Εναλλακτικό Κρέας Σε επίπεδο διεθνούς εστιατορικής σκηνής κι αγοράς τροφοδοσίας, το 2019 θεωρείται -μέχρι τώρα- ως το έτος των εναλλακτικών λύσεων κρέατος, μιας έντονα αναδυόμενης όσο και niche αγοράς. Πόσο, όμως, αναμένεται να προσδιορίσει το μέλλον των τροφίμων;

του Γιάννη Πατιά

Η τεχνολογία έχει εξελιχθεί σε τέτοιο σημείο, ώστε όλα να θεωρούνται δυνατά. Παγκοσμίως, ολοένα και περισσότερες εταιρείες έχουν καταφέρει να σημειώσουν εντυπωσιακή πρόοδο στα εργαστήριά τους σε ό,τι αφορά την ανάπτυξη προϊόντων κρέατος (λ.χ. μπιφτέκια, φιλέτα, κιμάς ή ακόμη και μπριζόλες) που βασίζονται σε φυτικές πρώτες ύλες και συστατικά. Από το Impossible Burger 2.0 της εταιρείας Impossible Foods, η γεύση του οποίου προσομοιάζει σε μεγάλο βαθμό αυτήν ενός πραγματικού, «κρεάτινου» burger, μέχρι τον (σαν) μοσχαρίσιο κιμά της εταιρείας Beyond Meat, παρατηρείται ένας πρωτόγνωρος διαγκωνισμός για την εξέλιξη, παραπλήσιων των κρεατικών, εναλλακτικών προϊ­όντων. Εναλλακτικό Κρέας

Το θέμα δεν εξαντλείται στην ικανοποίηση των αναγκών για την υιοθέτηση μιας περισσότερο υγιεινής διατροφής, ούτε στην ταχεία διείσδυση σε μια παρθένα αγορά, αλλά σύντομα ενδέχεται να λάβει διαφορετικές, περισσότερο άμεσες όσο και σημαντικές, διαστάσεις, καθώς στο τραπέζι αναμένεται να πέσει και το ζήτημα της επάρκειας των αποθεμάτων κρέατος σε διεθνές επίπεδο. Στοιχείο που συναρτάται με το (αυξημένο) επίπεδο κατανάλωσης κρέατος από ολοένα και περισσότερες χώρες, αλλά και με την αύξηση του παγκόσμιου πληθυσμού και κατ’ επέκταση την αναγκαιότητα της διατροφής του!

Tο μεγάλο στοίχημα σε διεθνές επίπεδο βρίσκεται στις αλυσίδες γρήγορης εστίασης

Αποτελεί αδιαμφισβήτητο γεγονός πως οι εναλλακτικές επιλογές κρέατος βιώνουν τη… στιγμή τους διεθνώς, χαρίζοντας παράλληλα στην αγορά μια επεξηγηματική «ματιά» στο μέλλον του κρέατος. Προκειμένου να έχετε μια εικόνα αναφορικά με την τάξη μεγέθους, αρκεί να σημειωθεί πως μόνο στις ΗΠΑ, σε ετήσια βάση, εκτρέφονται κι εν συνεχεία θανατώνονται σε ποικίλα εργοστασιακά αγροκτήματα περισσότερα από 9 δισεκατομμύρια ζώα! Εάν σε αυτή την αριθμητική βάση προστεθούν τα μεγέθη που ισχύουν και στις υπόλοιπες χώρες διεθνώς, τότε γίνεται αντιληπτό πως η συγκεκριμένη εξίσωση είναι εξαιρετικά αμφίβολο εάν μπορεί να συνεχιστεί εσαεί. Επιπροσθέτως, η αναγκαιότητα για την (υπερ)ένταση της ζωικής παραγωγής και κατανάλωσης έχει οδηγήσει σε μια σειρά από επιπτώσεις που ταυτόχρονα έχουν κι ιδιαίτερα βαρύ τίμημα: από την αύξηση της ανθεκτικότητας των ζώων στα αντιβιοτικά μέχρι την κλιματική αλλαγή!

Για παράδειεναλακτικό κρέαςγμα, στα ζώα που εκτρέφονται σε εργοστασιακά αγροκτήματα λαμβάνει χώρα εντυπωσιακά μεγάλη χρήση αντιβιοτικών, προκειμένου να περιοριστεί η πιθανότητα εμφάνισης κάποιας αρρώστιας, η οποία θα αποδεικνυόταν καταστροφική τόσο για τα ίδια τα ζώα όσο και για τους καταναλωτές. Επειδή, όμως, ουδέν κακόν αμιγές καλού, τα βακτήρια που εμπεριέχονται σε αυτά, αναπτύσσουν έντονη αντίσταση στα ίδια τα αντιβιοτικά. Όσο για την κλιματική αλλαγή, το αυξημένο επίπεδο κατανάλωσης κρέατος, αυτομάτως, προκαλεί ένταση στο επίπεδο της έκλυσης εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου.

Τα ανωτέρω, αν μη τι άλλο, συνηγορούν στην αναγκαιότητα οι meatless εναλλακτικές προϊόντων κρέατος να αυξήσουν την παρουσία τους στην αγορά, προκειμένου να εξισορροπήσουν τη ζήτηση και να αποφορτίσουν τμηματικά μια αγορά που τείνει να υπερβεί τις παραγωγικές της δυνατότητες. Σε αυτό το πλαίσιο, οι προπομποί και πρωτοπόροι της αγοράς των εναλλακτικών προϊόντων κρέατος θεωρούν πως έχουν τη δυνατότητα να μεταβάλλουν τα αρνητικά (όπως εξελίσσονται) δεδομένα της εξίσωσης. Πώς;

1. Τι είναι οι εναλλακτικές προτάσεις κρέατος; Ποια η διαφορά τους λ.χ. από τα veggie burgers;

Αποτελεί γεγονός πως οι εναλλακτικές προτάσεις κρέατος δεν είναι κάτι το εντελώς καινούριο, από τη στιγμή κατά την οποία τα veggie burgers διατίθενται στην αγορά εδώ κι αρκετό καιρό. Ωστόσο, τα meatless προϊόντα κρέατος που κυκλοφορούν σήμερα διεθνώς είναι διαφορετικά και δη σε έναν σημαντικό βαθμό: πρόκειται για προϊόντα που έχουν παραχθεί από φυτικές πρώτες ύλες, η γεύση τους προσομοιάζει αυτή του κρέατος, είναι εύκολο να γίνουν branded και marketed προς τελικούς καταναλωτές κρέατος, αντικαθιστώντας όμως μέρος από την αγορά κρέατος που πραγματοποιούν οι τελευταίοι! Ο συνδυασμός των προαναφερθέντων στοιχείων τα διαφοροποιεί αισθητά από τα veggie burgers, τα οποία με τη σειρά τους απευθύνονται πρωτίστως σε vegetarian καταναλωτές.

Συμπερασματικά, τα veggie burgers θεωρούνται ως niche προϊοντική αγορά που απευθύνεται -σχεδόν αποκλειστικά- στους vegetarians, σε αντίθεση με τους παραγωγούς εναλλακτικών του κρέατος προϊόντων, που θεωρούν πως αυτά θα καταφέρουν να… βρουν τον δρόμο τους προς το πιάτο ή το τραπέζι κάθε καταναλωτή!

2. Φυτικά προϊόντα με γεύση κρέατος;

Τα burgers, ο κιμάς και τα λουκάνικα αποτελούν τα εναλλακτικά προϊόντα κρέατος που εμφανίζουν τον μεγαλύτερο βαθμό ζήτησης από μέρους της αγοράς σήμερα. Μάλιστα, οι ηγέτιδες εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον εν λόγω κλάδο έχουν καταφέρει να εξελίξουν τα προϊόντα τους σε τέτοιο σημείο, ώστε ακόμη κι η γεύση τους να θυμίζει κρέας, παρότι βασίζονται σε φυτικά συστατικά. Είναι κοινός τόπος πως ο γευστικός παράγοντας θα αποτελέσει το απόλυτο make-or-break στοιχείο για την επιτυχή πορεία τόσο των προϊόντων όσο και των ίδιων των επιχειρήσεων στην αγορά κατά το εγγύς μέλλον. Γι’ αυτό κι η ερώτηση «Πόσο κρεάτινη είναι η γεύση τους;» ανάγεται σε επίπεδο αξίας σε αυτό του 1 εκατομμυρίου ευρώ! Μέχρι στιγμής, όπως ενδεχομένως αναμενόταν κιόλας, οι food reviewers έχουν μεταφέρει μια μεικτή εικόνα, ωστόσο η πλειοψηφία αυτών που κινούνται προς θετική κατεύθυνση αποθεώνουν τα προϊόντα, ακόμη κι έναντι των veggie burgers ή και των αυθεντικά κρεάτινων! Εναλλακτικό Κρέας

Εάν, λοιπόν, οι εξειδικευμένοι όσο κι εκπαιδευμένοι ουρανίσκοι των γευσιγνωστών δηλώνουν ικανοποιημένοι με το τελικό αποτέλεσμα, είναι περίπου σίγουρο πως οι τελικοί καταναλωτές θα ενθουσιαστούν. Φτάνει να συνοδεύονται κι από το κατάλληλο branding!

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Παρακαλούμε εισάγετε το σχόλιο σας
Παρακαλούμε εισάγετε το όνομά σας