Δημήτρης Φραγκάκης, στόχοι 2022: Να ξεκινήσει η σεζόν τον Απρίλιο, να ανοίξουμε νέες αγορές, να διατηρήσουμε υψηλά τη μέση –κατά κεφαλήν– δαπάνη και να διευρύνουμε την τουριστική περίοδο.

Δημήτρης Φραγκάκης

Γενικός Γραμματέας ΕΟΤ

Το «All You Want is Greece» παραμένει το κεντρικό μας moto

Aνέλαβε τα καθήκοντά του το καλοκαίρι του 2019 και ως εκ τούτου είναι βασικός παράγοντας στο θέμα του επικοινωνιακού χειρισμού του ελληνικού Τουρισμού, την κρίσιμη αυτή περίοδο. Τα αποτελέσματα από τη σημερινή εικόνα της χώρας στη διεθνή τουριστική αγορά είναι πολύ καλά. Αν και το ιδιαίτερα θετικό αυτό αποτέλεσμα δεν μπορεί να αποδοθεί αποκλειστικά στην καμπάνια του ΕΟΤ, θα ήταν άδικο να μην αποδοθούν σε αυτήν τα σχετικά εύσημα. Ο Δ. Φραγκάκης μιλάει στην Τουριστική Αγορά για τις προτεραιότητες του 2022, μας δίνει τα βασικά χαρακτηριστικά της φετινής εκστρατείας και αναφέρεται στη καμπάνια για το city brake και τον χειμερινό τουρισμό, δύο τομείς που αντιμετώπισαν και συνεχίζουν να αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα.

Ποια ήταν τα αποτελέσματα της χρονιάς που πέρασε και ποιες οι προβλέψεις σας για το 2022; Ποιες είναι οι προτεραιότητες που έχετε θέσει για το 2022;
Ο ελληνικός Τουρισμός έχει επιδείξει μια αξιοσημείωτη ανθεκτικότητα αυτά τα δύο χρόνια της πανδημίας, μια περίοδο που συνιστά και τη μεγαλύτερη κρίση της ιστορίας του. Το 2020 περάσαμε την πιο δύσκολη φάση και χωρίς ουσιαστικά ιδιαίτερα όπλα στη φαρέτρα μας, καταφέραμε να έχουμε 4,2 δις ευρώ έσοδα από τον τουρισμό. Το 2021 η κυβέρνηση είχε ένα πολύ συνεκτικό σχέδιο για το άνοιγμα και τη λειτουργία του τουρισμού το οποίο υλοποιήθηκε εξαιρετικά επιτυχημένα από όλους τους εμπλεκόμενους στον κλάδο. Καταφέραμε έτσι να φτάσουμε σχεδόν στο 60% των αφίξεων του 2019 με έσοδα που έφτασαν περίπου τα 10 δις. Όλα αυτά δεν θα ήταν, προφανώς, εφικτά χωρίς και την ισχυρή στήριξη των επιχειρήσεων και των εργαζόμενων του κλάδου από την κυβέρνηση αλλά και χωρίς τη συνεργασία όλων μας. Όσον αφορά το 2022, από τις επαφές που κάναμε μαζί με τον υπουργό κ. Κικίλια πριν από λίγους μήνες, με τους σημαντικότερους «παίκτες» της ευρωπαϊκής αγοράς, τα μηνύματα είναι πολύ ενθαρρυντικά. Πιστεύω ότι εφόσον δεν έχουμε άλλες εκπλήξεις από το μέτωπο της πανδημίας, το 2022 θα είναι έτος ανάκαμψης του ελληνικού Τουρισμού και μπορεί να είναι καλύτερο από το 2021. Οι επιμέρους στόχοι μας για φέτος είναι να ξεκινήσει η σεζόν όσο γίνεται νωρίς, μέσα στον Απρίλιο ενδεχομένως, να διατηρηθούν μερικά εξαιρετικά ποιοτικά στοιχεία που είδαμε την περυσινή σεζόν όπως επισκέπτες από νέες χώρες και μεγαλύτερη κατά κεφαλήν δαπάνη και, τέλος, να επεκταθεί και φέτος η σεζόν όσο γίνεται πιο αργά το φθινόπωρο. Νομίζω ότι ήρθε πλέον η ώρα να περάσουμε από την ανθεκτικότητα των προηγούμενων ετών στην πραγματική ανάκαμψη του τουρισμού μας φέτος.

Oι χειμερινοί προορισμοί αναφέρουν περιορισμένη χρονικά και οικονομικά απόδοση από πλευράς κρατήσεων και κίνησης. Εκτιμάτε πως η καμπάνια για τον χειμερινό τουρισμό πέτυχε τους στόχους της;
 Έχω απόλυτη συναίσθηση ότι οι τουριστικοί προορισμοί και οι επιχειρήσεις 12μηνης λειτουργίας αλλά και οι ηπειρωτικές-ορεινές περιοχές της χώρας μας βιώνουν πολύ πιο σκληρά τις επιπτώσεις της πανδημίας στον τουριστικό τομέα. Θα σας έλεγα ότι έχουν δοκιμαστεί δυσανάλογα σε σχέση με άλλες περιοχές που τουλάχιστον τους θερινούς μήνες, ειδικά φέτος, είχαν πολύ καλύτερες επιδόσεις στα έσοδα τους. Εστιάζουμε, λοιπόν, στο χειμερινό τουρισμό και για το λόγο αυτό αποφασίσαμε, σε ό,τι αφορά τον ΕΟΤ, να ενισχύσουμε όσο περισσότερο μπορούμε τους ηπειρωτικούς – ορεινούς προορισμούς μας με προβολή στο εξωτερικό, με καμπάνια στοχευμένη και πολύ συγκεκριμένη. Είχα δεσμευτεί και προσωπικά γι’ αυτό στους παράγοντες της αγοράς πριν από λίγους μήνες και τηρήσαμε όσα τους υποσχεθήκαμε.

Το «All You Want is Greece» παραμένει το κεντρικό μας moto, αλλά εμπλουτίζεται και ενισχύεται με νέες εμπειρίες που μπορεί κάποιος να ζήσει στην Ελλάδα όλες τις εποχές. .

Η καμπάνια «Greece Does Have a Winter» είναι ήδη στον αέρα σε 10 χώρες του εξωτερικού και έχει εξαιρετική αποδοχή και επιδόσεις. Είναι η πρώτη φορά που γίνεται μία τέτοια προσπάθεια προώθησης αποκλειστικά για τον χειμερινό τουρισμό της χώρας μας. Πιστεύω ότι αν δεν προέκυπτε η ραγδαία εξάπλωση της παραλλαγής «Όμικρον», θα είχε αποδώσει πολύ καλύτερα και σε επίπεδο αφίξεων. Αλλά έτσι κι αλλιώς, όμως, ο βασικός μας στόχος είναι να ξεκινήσει να μπαίνει η Ελλάδα στο φάσμα των χειμερινών προορισμών της Ευρώπης, καθώς μέχρι τώρα έλλειπε εντελώς. Να τονίσουμε ότι η Ελλάδα έχει και χειμώνα, δηλαδή έχει ένα τουριστικό προϊόν που είναι εξίσου ελκυστικό με το καλοκαίρι της. Δεν μένουμε στα λόγια ότι η Ελλάδα είναι προορισμός για ολόκληρο το χρόνο, αλλά προχωράμε και σε συγκεκριμένες πρωτοβουλίες για να το αναδείξουμε.

Όπως έχετε ανακοινώσει, ο ΕΟΤ έχει προγραμματίσει για τη νέα χρονιά «early καμπάνια» για Ιανουάριο-Φεβρουάριο-Μάρτιο, το διάστημα δηλαδή που ξεκινάνε και οι προκρατήσεις των τουριστών για τη νέα σεζόν. Μιλήστε μας για τη σημασία αυτής της στρατηγικής. Έχει ξεκινήσει η καμπάνια;
Η νέα στρατηγική του ΕΟΤ, την οποία έχουμε ξεκινήσει να υλοποιούμε από το 2019 που ανέλαβα την ηγεσία του, είναι η Ελλάδα να προβάλλεται διαρκώς στο εξωτερικό. Να βρισκόμαστε όσο γίνεται περισσότερο σε καμπάνια μέσα στον χρόνο, ανάλογα φυσικά την χρονική περίοδο, τη συγκυρία, τους στόχους μας. Ακόμα και μέσα στην καρδιά της πανδημίας ο ΕΟΤ δεν έμεινε αδρανής αλλά πραγματοποίησε πολύ προσεκτικές και πολύ στοχευμένες καμπάνιες στο εξωτερικό. Μέχρι σήμερα έχουμε υλοποιήσει 5 κεντρικές καμπάνιες, από τον Μάιο του 2020 μέχρι τώρα, ενώ τρέξαμε παράλληλα και την καμπάνια για τα νησιά του Βορειοανατολικού Αιγαίου που αντιμετώπιζαν πρόβλημα με το Μεταναστευτικό. Σε λίγες εβδομάδες ξεκινάμε στο εξωτερικό την προβολή των προορισμών city breaks, μία πολύ έξυπνη καμπάνια η οποία θα προκαλέσει αίσθηση και τον Μάρτιο ξεκινάμε σταδιακά τη μεγάλη καλοκαιρινή καμπάνια που θα είναι ουσιαστικά και η «ναυαρχίδα» της προβολής μας για φέτος το καλοκαίρι. Το «All You Want is Greece» παραμένει το κεντρικό μας moto, αλλά εμπλουτίζεται και ενισχύεται με νέες εμπειρίες που μπορεί κάποιος να ζήσει στην Ελλάδα όλες τις εποχές. Ο ΕΟΤ κατάφερε να συνεισφέρει κι αυτός τις δυνάμεις του ώστε τα τελευταία δύο χρόνια να κρατηθεί ψηλά η φήμη της χώρας μας στο εξωτερικό, όσον αφορά τον τουρισμό. Και φέτος, λοιπόν, θα τα δώσουμε όλα ώστε να έχουμε το μέγιστο δυνατό αποτέλεσμα και να συμβάλλουμε να ενισχυθεί όσο γίνεται περισσότερο ο τουρισμός μας και φυσικά το εισόδημα των ανθρώπων που ασχολούνται με τον κλάδο σε όλη τη χώρα.

Πολλοί μεγάλοι tour operators παρατηρούν σημαντική μείωση των προκρατήσεων έναντι των κρατήσεων της τελευταίας στιγμής, λόγω της ρευστότητας και αλλαγής των συνθηκών / μέτρων που επηρεάζουν τα ταξίδια. Σας προβληματίζει το θέμα των ταχύτατων –και συχνά απρόβλεπτων– αλλαγών στις κρατήσεις/πτήσεις/τουριστική κίνηση; Πώς το αντιμετωπίζετε; Έχει εξασφαλιστεί ευελιξία στην καμπάνια; Και αν ναι, με ποιο τρόπο;
Δεν έχουμε αυταπάτες όσον αφορά τη φετινή σεζόν. Γνωρίζουμε τις δυσκολίες και τις αβεβαιότητες που θα αντιμετωπίσουμε οι οποίες οφείλονται στο γεγονός ότι θα είναι και το 2022 άλλη μία covid χρονιά. Έχουμε, όμως, συνηθίσει στα δύσκολα και, αν θέλετε, μέσα από αυτή την πρωτοφανή περιπέτεια έχουμε γίνει καλύτεροι. Έχουμε μάθει να είμαστε πιο ευέλικτοι και πιο προσαρμόσιμοι. Με αυτή την ευελιξία θα πορευτούμε και το 2022, καθώς πράγματι η πανδημία μας έχει επιφυλάξει πολλές δυσάρεστες εκπλήξεις μέχρι σήμερα και όπως σας είπα και πριν, υπήρξε πράγματι μία κάμψη στις κρατήσεις, λόγω της Όμικρον. Όμως η ζήτηση για τη χώρα μας παραμένει εξαιρετικά υψηλή, ενώ έχουμε επιτύχει και πολύ σημαντικές επιδόσεις στην ασφάλεια και στην παροχή πολύ καλών υπηρεσιών που μας καθιστά εξαιρετικά ανταγωνιστικούς και φέτος. Οι καμπάνιες μας είναι και αυτές προσαρμοσμένες στα νέα δεδομένα και στις μεταβολές που τυχόν υπάρξουν στην πορεία. Το μείγμα των μέσων που απευθυνόμαστε, των κοινών και των αγορών που στοχεύουμε είναι πολύ συγκεκριμένο αλλά μεταβάλλεται ανάλογα με τις υγειονομικές συνθήκες και την συγκυρία. Τα 17 γραφεία μας στο εξωτερικό αποτελούν τους σημαντικότερους βραχίονες άσκησης αυτής της πολιτικής, αλλά και πολύ ευαίσθητες κεραίες που μας μεταφέρουν το κλίμα κάθε φορά. Για εμάς έχει, άλλωστε, πολύ μεγάλη σημασία όχι απλώς να υλοποιήσουμε ένα πρόγραμμα προβολής, αλλά να είμαστε αποτελεσματικοί και να πιάνουν τόπο τα χρήματα των φορολογουμένων.

Ανάλογα με τις εξελίξεις προσαρμόζουμε το μείγμα προβολής τόσο σε μεμονωμένες χώρες όσο και σε εναλλακτικά μέσα, ώστε να είμαστε όσο πιο ευέλικτοι μπορούμε λόγω εξελίξεων της πανδημίας.

Συνδιαφήμιση Vs Διαφήμιση – Παραδοσιακά Vs Ψηφιακά Μέσα
Από το 2021 είχαμε αποφασίσει, μετά από μελέτη, να επιμερίσουμε τη δαπάνη προβολής σε διαφήμιση αλλά και σε συνδιαφήμιση. Έτσι υλοποιήσαμε ένα από τα μεγαλύτερα προγράμματα προβολής των τελευταίων ετών με συνεργασίες συνδιαφήμισης με 20 μεγάλες αεροπορικές εταιρείες και πάνω από 80 tour operators, με απευθείας διαφήμιση σε δεκάδες τουριστικές πλατφόρμες και σε Mέσα Eνημέρωσης του εξωτερικού αλλά και με μία νέα δημιουργική καμπάνια με καινούργιο αφήγημα και συγκεκριμένη στόχευση. Πάνω από 25 εκατομμύρια ευρώ ήταν ο προϋπολογισμός προβολής του Οργανισμού το 2021 για όλα τα παραπάνω. Αντίστοιχο πλάνο υπάρχει και για το 2022. Η επένδυσή μας είναι σε ποσοστό 80% σε ψηφιακά Μέσα με μια δυναμική καμπάνια που έχει χρονική διάρκεια 4-6 μήνες και στοχεύει στις αγορές της Ευρώπης, των ΗΠΑ, του Ισραήλ, της Ρωσίας αλλά και Αραβικών Χωρών, ενώ δεν αφήνουμε εκτός και τον εσωτερικό τουρισμό. Από την άλλη πλευρά, δεκάδες δημοσιογράφοι, διαμορφωτές κοινής γνώμης και τουριστικοί παράγοντες από το εξωτερικό έρχονται σε απευθείας επαφή με ελληνικούς προορισμούς, μέσω των συνολικά 28 προγραμμάτων press και fam trips που διοργανώθηκαν ή προγραμματίζονται από τον ΕΟΤ το επόμενο διάστημα. Ανάλογα με τις εξελίξεις προσαρμόζουμε το μείγμα προβολής τόσο σε μεμονωμένες χώρες όσο και σε εναλλακτικά Μέσα, ώστε να είμαστε όσο πιο ευέλικτοι μπορούμε λόγω εξελίξεων της πανδημίας.
 
Τι περιμένετε από τη συνεργασία σας με τους φορείς και τους επαγγελματίες του κλάδου;
Τα χρόνια της πανδημίας, μέσα από αυτή τη μεγάλη περιπέτεια, κερδίσαμε και κάτι πολύ σημαντικό. Πετύχαμε μία κουλτούρα συνεργασίας, μία νέα συλλογικότητα η οποία έδειξε ότι όταν ο κλάδος είναι ενωμένος μπορεί να επιτύχει θαύματα. Και το 2020 και το 2021 υπήρξε ένας καλός κεντρικός σχεδιασμός με συντονιστή της προσπάθειας τον ίδιο τον πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη. Θέσαμε σε εφαρμογή και μία δυναμική διαδικασία εφαρμογής του σχεδίου για τον τουρισμό μεταξύ των αρμόδιων φορέων της κυβέρνησης με την τοπική αυτοδιοίκηση, τους θεσμικούς φορείς του τουρισμού, τις επιχειρήσεις και των εργαζόμενους αλλά και των ίδιων των τοπικών κοινωνιών. Με αυτό τον τρόπο φέραμε τα καλά αποτελέσματα, τηρουμένων προφανώς των αναλογιών της υγειονομικής κρίσης. Το ίδιο αναμένω και φέτος από τη συνεργασία μας με τους επαγγελματίες του κλάδου και είμαι αισιόδοξος ότι θα τα καταφέρουμε και πάλι όλοι μαζί.

Παρακαλώ σχολιάστε τον τουριστικό νόμο
Το νομοσχέδιο του υπουργείου Τουρισμού, που ψηφίστηκε πρόσφατα από τη Βουλή, έχει πολύ σημαντικές καινοτομίες. Η βασικότερη, κατά τη γνώμη μου, είναι η δυνατότητα ίδρυσης των Οργανισμών Διαχείρισης Προορισμών (DMO). Πρόκειται για ένα εξαιρετικό εργαλείο το οποίο εφόσον αξιοποιηθεί από τους επιμέρους προορισμούς της Ελλάδας μπορεί να κάνει τη διαφορά και στη διαχείριση του τουριστικού τους προϊόντος, αλλά και στην προβολή των περιοχών της χώρας μας. Θα πρέπει και σε τοπικό επίπεδο να καλλιεργηθεί κουλτούρα συνεργασίας για να έρθουν ακόμα καλύτερα αποτελέσματα, ειδικά στη μετά covid εποχή. Εξίσου καινοτόμες είναι και οι παρεμβάσεις του νομοσχεδίου για τα προγράμματα προβολής των Περιφερειών, για τη σηματοδότηση επισκέψιμων ζυθοποιείων, τυροκομείων, οινοποιείων κ.λπ. αλλά και οι ρυθμίσεις για τις ιαματικές πηγές της χώρας μας. Προφανώς υπάρχουν και άλλα ζητήματα που είναι ακόμα ανοικτά και χρειάζονται νομοθετικές παρεμβάσεις που εκτιμώ ότι θα έρθουν στη συνέχεια.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Παρακαλούμε εισάγετε το σχόλιο σας
Παρακαλούμε εισάγετε το όνομά σας