 5% για τρίτη συνεχόμενη χρονιά. Αυτό σημαίνει ότι τα αεροδρόμια της Ευρώπης υποδέχθηκαν επιπλέον 300 εκατ. επιβάτες από το 2013, με το 80% αυτών ( 240 εκατομμύρια) να κατακλύζουν την αγορά της ΕΕ. Όπως ήταν αναμενόμενο, η αύξηση αυτή έχει αρχίσει να επηρεάζει αρνητικά τη χωρητικότητα, τις λειτουργίες και τους πόρους των αεροδρομίων”.

Πρόσθεσε επίσης πως μεγάλο μέρος αυτής της εντυπωσιακής απόδοσης οφείλεται σε τρεις στοιχεία:
1. τη βελτίωση των οικονομικών συνθηκών που οδηγείται από την ιδιωτική κατανάλωση και τη μείωση της ανεργίας,
2. τις χαμηλές τιμές του πετρελαίου και
3. της επέκταση της χωρητικότητας των αεροπορικών εταιρειών

Οι LCCs οδηγούν την ανάπτυξη και μεταλλάζουν τις θέσεις των αεροπορικών κόμβων
Οι εταιρείες χαμηλού κόστους (Low Cost Carriers) ήταν οι βασικές κινητήριες δυνάμεις της ανάπτυξης της επιβατικής κίνησης το 2016 μετά τις επιτυχημένες κινήσεις τους στην αγορά, την ανάπτυξη spinoffs αεροπορικών χαμηλού κόστους σε πλύρους υπηρεσιών αερομεταφορών, καθώς και την εμφάνιση προσφορών τόσο στις διαδρομές μεγάλες αποστάσεις όσο και στις LCCs.

Ως αποτέλεσμα, η αύξηση της επιβατικής κίνησης τείνει να επικεντρωθεί στους δευτερεύοντες και αναδυόμενους κόμβους, καθώς και στα μεσαίου μεγέθους αεροδρόμια. Αυτή η περίπτωση συνέβη, ιδίως στη Βαρκελώνη (+ 11,2%), το Δουβλίνο (+ 11,5%), το Μάντσεστερ (+ 10,8%), τη Λισσαβώνα (+ 11,7%), την Αθήνα (+ 10,6%), τη Βαρσοβία (+ 14,5%), το Εδιμβούργο ( + 11,1%), την Κολωνία (+ 15,2%), το Βερολίνο (+ 36,7%), το Μπέρμιγχαμ (+ 14,3%), τη Βουδαπέστη (+ 11,1%), το Βουκουρέστι (+ 18,3%), τη Βενετία (+ 10%), τη Μπολόνια (+ 11,5%), το Keflavik (+ 40,4%), τη Θεσσαλονίκη (+ 12,1%), την Κρακοβία (+ 18,1%), τη Σόφια (+ 21,8%) και το Βίλνιους (+ 14,3%).

Εν τω μεταξύ, οι 5 ευρωπαϊκοί κόμβοι (οι μεγάλοι), καθώς και τα μικρότερα περιφερειακά αεροδρόμια βρέθηκαν σε πολύ χαμηλότερα επίπεδα από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, με αυξήσεις κατά +1,5% και +4,3% αντίστοιχα.

Μεταξύ των μεγάλων κόμβων, το Schiphol του Άμστερνταμ ήταν το μόνο που αυξήθηκε σημαντικά (+9,2%), αντικαθιστώντας το Ataturk της Κωνσταντινούπολης ως το 3ο πιο πολυσύχναστο αεροδρόμιο της Ευρώπης με 63,6 εκατ. επιβάτες – πίσω από το Heathrow του Λονδίνου- (75.7 εκατ. επιβάτες και +1%) και το Charles de Gaulle του Παρισιού (65,9 εκατ. επιβάτες και +0,3%). Το Ataturk της Κωνσταντινούπολης περιορίστηκε στην 5η θέση (60 εκατ. επιβάτες και -2,1%), ενώ της Φρανκφούρτης διατήρησε τη θέση του ως το 4ο πιο πολυσύχναστο αεροδρόμιο της Ευρώπης (με 60,7 εκατ. επιβάτες και -0,4%).

Κατά τη διάρκεια του έτους 2016, τα αεροδρόμια που υποδέχονται πάνω από 25 εκατ. επιβάτες ετησίως (Ομάδα 1) σημείωσαν κατά μέσο όρο αύξηση 2,6%, τα αεροδρόμια που υποδέχονται 10-25 εκατ. επιβάτες (Ομάδα 2) είχαν αύξηση 6,7%, στα αεροδρόμια με 5-10 εκατ. επιβάτες (Ομάδα 3) η αύκηση έφτασε το 10,3%, ενώ τα αεροδρόμια που υποδέχονται λιγότερο από 5 εκατ. επιβάτες ετησίως (Ομάδα 4) είχαν αύξηση 5,8%.

Τα αεροδρόμια που ανέφεραν τις μεγαλύτερες αυξήσεις στην επιβατική κίνηση κατά τη διάρκεια του 2016 (σε σύγκριση με το 2015) έχουν ως εξής:

Ομάδα 1: Δουβλίνο (+11,5%), Βαρκελώνη (+11,2%), Άμστερνταμ (+9,2%), Κοπεγχάγη (+9,1%) και Μαδρίτης (+7,7%)Ομάδα 2: Αλικάντε (+16,8%), Μάλαγα (+15,8%), Κολωνία (+15,2%), τη Βαρσοβία WAW (+14,5%) και Μπέρμιγχαμ (+14,3%),Ομάδα 3: Βερολίνο SXF (+36,7%), Λάρνακα (+24,2%), Φάρο (+18,6%), Βουκουρέστι OTP (+18,3%) και Πόρτο (+16%)Ομάδα 4: Oradea (+487,7%), Iasi (+131,3%), Βουκουρέστι BBU (+121,8%), Οστάνδη (+64,5%) και Παλάνγκα και Χάρκοβο (+60,1%)

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Παρακαλούμε εισάγετε το σχόλιο σας
Παρακαλούμε εισάγετε το όνομά σας