Δυναμικά φαίνεται να επανακάμπτει φέτος η αγορά των Βαλκανίων που αποτελεί βασικό τροφοδότη κυρίως της Βόρειας Ελλάδας αλλά και μια πηγή τουριστών που συνδέονται στενά με τη χώρα μας, την αγαπούν και ανήκουν στην κατηγορία των repeaters. Ήδη η ώθηση δόθηκε το 2022, μια δύσκολη χρονιά, ειδικά λόγω του πολέμου στην Ουκρανία και της ενεργειακής κρίσης, που τελικά φάνηκε να ξεπερνά σε ορισμένες περιπτώσεις και τα πιο αισιόδοξα σενάρια.

Με τη σεζόν φέτος να ξεκινά ουσιαστικά αρχές Ιουνίου, το 2023 εκ των πραγμάτων φαίνεται πως θα δώσει καλύτερα αποτελέσματα, παρόλο που ακόμη είναι νωρίς για εκτιμήσεις, καθώς πέρσι η σεζόν άρχισε μετά τα μέσα Ιουνίου όπως εξηγεί μιλώντας στο Αθηναϊκό και Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Ξενοδόχων Γρηγόρης Τάσιος.

To 2022 ήταν μια χρονιά που ξεκίνησε με κάποιες αναμενόμενες δυσκολίες αλλά και έκτακτες αρνητικές καταστάσεις και αβεβαιότητες. Καταβλήθηκαν όμως μεγάλες προσπάθειες από τον ΕΟΤ, το Υπουργείο Τουρισμού και τους επαγγελματίες του τουρισμού και τελικά το 2022 ήταν μια από τις καλύτερες χρονιές για τον ελληνικό τουρισμό, σύμφωνα με τον Γιώργο Σταφυλάκη, προϊστάμενο Γραφείου ΕΟΤ Ρουμανίας. “Οι δυσκολίες για τις αγορές των Βαλκανίων ήταν σαφέστατα μεγαλύτερες συγκριτικά με την κεντρική και δυτική Ευρώπη γιατί επηρεάστηκαν αρνητικά για μακρύ χρονικό διάστημα από τις συνθήκες που δημιούργησε ο πόλεμος στην Ουκρανία. Επί της ουσίας η τουριστική περίοδος για τις αγορές των Βαλκανίων ξεκίνησε με καθυστέρηση 1,5 περίπου μήνα και με μεγάλη αβεβαιότητα ως προς την εξέλιξη της τουριστικής κίνησης”, αναφέρει.

Ειδικότερα για τη Ρουμανία, όπως επισημαίνει ο κ.Σταφυλάκης, η μεγάλη καμπάνια ενημέρωσης που πραγματοποιήθηκε τον Μάιο στο Βουκουρέστι με την καταλυτική συμβολή του υπουργού Τουρισμού Β. Κικίλια, αποδείχθηκε εξαιρετικά αποτελεσματική. Έγινε στον κατάλληλο χρόνο, έδωσε απαντήσεις σε όλα τα ερωτήματα των Ρουμάνων πολιτών και τους απελευθέρωσε από όλες τις ανησυχίες τους αναφορικά με την Ελλάδα. Η διαχείριση που έγινε στις οδικές συνοριακές εισόδους ήταν αποτελεσματική και ξεπεράστηκαν προβλήματα που τα προηγούμενα χρόνια “παρήγαγαν” αρνητικές ειδήσεις για τη χώρα μας. Αποτέλεσμα ήταν να εκτιναχθεί η ζήτηση για την Ελλάδα από τα μέσα Ιουνίου και μετά και παρά τις δυσκολίες εξεύρεσης καταλυμάτων λόγω της υψηλότατης ζήτησης last minute, οι Ρουμάνοι επέμειναν στη βασική τους επιλογή για την Ελλάδα.

Σε αριθμούς αυτό μεταφράστηκε ως εξής: Την κύρια τουριστική περίοδο του 2022 (2ο και 3ο τρίμηνο) επισκέφθηκαν την Ελλάδα 100.000 περισσότεροι Ρουμάνοι τουρίστες σε σχέση με την ίδια περίοδο του 2019 και στο 11μηνο του 2022 (Ιανουάριος-Νοέμβριος) ο συνολικός αριθμός επισκεπτών από Ρουμανία έφθασε τους 1.363.500. Οι εισπράξεις στο 9μηνο είναι αυξημένες κατά 20% περίπου σε σχέση με το 2019.

Αναφορικά με την τουριστική κίνηση από Βουλγαρία, που σχετίζεται κυρίως με οδικό τουρισμό, φαίνεται πως ήταν μειωμένη σε σχέση με το 2019. Άλλωστε, σε σχέση με τη Ρουμανία, είναι μικρότερη αγορά με αρκετά χαμηλότερη δαπάνη ανά ταξίδι αλλά και με ένα πιο ανομοιογενές μείγμα ταξιδιωτών (λόγω της εγγύτητας υπάρχει μια συνεχής σχεδόν ροή επισκεπτών με διαφορετική διάρκεια παραμονής και επίπεδο δαπάνης). Είναι λογικό , όπως σημειώνει ο κ.Σταφυλάκης, οι ανατιμήσεις και οι υψηλότερες τιμές των προσφορών τελευταίας στιγμής, να επηρέασαν τους ταξιδιώτες με χαμηλότερους προϋπολογισμούς. Στο 11μηνο του 2022 επισκέφθηκαν την Ελλάδα 1.780.000 ταξιδιώτες από την Βουλγαρία.

Οι Σέρβοι τουρίστες ήταν λιγότεροι από ένα εκατομμύριο αλλά είναι μια ομάδα τουριστών που πραγματικά αγαπούν την Ελλάδα, έχουν συναισθηματικούς δεσμούς με τη χώρα και θέλουν να την επισκέπτονται κάθε χρόνο, με προτίμηση τους μήνες Ιούλιο και Αύγουστο.

Και φέτος όμως, οι Σέρβοι δίνουν “ψήφο εμπιστοσύνης” στη χώρα μας, όπως τονίζει ο κ.Τάσιος και ιδιαίτερα στη Βόρεια Ελλάδα ενώ η σεζόν αναμένεται να πάει πολύ καλύτερα, αφού θα αρχίσει από την 1η Ιουνίου. “Οι Σέρβοι καλύπτουν όλες τις κατηγορίες πελατών και επιλέγουν όλα τα είδη καταλυμάτων, ξενοδοχεία, ενοικιαζόμενα δωμάτια, ανάλογα με την αγοραστική δύναμη του καθένα. Ο κύριος όγκος τους κατευθύνεται κυρίως σε Χαλκιδική και Πιερία και είναι τουρίστες που έρχονται ως επί το πλείστον στη χώρα μας οδικώς.

“Γενικότερα το 2023 τα Βαλκάνια μπαίνουν σε μια κανονικότητα, όπως θα λέγαμε, καθώς πέρσι η σεζόν άρχισε περίπου από τα μέσα Ιουνίου”, υπογραμμίζει ο πρόεδρος της ΠΟΞ.

Ακόμη πιο δυναμικά στο “κάδρο” της διεκδίκησης της αγοράς των Βαλκανίων μπαίνει και η Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, που ήδη έχει ένα φανατικό “κοινό” Ρουμάνων (ιδιαίτερα στη Σαμοθράκη αλλά και τη Θάσο) αλλά και Βούλγαρων επισκεπτών που την επιλέγουν καθόλη τη διάρκεια του χρόνου (σ.σ. ιδιαίτερα μεγάλη αναμένεται να είναι και η προσέλευση στις εκδηλώσεις για το Καρναβάλι της Ξάνθης). “Δεν μπορούμε να παραβλέψουμε τη δυναμική που υπάρχει από τις χώρες των Βαλκανίων, αναφέρει ο εντεταλμένος σύμβουλος τουρισμού της ΠΑΜ-Θ Θανάσης Τσώνης, και ειδικά το πόσο σημαντικός είναι για εμάς ο οδικός τουρισμός. Ειδικά μετά την πανδημία, μπήκαμε με ακόμη μεγαλύτερη ορμή στη διαδικασία να αναπτύξουμε το τουριστικό μας προϊόν και να δείξουμε ότι η Περιφέρειά μας διαθέτει αμέτρητες επιλογές που σχετίζονται τόσο με τις νέες τάσεις στον τουρισμό, όσο και με τις διαχρονικές. Για το λόγο αυτό, εκτός από τη συμμετοχή μας στις εκθέσεις Τουρισμού, διοργανώσαμε ειδικές εκδηλώσεις σε Σερβία, Ρουμανία, Βουλγαρία και Πολωνία, προκειμένου να προβάλουμε και να αναδείξουμε κάθε πλευρά του τόπου μας, επενδύοντας σε αγορές που έχουν πολύ καλές προοπτικές αλλά και το πλεονέκτημα της εγγύτητας”.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Παρακαλούμε εισάγετε το σχόλιο σας
Παρακαλούμε εισάγετε το όνομά σας