Ο Peter Drucker από πολλούς θεωρούμενος ως «πατέρας» του σύγχρονου management, ισχυριζόταν πως «Ο καλύτερος τρόπος για να προβλέψει κάποιος το μέλλον είναι, απλώς, δημιουργώντας το!». Κάπως έτσι αποφάσισε να κινηθεί η Λιμενική Αρχή της Λισσαβόνας στην Πορτογαλία, επεξεργαζόμενη μια στρατηγική, με «τολμηρούς» στόχους. Ο Ricardo Ferreira, Διευθύνων Σύμβουλος της Λιμενικής Αρχής της Λισσαβόνας και ο Ricardo Medeiros, Μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της ίδιας Αρχής εξηγούν αποκλειστικά στην «ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ» πώς θα τους πετύχουν!

Πώς το λιμάνι της Λισσαβόνας σχεδιάζει τον διπλασιασμό της κίνησης των κρουαζιερόπλοιων που υποδέχεται!

ΛισσαβόναH διεθνής οικονομική κρίση του 2008 επηρέασε μια σειρά από εθνικές οικονομίες, καθώς αυτές αδυνατούσαν να αντλήσουν τους απαιτούμενους πόρους από εξωτερικές πηγές, προκειμένου να χρηματοδοτήσουν το κρατικό τους έλλειμμα. Αποτέλεσμα; Να βρίσκονται πιο κοντά παρά ποτέ στο χάσμα της στάσης πληρωμών και της πλήρους αφερεγγυότητας. Σε αυτή την… δίχως αύριο κατάσταση βρέθηκε και η Πορτογαλία, η οποία τον Απρίλιο του 2011 αναγκάστηκε να καταφύγει στη διαδικασία των προγραμμάτων διάσωσης, αντλώντας συνολικά το ποσό των 78 δισεκατομμυρίων ευρώ από το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο (ΔΝΤ), τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (European Financial Stabilisation Mechanism – EFSM) και το Ευρωπαϊκό Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (European Financial Stability Facility – EFSF).

Η συνέχεια είναι, λίγο έως πολύ, γνωστή, με την Πορτογαλία να εξέρχεται του προγράμματος διάσωσης τον Μάιο του 2014 και την ίδια χρονιά να επιστρέφει σε ρυθμούς ανάπτυξης. Έκτοτε έχει θέσει τις βάσεις μιας οικονομικής άνθησης που κινείται με ρυθμούς της τάξεως του 2,7% σε ετήσια βάση!

Η αντιπαράθεση των δεδομένων που… πληγώνει!

Απλώς, για… εκπαιδευτικούς λόγους, προβάλλονται ορισμένα μεγέθη: Η Ελλάδα έχει πληθυσμό 10,8 εκατομμυρίων, το ονομαστικό ΑΕΠ ανέρχεται στα 200,6 δισεκατομμύρια δολάρια, με μέσο ρυθμό ετήσιας ανάπτυξης 1,4% και κατά κεφαλήν ΑΕΠ στα 18.637 δολάρια. Το εργατικό δυναμικό της χώρας φτάνει στα 4,7 εκατομμύρια άτομα, η ανεργία βρίσκεται στο 18,6% και ο μέσος καθαρός μισθός ανέρχεται στα $10.100. Όσο για τις εξαγωγές της πατρίδας μας, αυτές διαμορφώνονται σε αξία στα 28,8 δισεκατομμύρια ευρώ, ενώ οι εισαγωγές στα 50,3 δισεκατομμύρια ευρώ. Εάν αναρωτιέστε το πού κατατάσσεται η Ελλάδα στην παγκόσμια λίστα σχετικά με τον δείκτη ευκολίας διεξαγωγής του επιχειρείν, βρίσκεται στην 72η θέση για τη φετινή χρονιά που μόλις ξεκίνησε.

Το 2017, συνολικά 30.225 άτομα ξεκίνησαν την κρουαζιέρα τους από τη Λισσαβόνα, έναντι 24.107 επιβατών το 2016, αύξηση της τάξεως του 25%! Ταυτόχρονα, 28.690 επιβάτες ολοκλήρωσαν το 2017 την κρουαζιέρα τους στην πορτογαλική πρωτεύουσα, σε σχέση με 23.525 άτομα που ήταν το 2016. μέγεθος ενισχυμένο κατά 22%

Από την άλλη πλευρά, τα αντίστοιχα δεδομένα που αφορούν την Πορτογαλία έχουν ως εξής: Ο πληθυσμός της είναι 10,3 εκατομμύρια άτομα, το ονομαστικό ΑΕΠ φτάνει στα 237,9 δισεκατομμύρια δολάρια, ο μέσος ρυθμός ετήσιας ανάπτυξης ανέρχεται στο 2,8% και το κατά κεφαλήν ΑΕΠ στα 23.176 δολάρια. Το εργατικό δυναμικό της χώρας φτάνει στα 5,3 εκατομμύρια άτομα, η ανεργία βρίσκεται στο 6,7% κι ο μέσος καθαρός μισθός ανέρχεται στα $22.050. Οι δε εξαγωγές της φτάνουν σε αξία στα 84,3 δισεκατομμύρια ευρώ, ενώ οι εισαγωγές στα 80,8 δισεκατομμύρια ευρώ. Την ίδια στιγμή, η Πορτογαλία κατατάσσεται στην 34η θέση της παγκόσμιας κατάταξης αναφορικά με τον δείκτη ευκολίας διεξαγωγής του επιχειρείν για το 2019! Το case της Πορτογαλίας είναι ένα απτό δείγμα πως, όταν υπάρχει θέληση, σχέδιο, συνοχή και συνεννόηση, τότε ακόμη κι εξαιρετικά δύσκολα προβλήματα που μοιάζουν (και είναι) «βουνό», όπως τα οικονομικά εγχειρήματα, δύναται να βρουν λύση, και δη αποτελεσματική.

Όταν ο πήχης τίθεται ψηλά με αιτία και σχεδιασμό

Κάπως έτσι σκέφτηκαν και τα στελέχη της Λιμενικής Αρχής της Λισσαβόνας, όταν πριν από λίγο καιρό έθεσαν τον μεγάλο τους στόχο, ήτοι, τον διπλασιασμό της κίνησης των κρουαζιερόπλοιων που υποδέχονται εντός της προσεχούς δεκαετίας. Άραγε, πόσο εύκολο είναι να γίνει πραγματικότητα; «Με τον κατάλληλο σχεδιασμό, τη μεθοδική δουλειά, την επίτευξη συνεργασιών εντός κι εκτός του λιμανιού, τη χρηστή διαχείριση των οικονομικών πόρων και του ανθρώπινου δυναμικού, τη διαρκή επίβλεψη και τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων και, φυσικά, την επίδειξη ισχυρής βούλησης εκ μέρους του συνόλου των εμπλεκομένων, είναι βέβαιο πως θα τα καταφέρουμε! Κατά πάσα πιθανότητα, και σε πιο σύντομο χρόνο σε σχέση με ό,τι έχουμε προβλέψει…», ισχυρίζονται με μια φωνή ο Ricardo Ferreira, Διευθύνων Σύμβουλος, και ο Ricardo Medeiros, Μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της Λιμενικής Αρχής της Λισσαβόνας, σε αποκλειστική τους συνέντευξη στην «ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ».

Κατά τη διάρκεια της τελευταίας δεκαετίας παρατηρήθηκε ένα αξιοσημείωτο «ρεύμα» σε ό,τι αφορά την κρουαζιέρα σε παγκόσμιο επίπεδο, και δη στον αριθμό επιβατών, που ξεπέρασε το συνολικό επίπεδο των 200 εκατομμυρίων ατόμων. Τις περαιτέρω εξελίξεις αναμένεται να επηρεάσουν και να καθορίσουν οι πελάτες που ανήκουν στη γενιά των Millennials και Generation Z, οι οποίοι και κάνουν δυναμική εμφάνιση στο προσκήνιο της κρουαζιέρας, θέτοντας νέες προκλήσεις κι αναδεικνύοντας καινούργιες τάσεις. Σε αυτό το διαμορφούμενο περιβάλλον, οι Αρχές που διαχειρίζονται την τύχη των λιμανιών τα οποία υποδέχονται κρουαζιερόπλοια βρίσκονται σε έναν δημιουργικό οργασμό, προκειμένου να προσαρμόσουν με τέτοιο τρόπο την στρατηγική τους, ώστε να δελεάσουν και να προσελκύσουν, κατά το δυνατόν, μεγαλύτερο πλήθος από πλοία και, κατ’ επέκταση, από επιβάτες.

Περιορισμένα μεγέθη με… μέλλον!

Υπό αυτό το πρίσμα, το λιμάνι της Λισσαβόνας δεν θα μπορούσε να απουσιάζει από το στρατηγικό σχεδιασμό. Η πρωτεύουσα της Πορτογαλίας δεν εκτείνεται σε περισσότερα από 100 τετραγωνικά χιλιόμετρα, ο πληθυσμός της ξεπερνά ελάχιστα τους 500.000 κατοίκους (504.718 για την ακρίβεια), ενώ το σύνολο της ακτογραμμής ολόκληρης της χώρας της Ιβηρικής χερσονήσου διαμορφώνεται στα 1.793 χιλιόμετρα. Σε αντίθεση με τα 14.800 χιλιόμετρα της πατρίδας μας! Το λιμάνι της Λισσαβόνας έχει καταφέρει τα τελευταία χρόνια να ενισχύσει σταδιακά και μεθοδικά τα μεγέθη που αφορούν την κρουαζιέρα. Έτσι, ενώ το 2016 προσέλκυσε 311 πλοία με 522.497 επιβάτες, το αμέσως επόμενο έτος τα κρουαζιερόπλοια αυξήθηκαν σε 330, άνοδος της τάξης του 6%. Πάραυτα, το ποσοστό των επιβατών παρέμεινε αμετάβλητο, καθώς το λιμάνι υποδέχτηκε 521.042 άτομα.

ΛισσαβόναΈνα από τα σημεία στο οποίο δίνουν ξεχωριστή βαρύτητα τα στελέχη της Λιμενικής Αρχής της πόλης αφορά το πλήθος των επιβατών που χρησιμοποιούν τη Λισσαβόνα ως σημείο εκκίνησης μιας κρουαζιέρας, αλλά κι αυτό που την επιλέγει ως σημείο ολοκλήρωσής της. Στα συγκεκριμένα μεγέθη καταγράφεται σημαντικά ανοδική τάση, καθώς κατά τη διάρκεια του 2017, συνολικά 30.225 άτομα ξεκίνησαν την κρουαζιέρα τους από την πρωτεύουσα της Πορτογαλίας, έναντι των 24.107 επιβατών του αμέσως προηγούμενου έτους. Ήτοι, αύξηση της τάξεως του 25%! Ταυτόχρονα, 28.690 επιβάτες ολοκλήρωσαν το 2017 την κρουαζιέρα τους στη Λισσαβόνα, εν συγκρίσει με 23.525 άτομα που ήταν το 2016. Μέγεθος ενισχυμένο κατά 22%.

Η μεθοδικότητα της λειτουργίας της Λιμενικής Αρχής της Λισσαβόνας απέφερε ακόμη μεγαλύτερους καρπούς κατά τη διάρκεια του περασμένου έτους, καθώς, με βάση τα διαθέσιμα στοιχεία για το πρώτο εξάμηνο του 2018, η κίνηση σε επίπεδο επιβατών αυξήθηκε κατά 15% και σε πλήθος κρουαζιερόπλοιων κατά 11%, σε σχέση με ό,τι ίσχυε το αντίστοιχο χρονικό διάστημα του 2017. Συγκεκριμένα, από τον Ιανουάριο μέχρι και τον Ιούνιο του 2018 τη Λισσαβώνα προσέγγισαν 148 πλοία, με συνολικά 221.072 επιβάτες, έναντι 133 πλοίων και 192.685 ατόμων την αντίστοιχη χρονική περίοδο του 2017.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Παρακαλούμε εισάγετε το σχόλιο σας
Παρακαλούμε εισάγετε το όνομά σας