10ΕΤΕΣ ΠΛΑΝΟ Ο κύβος ερρίφθη! Ο αυτόματος πιλότος απεμπλέκεται και, πλέον, το ελληνικό τουριστικό προϊόν σχηματοποιείται σε νέες βάσεις, διευρύνοντας το πεδίο του, εμπλουτίζοντας τις προσφορές του σε επίπεδο περιεχομένου, αξιοποιώντας πλήρως τα δεδομένα που προκύπτουν καθημερινά στην αγορά. Η τελευταία αλλάζει άρδην και δεν θα μας αναμένει επί μακρόν.

του Παναγιώτη Μαρκέτου

10ΕΤΕΣ ΠΛΑΝΟO Τουρισμός αποτελεί τη βαριά βιομηχανία της χώρας μας». Aλήθεια, πόσες και πόσες φορές δεν έχετε ακούσει τη συγκεκριμένη πρόταση, σε σημείο τέτοιο, ώστε να τείνει να καταντήσει… ξύλινη; Εκτός, όμως, από το να εκφέρεται εν τη ρύμη του λόγου, άραγε, το εννοούν όσοι τη χρησιμοποιούν; Γιατί μια πρόχειρη ματιά στα κύρια ζητήματα που αφορούν την τουριστική βιομηχανία μας (από τη φορολογία και την έλλειψη κινήτρων, μέχρι την αδράνεια στο ζήτημα των σκουπιδιών, τις ανεπαρκείς υποδομές πάσης φύσεως κ.ο.κ.) είναι -τουλάχιστον- αποκαλυπτική των προθέσεων και της θεωρητικής χροιάς των λόγων που αδυνατούν να μεταβληθούν σε έργα.

Τέτοια, που να είναι χρήσιμα για το κοινωνικό σύνολο και τους επισκέπτες της πατρίδας μας, αλλά και που να δύναται να προσθέσουν θετικό πρόσημο στο ταμείο των επιχειρήσεων του κλάδου κι όχι μόνο. Η αλλαγή στο πολιτικό τοπίο κι η εμφάνιση μιας κυβέρνησης που δείχνει να έχει κάνει επαρκώς το… homework της και να γνωρίζει τι θέλει και πώς θα το κάνει πράξη, αν μη τι άλλο, γεμίζει με αισιοδοξία την κοινωνία και τον τουριστικό κλάδο. Πρωτίστως, γιατί φαίνεται πως υπάρχουν κάποιοι που δίνουν υπόσταση στα λόγια που χρησιμοποιούν, και κατ’ επέκταση, αντιλαμβάνονται τον τουρισμό ως έναν από τους πλέον καίριας σημασίας πυλώνες οικονομικής ανάπτυξης της χώρας μας. Και ως τέτοιον σκοπεύουν να τον αντιμετωπίσουν.

Ξεκάθαρα, η νέα ηγεσία του τουρισμού θέτει ως άμεσο στόχο κάθε ξένος επισκέπτης να μένει περισσότερες ημέρες και να αφήνει περισσότερα χρήματα.

Άμεσα, δίχως χρονοτριβή κι όμορφες, όσο κι ανέφικτες θεωρίες! Από την πρώτη στιγμή, ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, έδωσε τις κατευθυντήριες γραμμές στο υπουργικό δίδυμο του τουρισμού και, το κυριότερο, έθεσε έναν ορατό χρονικό ορίζοντα: το προσεχές εξάμηνο! Τότε θα είναι έτοιμο το νέο ολοκληρωμένο σχέδιο για τον τουρισμό και το αντίστοιχο συνολικό προσφερόμενο προϊόν.

Mεγέθη, αλλά ποια μετρούν;

Μια από τις πλέον βασικές παραδοχές στην οποία θα βασιστεί ο νέος σχεδιασμός έχει να κάνει με τα μεγέθη. Για την ακρίβεια, την περίοδο της οικονομικής κρίσης, ήτοι από το 2009 μέχρι και το 2018, ο Τουρισμός παρήγε άμεσα 125 δισεκατομμύρια ευρώ, με πολλαπλάσια συμβολή στην οικονομική δραστηριότητα και το ΑΕΠ της χώρας. Παράλληλα, 230 εκατομμύρια επισκέπτες υπολογίζεται πως είχαν ταξιδέψει στη χώρα μας! Επειδή, όμως, η στατιστική αποτελεί και τον επιστημονικότερο τρόπο να ισχυριστεί κάποιος ψέματα, θα πρέπει να σημειωθεί πως κατά την τελευταία δεκαετία, ο αριθμός των τουριστών αυξήθηκε περισσότερο από όσο το τουριστικό εισόδημα που εισέρρευσε στη χώρα μας.

10ΕΤΕΣ ΠΛΑΝΟ

Κι αυτό, παρά τις διαρκείς επικλήσεις της απελθούσας πολιτικής ηγεσίας περί της επίτευξης του ενός ρεκόρ μετά το άλλο. Ρεκόρ, ωστόσο, τα οποία παρέπεμπαν σε πλήθος επισκεπτών κι όχι στο πόσο προσοδοφόρο ήταν αυτό. Απόδειξη, προφανώς, πως η εν λόγω πολιτική ηγεσία δεν άσκησε την κατάλληλη πολιτική, κωφεύοντας στις διαρκείς επισημάνσεις και παρακλήσεις των φορέων κι εν γένει παραγόντων της εγχώριας τουριστικής βιομηχανίας.
Φέτος, αποδεικνύεται, σε μεγάλο βαθμό, πως η προηγούμενη πολιτική ηγεσία είχε επιλέξει να παρακολουθεί τη συγκυρία που ευνόησε τη χώρα μας. Γιατί, μόλις αυτή έφτασε σε ένα –λογικό- τέλος, οι επιπτώσεις της ήταν άμεσα και αρκούντως αρνητικές.

Στρατηγική με συγκεκριμένους άξονες

Εξυπακούεται πως οι αφίξεις θα πρέπει να παραμείνουν ψηλά, ωστόσο η έμφαση της στρατηγικής θα πρέπει να δοθεί στη σταδιακή αύξηση του τουριστικού ΑΕΠ. Ξεκάθαρα, η νέα ηγεσία του τουρισμού θέτει ως άμεσο στόχο κάθε αλλοδαπός επισκέπτης να μένει περισσότερες ημέρες και να αφήνει περισσότερα χρήματα! Απλό στη θεωρία, όμως, πώς σκοπεύει να το επιτύχει;  Κατ’ αρχάς, με την παροχή κινήτρων, αναφορικά με την αναβάθμιση της ποιότητας των ξενοδοχείων, προσφέροντας στους επιχειρηματίες ως αντάλλαγμα περισσότερους κοινόχρηστους χώρους. Μια ακόμη σημαντική πτυχή έχει να κάνει με τον «πυρήνα» της έννοιας του τουρισμού, που δεν είναι άλλος από τη φιλοξενία, με έμφαση στον άνθρωπο και στην εμπειρία που βιώνει!

Σε αυτό το πλαίσιο θα χαραχθεί και εφαρμοστεί μια ολοκληρωμένη στρατηγική προσέγγιση με ξεκάθαρους άξονες. Σε πρώτο πλάνο αναμένεται να βρεθεί η επίτευξη μιας βιώσιμης τουριστικής ανάπτυξης. Κάτι που θα βασιστεί στο ισόρροπο δίπολο «προσφοράς – ζήτησης», με την προσθήκη των ριζικά αναβαθμισμένων και ανανεωμένων υποδομών. Προκειμένου αυτό να γίνει πράξη με ομαλό τρόπο και να μην τεθεί σε κάποιον κίνδυνο το όλο εγχείρημα, θα πρέπει να αποφευχθεί το φαινόμενο του υπερτουρισμού, το οποίο σε συγκεκριμένους προορισμούς της πατρίδας μας και σε δεδομένο χρόνο τείνει να λάβει ανεξέλεγκτες διαστάσεις.

Τέτοιες, που είναι σίγουρο πως θα γυρίσουν… μπούμερανγκ στο εγγύς μέλλον, καθώς ουδείς από τους εμπλεκόμενους παράγοντες επιθυμεί κάτι τέτοιο ή έχει να κερδίσει κάτι από αυτό. Κάθε άλλο… Όπως χαρακτηριστικά σημειώνουν πηγές του υπουργείου, θεωρείται ως των εκ των ων ουκ άνευ πως δεν γίνεται να «βαφτίζεται» ως τουριστικό προϊόν η ταλαιπωρία των επισκεπτών και των κατοίκων! Αντιθέτως, η νέα πολιτική ηγεσία του Τουρισμού θα επιδιώξει την άμεση βελτίωση της ανταγωνιστικότητας του παρεχόμενου προϊόντος, την αισθητή αναβάθμιση της ποιότητας και του βαθμού της αυθεντικότητάς του, την ενδυνάμωση της ανθεκτικότητάς του, καθώς επίσης και την ενίσχυση της βιωσιμότητάς του.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Παρακαλούμε εισάγετε το σχόλιο σας
Παρακαλούμε εισάγετε το όνομά σας