Ο Δήμος Αθηναίων προκειμένου να διευκολύνει την ανάκαμψη της τουριστικής δραστηριότητας στην Αθήνα και να υποστηρίξει την προσαρμογή των τουριστικών επιχειρήσεων και των φορέων στις νέες συνθήκες ανέθεσε στο ΙΝΣΕΤΕ τη συγκέντρωση στοιχείων που αφορούν στο τουριστικό προϊόν της Αθήνας.

Στο πλαίσιο αυτό, και σε συνεργασία με την GBR Consulting, σχεδιάστηκε η εκπόνηση τεσσάρων (4) τριμηνιαίων εκθέσεων για τον τουρισμό της Αθήνας που περιλαμβάνουν τα ακόλουθα στοιχεία:

Στοιχεία προσφοράς: διαθεσιμότητα πτήσεων και αεροπορικών θέσεων, ξενοδοχειακό δυναμικό και δυναμικό ενοικιαζομένων δωματίων, μουσεία και αρχαιολογικοί χώροι
Στοιχεία ζήτησης: αεροπορικές αφίξεις, πληρότητες ξενοδοχείων, αφίξεις, διανυκτερεύσεις, έσοδα
Δείκτες: δείκτες απόδοσης ξενοδοχείων, δείκτες δαπάνης και διάρκειας παραμονής, δείκτες αξιολόγησης τουριστικού προϊόντος

Σύμφωνα με την ανάλυση τα κύρια σημεία έχουν ως εξής:

Μεγέθη Τουρισμού

Την περίοδο 2016 –2019 υπήρξε σημαντική αύξηση της τουριστικής δραστηριότητας στην Αθήνα, μεγαλύτερη απ΄ ότι στο σύνολο της Ελλάδας.

Μεγάλος αριθμός επισκεπτών και μάλιστα με μακρά διάρκεια παραμονής διαμένει σε καταλύματα εκτός ξενοδοχείων όπως πχ σε καταλύματα βραχυχρόνιας μίσθωσης ή σε συγγενείς και φίλους.

Οι πολιτιστικοί πόροι της Αθήνας και της Αττικής παραμένουν σε μεγάλο βαθμό τουριστικά αναξιοποίητοι, με εξαίρεση την Ακρόπολη και το Μουσείο της Ακρόπολης που προσελκύουν πολύ περισσότερους από τους μισούς επισκέπτες μουσείων και αρχαιολογικών χώρων.

Τα νησιά του Αργοσαρωνικού –που εν πολλοίς είναι άγνωστα στους αλλοδαπούς επισκέπτες της Αθήνας-προσφέρουν σημαντικά περιθώρια αξιοποίησης για τη δημιουργία ενός σύνθετου και μοναδικού προϊόντος city break.

Το ξενοδοχειακό δυναμικό της πόλης αυξήθηκε σημαντικά μεταξύ 2016 και 2020, ιδιαίτερα στον Κεντρικό Τομέα Αθηνών (+19% σε μονάδες και +13% σε δωμάτια) και ιδιαίτερα στην κατηγορία 4 αστέρων (+62% / +37% αντίστοιχα).

Το 2019, η πληρότητα των ξενοδοχείων στον Κεντρικό Τομέα Αθηνών άγγιξε το 60% σημαντικά ψηλότερα από ότι στους άλλους τομείς που–στην καλύτερη περίπτωση –κυμάνθηκαν περί το 40%.

Την περίοδο 2015 –2019 ο κύκλος εργασιών των ξενοδοχείων εκτιμάται ότι αυξήθηκε από τα € 661 εκατ. στα € 845 εκατ. με πλέον ωφελημένα τα ξενοδοχεία 4-αστέρων (από € 187 εκατ. σε € 277 εκατ.) που είχαν και την μεγαλύτερη αύξηση μονάδων και δωματίων.
Το 2020, οι προγραμματισμένες θέσεις σε εισερχόμενες διεθνείς πτήσεις για την Αθήνα μειώθηκαν κατά 59% σε σχέση με το 2019. Το 2021 υπήρξε αύξηση 38% σε σχέση με το 2020, ενώ για το 2022 υπάρχει αύξηση 67% σε σχέση με το 2021.

Σε σύγκριση με τη Βαρκελώνη, τη Λισαβόνα, τη Μαδρίτη, το Μιλάνο και τη Ρώμη, η Αθήνα είχε το χαμηλότερο ποσοστό μεταβολής στις κρατήσεις αεροπορικών θέσεων το 2020 & 2021 σε σχέση με το 2019.

Προφίλ & Ικανοποίηση των Επισκεπτών

Το 2019, το 82% των ταξιδιωτών επισκέφθηκε την Αθήνα για διακοπές, ενώ το 67% των ταξιδιωτών που επισκέφθηκε την Αθήνα για αναψυχή, ταξίδεψε και άλλες περιοχές εκτός της Αθήνας. Το 76% των ταξιδιωτών αναψυχής ήρθε στην Αθήνα για πρώτη φορά, ενώ το 47% των ταξιδιωτών αναψυχής επισκέφθηκε την Αθήνα μαζί με τον σύντροφο / την σύντροφο.

Στο Q42021, ο συνολικός βαθμός αξιολόγησης της εμπειρίας της Ελλάδας (9,07) και της Αθήνας (9,15) ξεπέρασε τον αντίστοιχο βαθμό της Ευρώπης (8,66).

Το net sentiment index, που είναι το ποσοστό θετικών σχολίων στο διαδίκτυο μείον το ποσοστό αρνητικών σχολίων, της Ελλάδας και της Αθήνας επηρεάστηκε αρνητικά από εξωγενείς παράγοντες.

Για την Ελλάδα και την Αθήνα, το μεγαλύτερο net sentiment index στο Q32021 ήταν για την γαστρονομία, ενώ στο Q42021 ήταν για την φιλοξενία. Το χαμηλότερο net sentiment index και στο Q32021και στο Q42021 ήταν για την υγειονομική ασφάλεια.

Το μεγαλύτερο net sentiment index για την Ελλάδα καταγράφηκε στη Γερμανική αγορά, ενώ το χαμηλότερο στη Βρετανική. Για την Αθήνα, το υψηλότερο καταγράφηκε στη Γαλλική και το χαμηλότερο επίσης στη Βρετανική. Επίσης, οι Ιταλοί δείχνουν μεγαλύτερη προτίμηση -με διαφορά-στην Αθήνα σε σύγκριση με την Ελλάδα.

Τέλος, με βάση τα στοιχεία του 2019, ο δείκτης ικανοποίησης GRI, όπου υπολογίζεται από τις αναρτήσεις σχολίων πελατών ξενοδοχείων σε πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης, ιστοσελίδες σχολιασμού ξενοδοχείων και ιστοσελίδες OTAs, ήταν υψηλότερος στην Ελλάδα σε σύγκριση με την Αττική σε όλους τους μήνες εκτός από τον Ιανουάριο και το Φεβρουάριο. Ο δείκτης GRI για την καθαριότητα στα ξενοδοχεία ήταν πολύ υψηλός και στην Ελλάδα και στην Αττική.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Παρακαλούμε εισάγετε το σχόλιο σας
Παρακαλούμε εισάγετε το όνομά σας