Αθήνα και Θεσσαλονίκη

Η πλήρης ανάκαμψη δεν «προσγειώθηκε» ακόμα

Οι δυο μεγάλες πόλεις της Ελλάδας δεν κατάφεραν ακόμα να ανακάμψουν σε επίπεδο διεθνών αεροπορικών αφίξεων σε σχέση με το 2019. Συγκεκριμένα για την περίοδο Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου, η Αθήνα καταγράφει μειωμένες αφίξεις κατά (-16,1%) σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2019. Οι αφίξεις παρέμειναν μειωμένες, έναντι του 2019, όλους τους μήνες, χωρίς να καταφέρουν να φτάσουν ή να ξεπεράσουν τις αντίστοιχες του 2019. Συγκεκριμένα, στο 9μηνο οι διεθνείς αεροπορικές αφίξεις έφτασαν στα 4,3 εκατ. έναντι 5,16 εκατ. το 2019. Τις καλύτερες επιδόσεις παρουσίασε ο Ιούλιος με 816 χιλ. αφίξεις, συρρικνώνοντας τη μείωση, έναντι του 2019, στο -5,3%. Στη Θεσσαλονίκη η κατάσταση ήταν αντίστοιχη, με παρόμοια μείωση στο 9μηνο της τάξης του -16,5% έναντι του 2019. Εδώ οι αφίξεις στο 9μηνο έφτασαν στο 1,56 εκατ. έναντι 1,87 εκατ. το 2019. Επίσης, σε κανέναν από τους 9 εξεταζόμενους μήνες δεν εμφανίστηκε θετικό πρόσημο. Και τα δύο αεροδρόμια διπλασίασαν τις αφίξεις τους σε σχέση με το προηγούμενο έτος, αλλά σε σχέση με τα προ κρίσης μεγέθη παρουσιάζουν αρνητικό πρόσημο. Αυτό είναι σημαντικό μιας και οι δύο πόλεις είναι από τις λίγες εξεταζόμενες που παρουσιάζουν μείωση έναντι του 2019, γεγονός που στηρίζει τις δηλώσεις της αγοράς που εντάσσουν τις πόλεις στις περιοχές που δεν έχουν ακόμα ανακάμψει επαρκώς τουριστικά.

Οι μεγάλοι κερδισμένοι

Στον αντίποδα των περιοχών που δεν κατάφεραν να φτάσουν στα προ κρίσης επίπεδα βρίσκονται περιοχές όπου όχι μόνο έφτασαν, αλλά ξεπέρασαν σε εντυπωσιακό βαθμό τα νούμερα του 2019. Τα εντυπωσιακότερα ποσοστά ανάκαμψης έναντι του 2019 παρουσιάζουν η Σαντορίνη με 56,9% αυξημένες διεθνείς αεροπορικές αφίξεις στο 9μηνο έναντι του 2019. Ακολουθούν η Μύκονος με ποσοστό 23,2 %, η Σκιάθος με 22.3% και το Άκτιο με 21,3%. Σε απόλυτα νούμερα, η Σαντορίνη, υποδέχτηκε φέτος 755 χιλ. διεθνείς αφίξεις, έναντι 450 χιλ. το 2019, η Μύκονος 555 χιλ. έναντι 451 χιλ. και το Άκτιο 350 χιλ. έναντι 289 χιλ.

Τα ποσοστά υπερκάλυψης των αφίξεων έναντι του 2019 στους επιμέρους μήνες κορυφώνονται τους καλοκαιρινούς μήνες και συνεχίζουν να αυξάνονται μέχρι και τον Σεπτέμβριο, μήνα κατά τον οποίο η αύξηση έναντι του 2019 φτάνει στο 66,3%.
Αντίστοιχη πορεία ακολουθούν και οι αφίξεις στο αεροδρόμιο της Σκιάθου. Στη Μύκονο τα μεγαλύτερα ποσοστά αύξησης (πάνω από 32%) παρουσιάζονται τον Ιούλιο και τον Σεπτέμβριο.

Σε επίπεδο γεωγραφικών ενοτήτων όλες οι περιοχές εμφανίζουν αυξημένες αφίξεις στα αεροδρόμιά τους το 9μηνο Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου 2022 έναντι του 2019. Με απόσταση από τις άλλες γεωγραφικές ενότητες, πρώτες έρχονται οι Κυκλάδες με ποσοστό αύξησης 40,6% στο 9μηνο και αντίστοιχα ποσοστά αύξησης 325% τον Μάρτιο, 48,8% τον Ιούλιο, 43,9% τον Αύγουστο και 50,7% τον Σεπτέμβριο. Σε απόλυτα νούμερα, οι Κυκλάδες υποδέχτηκαν φέτος στο 9μηνο 1,3 χιλιάδες διεθνείς αφίξεις. Στη λίστα των κερδισμένων που υπερκάλυψαν τις διεθνείς αφίξεις στο 9μηνο έναντι του 2019 ακολουθούν τα Ιόνια νησιά με αύξηση 11,8% και τα Δωδεκάνησα με 6,3%.

Οι μεγάλοι χαμένοι

Σε επίπεδο εισπράξεων, σε αυτούς που φαίνεται ότι απέχουν ακόμα πολύ για να φτάσουν στα προ κρίσης επίπεδα, σημειώνοντας τις μεγαλύτερες αρνητικές επιδόσεις, εντάσσονται οι ακόλουθοι:

Η ρωσική αγορά (-93%), που για ευνόητους λόγους κατέχει τα αρνητικά πρωτεία. Ξεκινώντας από μηδενική βάση το 2011, παρουσιάζει μείωση κατά περίπου -93% έναντι του 2019 σε ό,τι αφορά τις εισπράξεις και τις αφίξεις. Οι οδικές αφίξεις που μέχρι τον Σεπτέμβριο παρουσιάζουν έντονη υστέρηση της τάξης του -35,4% έναντι του 2019. Η Βουλγαρία κατάφερε να ανακτήσει μόνο τη μισή από τη δυναμικότητα του 2019 στις οδικές αφίξεις και η Τουρκία υπολείπεται κατά -35%.

Οι κρουαζιέρες ανέκαμψαν λιγότερο σε σχέση με όλες τις εξεταζόμενες γεωγραφικά προσδιορισμένες αγορές, παρουσιάζοντας μείωση -21,6% στις εισπράξεις έναντι προ κρίσης 2019.

Οι ευρωπαϊκές χώρες εκτός ζώνης ευρώ, με αρνητικές επιδόσεις έναντι του 2019 που φτάνουν στο -24,8% για τις αφίξεις, καταφέρνοντας την ίδια στιγμή να ξεπεράσουν κατά 5,8% τις αντίστοιχες εισπράξεις.

Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη που τους λείπει περισσότερο από το 16% των διεθνών αεροπορικών αφίξεων σε σχέση με το 2019 για την περίοδο Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου. Τα αεροδρόμια της Μυτιλήνης και της Καβάλας, που καταγράφουν μειώσεις στις διεθνείς αεροπορικές αφίξεις έναντι του 2019 -19,7% και -16% αντίστοιχα.

Τα εξεταζόμενα δεδομένα προέρχονται από στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος, από σειρά πηγών που επεξεργάστηκε το ΙΝΣΕΤΕ, καθώς και από επεξεργασία των στοιχείων από την «Τουριστική Αγορά».


Τα στοιχεία της ΤτΕ αφορούν μέχρι και τον Αύγουστο. Το επόμενο Δελτίο Τύπου για τις «Εξελίξεις στο ταξιδιωτικό ισοζύγιο πληρωμών» με στοιχεία Σεπτεμβρίου 2022 θα δημοσιευθεί στις 22 Νοεμβρίου 2022, σύμφωνα με το Ημερολόγιο δημοσίευσης των στοιχείων, που έχει αναρτηθεί στον ιστοχώρο της Τράπεζας της Ελλάδος.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Παρακαλούμε εισάγετε το σχόλιο σας
Παρακαλούμε εισάγετε το όνομά σας