Η Λία Ζαμπέτογλου, διευθύντρια εκπαίδευσης του ΙΝΣΕΤΕ, κατά την τελευταία τετραετία, βρίσκεται σε μια αποστολή: να «εκπαιδεύσει» τους επαγγελματίες του τουρισμού, για να βελτιώσουν τους σχετιζόμενους δείκτες με την εξυπηρέτηση, την ικανοποίηση και την εκπλήρωση των προσδοκιών των επισκεπτών τους.

Επιτακτική ανάγκη η απτή εκπαίδευση

Αποτελεί κοινό τόπο για όποιον δεν θέλει να ωραιοποιεί καταστάσεις και γεγονότα πως η χώρα μας στον τομέα της τουριστικής βιομηχανίας αντιμετωπίζει σημαντικό έλλειμμα στον ανθρώπινο παράγοντα. Πρωτίστως ποιοτικό και μορφωτικό, και δευτερευόντως αριθμητικό, σε επίπεδο πλήθους εργαζομένων. Είναι, πραγματικά, άξιο απορίας πώς μια χώρα του (μικρού) μεγέθους και της (δεδομένης) δυναμικής της Ελλάδος, η οποία έχει συμπληρώσει μια δεκαετία σε βαθιά οικονομική κρίση, με off-chart δείκτες στο ζήτημα της ανεργίας, να αδυνατεί να πείσει και εν συνεχεία να στρέψει σημαντικό μέρος του εργατικού δυναμικού προς τη… βαριά βιομηχανία της, όπως αυτάρεσκα αναφέρουμε, τον τουρισμό!

Το ακανθώδες ζήτημα-πρόβλημα επιχειρεί να επιλύσει αποτελεσματικά ο τομέας εκπαίδευσης του ΙΝΣΕΤΕ, που στα τέσσερα χρόνια της λειτουργίας του έχει συμβάλει στη σαφή βελτίωση του επαγγελματισμού των απασχολούμενων στον τουρισμό, διαχέοντας ουσιαστική γνώση και πολύτιμα insights για τις νέες τάσεις, τις σύγχρονες απαιτήσεις και τις καινούριες μεθόδους και πρακτικές επιχειρηματικής δραστηριοποίησης στον τομέα. Παράλληλα, έχει δημιουργήσει την απαιτούμενη κουλτούρα σε σημαίνοντα στελέχη του ευρύτερου τομέα της φιλοξενίας, τα οποία με τη σειρά τους μεταλαμπαδεύουν στο προσωπικό τους την απτή γνώση που έλαβαν, προκειμένου να αναπτύξουν ένα συνεργατικό πλέγμα που θα βασίζεται σε συγκεκριμένα στάνταρντ ποιότητας κι εξυπηρέτησης. Λία Ζαμπέτογλου

Η τουριστική αγορά «διψά» για γνώση

Σύμφωνα με τη Λία Ζαμπέτογλου, διευθύντρια εκπαίδευσης του ΙΝΣΕΤΕ, σχετικά με το ενδιαφέρον των επαγγελματιών της αγοράς τουρισμού: «Η αγορά του τουρισμού… διψά κυριολεκτικά για γνώση, που θα βοηθά τους ανθρώπους της να ενισχύουν τη λειτουργία τους, να δομούν με ρεαλιστικά δεδομένα το διαθέσιμο προϊόν τους, να βελτιώνουν την προσέγγιση και την εξυπηρέτηση των πελατών τους. Υπάρχουν περιοχές της χώρας, όπου ενώ στην αρχή είχαμε ενδοιασμούς σχετικά με το ποσοστό της συμμετοχής των επαγγελματιών στις εκπαιδεύσεις, εντούτοις στην πράξη βρεθήκαμε ενώπιον θετικών εκπλήξεων. Ένα τέτοιο παράδειγμα είναι η Κεφαλονιά. Λία Ζαμπέτογλου

Λία ΖαμπέτογλουΑρχικά, θεωρούσαμε πως με τη συμμετοχή περίπου 100 επαγγελματιών θα ήμασταν κάτι παραπάνω από ικανοποιημένοι. Τελικά, στον χώρο συγκεντρώθηκαν περισσότεροι από 380 ενδιαφερόμενοι, δημιουργώντας το αδιαχώρητο! Μάλιστα, πλέον, ζητούν επιτακτικά τη διεξαγωγή σεμιναριακού κύκλου στο νησί. Έχουμε δομήσει τα προγράμματά μας, εν συνόλω, με τέτοιο τρόπο, ώστε οι επαγγελματίες να αποκτούν τόση και τέτοια γνώση, ώστε, όταν επιστρέφουν στην επιχείρησή τους, να είναι σε θέση να την εφαρμόζουν και αξιοποιούν προς όφελός τους. Ο τομέας εκπαίδευσης του Ινστιτούτου έχει κατασταλάξει σε έξι, πιο συχνά εμφανιζόμενες κατηγορίες ενδιαφέροντος, στις οποίες κι εμπεριέχονται σειρά από ζητήματα και θεματικές ενότητες (λ.χ. εξυπηρέτηση πελάτη, στρατηγικές marketing κ.ά.)».

Όραμα κι έμπνευση στη νέα γενιά!

Μια καινοτομία που σχεδιάζεται να εισαχθεί στον κύκλο των προγραμμάτων και σεμιναρίων του ΙΝΣΕΤΕ αφορά το Σχολείο Τουρισμού On Tour Next Gen. «Θα απευθύνεται και θα αφορά φοιτητές και σπουδαστές τουριστικών σχολών. Η μορφή θα διαφέρει από τη συνήθη εκπαίδευση που εφαρμόζεται για παράδειγμα στα Σχολεία Τουρισμού On Tour, που απευθύνονται σε υφιστάμενους επαγγελματίες του κλάδου. Στη Next Gen… έκδοση, επιθυμούμε να εμπνεύσουμε, να δημιουργήσουμε awareness, καθώς επίσης και να μεταφέρουμε εικόνες και ψήγματα σκέψης πως στον εργασιακό στίβο υπάρχει κι η προοπτική του τουρισμού. Και, μάλιστα, η προοπτική αυτή κρίνεται ευμεγέθης, με σημαντικό βάθος χρόνου και πολλαπλές πτυχές εξειδίκευσης και δραστηριοποίησης!», σημειώνει η διευθύντρια εκπαίδευσης του ΙΝΣΕΤΕ. Λία Ζαμπέτογλου

Στους σχεδιασμούς του ΙΝΣΕΤΕ είναι ένα εκπαιδευτικό project συνεχούς λειτουργίας, που θα ξεκινήσει να υλοποιείται άμεσα, με το οποίο θα επιχειρείται η ανάπτυξη των ταλέντων εκ των έσω.

Εκ των έσω ανάπτυξη δεξιοτήτων

Στα σχέδια του Ινστιτούτου είναι ένα εκπαιδευτικό project συνεχούς λειτουργίας, που θα ξεκινήσει να υλοποιείται άμεσα, στο οποίο θα επιχειρείται η ανάπτυξη των ταλέντων εκ των έσω. «Αφορμή για τη γέννηση του εν λόγω project αποτέλεσε η φράση που ακούμε συχνά-πυκνά στις τουριστικές επιχειρήσεις “Δεν βρίσκω προσωπικό για τη «Χ» εργασία, με τις «Ψ» γνώσεις ή τις τάδε ικανότητες και τη δείνα εξειδίκευση”. Καθώς, λοιπόν, ολοένα και πιο συχνά, η απάντηση στα ανωτέρω έχει αρνητικό πρόσημο, σκεφτήκαμε να αντιστρέψουμε το ερώτημα προς τους επιχειρηματίες, προκειμένου να αναλογιστούν πώς θα μπορούσαν να αξιοποιήσουν διαφορετικά, ενδεχομένως και πιο παραγωγικά, το προσωπικό που ήδη απασχολούν.

Μήπως διαθέτουν θησαυρό στα χέρια τους που δεν τον γνωρίζουν ή που παραμένει αναξιοποίητος; Πώς θα αξιολογήσουν το προσωπικό τους, θα το καλλιεργήσουν περαιτέρω και μετεξελίξουν, ώστε να είναι περισσότερο παραγωγικό; Ζητήματα τα οποία είναι απολύτως πρακτικά και σχετίζονται με τη διαιώνιση μιας επιτυχημένης επιχείρησης στο μέλλον». Όπως υπογραμμίζει η κυρία Ζαμπέτογλου, στα προσεχή σχέδια βρίσκεται κι η αξιοποίηση της τεχνολογίας, με τη μορφή πλατφόρμας, προκειμένου οι ενδιαφερόμενοι να παρακολουθούν τις εκπαιδεύσεις και τα εν γένει σεμινάρια, μέσω distance learning. Προς την ίδια κατεύθυνση κινείται κι η δημιουργία μιας ηλεκτρονικής βιβλιοθήκης που θα περιλαμβάνει πληθώρα υλικού (λ.χ. εκπαιδευτικά manual). Λία Ζαμπέτογλου

Ζητούμενο οι συνεργασίες

Έπειτα από τέσσερα χρόνια καθημερινής όσο κι ενδελεχούς ενασχόλησης με τον τομέα του τουρισμού, η Λία Ζαμπέτογλου έχει κατασταλάξει σε ορισμένες προτάσεις που θα συμβάλλουν στη συνολικότερη βελτίωση τόσο του βαθμού επαγγελματισμού όσο και των παρεχόμενων υπηρεσιών. «Κατ’ αρχάς, αποτελεί άμεσο ζητούμενο η καθιέρωση μιας κουλτούρας συνεργασίας, η οποία στη χώρα μας ανάγεται σε… καλά κρυμμένο μυστικό που ουδείς -σχεδόν- ενδιαφέρεται να ανακαλύψει!

Δευτερευόντως, καθώς η παροχή εμπειριών προς τους επισκέπτες-τουρίστες γίνεται μέσω των υπαλλήλων του τουριστικού τομέα, αυτοί θα πρέπει να αισθάνονται πλήρεις, ικανοποιημένοι κι ευχαριστημένοι από την αντιμετώπιση που τυγχάνουν εντός των ίδιων των επιχειρήσεων του κλάδου. Άρα, ζητείται η καθιέρωση μιας appreciation λογικής, που δεν είναι απαραίτητο να συναρτάται με οικονομικές απολαβές, αλλά με συμπεριφορά, αναγνώριση εργασιακής διαγωγής κι απόδοσης, κι ανάλογη ευχαριστία». Λία Ζαμπέτογλου

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Παρακαλούμε εισάγετε το σχόλιο σας
Παρακαλούμε εισάγετε το όνομά σας