Κυριάκος Αντωνόπουλος – Πρόεδρος Λιμενικού Ταμείου Σκύρου

Ο μακροβιότερος πρόεδρος Λιμενικού Ταμείου της Ελλάδας συμπλήρωσε αισίως τα 16 χρόνια, έχοντας καταφέρει μεταξύ άλλων να αναμορφώσει και να εκσυγχρονίσει πλήρως το λιμάνι της Σκύρου. Συνέβαλε, επίσης, καθοριστικά στην αύξηση της επισκεψιμότητας των τουριστικών σκαφών κατά 1.400%, απ’ όταν ανέλαβε τη θητεία του. Τα τελευταία 7 χρόνια, το λιμάνι και η μαρίνα του βραβεύονται ετησίως στα βραβεία Τουρισμού Και Περιβάλλοντος, ενώ με τη συνεργασία του καινοτόμου προγράμματος «Skyros Project» (https://skyrosproject.uniwa.gr/), το λιμάνι μετρά 26 βραβεύσεις: εθνικές, ευρωπαϊκές και μια παγκόσμια. Το λιμάνι της Σκύρου είναι ένα από τα 116 οικολογικά λιμάνια της Ευρώπης (ECO PORTS), ενώ θεωρείται το πληρέστερο και φιλικότερο δημόσιο λιμάνι της χώρας. Το ενδιαφέρον του κ. Αντωνόπουλου για την έλευση των υδροπλάνων στο νησί του είχε ως αποτέλεσμα τη διενέργεια, το 2014, του πρώτου διαγωνισμού που έγινε στην Ελλάδα για την ίδρυση, κατασκευή, εκμετάλλευση και λειτουργία υδατοδρομίου από ιδιωτικό φορέα. Τη διακήρυξη του διαγωνισμού και τον τρόπο ενεργειών του Λ.Τ. Σκύρου ακολούθησαν δεκάδες φορείς που ήταν σε στάση αναμονής. Το υδατοδρόμιο της Σκύρου, στο λιμάνι της Λιναριάς, αναμένεται να είναι από τα πρώτα που θα λάβουν τη σχετική άδεια, αποτελώντας μία επιβράβευση των χρόνιων προσπαθειών.

Τουριστική Αγορά: Ποια είναι τα βασικά χαρακτηριστικά και οι αρμοδιότητές σας ως Προέδρου του Λιμενικού Ταμείου Σκύρου;

Κυριάκος Αντωνόπουλος: Θα πρέπει να διευκρινίσουμε ότι το Λιμενικό Ταμείο Σκύρου είναι ένα κρατικό ΝΠΔΔ, εποπτευόμενο από το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής. Είναι ένα από τα δέκα κρατικά λιμενικά ταμεία που έχουν μείνει στην Ελλάδα, αφού περί τα 75 έχουν περάσει στους δήμους. Ο ρόλος του προέδρου του λιμενικού ταμείου, κατά τη γνώμη μου, είναι εθνικά σημαντικός, διότι εκπροσωπεί μία πύλη εισόδου, όπως είναι ένα νησιωτικό λιμάνι. Από την ποιότητα των υπηρεσιών που θα παρασχεθούν και την αρτιότητα των υποδομών του επηρεάζεται και η γνώμη για τον τόπο, αφού –ως γνωστόν– η πρώτη εντύπωση δεν έχει δεύτερη ευκαιρία. Ο ρόλος του προέδρου είναι πολυσύνθετος και απαιτητικός. Τα προσόντα που θεωρώ πως απαιτούνται αποτελούν μια σύνθεση οραματισμού, διοικητικής ικανότητας, ναυτικής γνώσης, δυνατότητας αξιολόγησης, κοινωνικής αντίληψης, κατανόησης των λιμενικών θεμάτων –είτε σε επίπεδο αναγκών είτε σε τεχνικό επίπεδο– και βεβαίως τουριστικής ευαισθησίας, που εκφράζεται με τη φιλοξενία. Στην περίπτωσή μου απαιτείται και συνεχής ετοιμότητα, γνώση γραμματειακής υποστήριξης, διεκπεραίωσης διοικητικών και οικονομικών θεμάτων άλλα και καθημερινή εργασία στο πεδίο, αφού το Λ.Τ. Σκύρου λειτουργεί, από το 2008, χωρίς ούτε έναν υπάλληλο!

Τ.Α.: Πότε ξεκίνησε το ενδιαφέρον σας για την έλευση των υδροπλάνων στη Σκύρο και για ποιους λόγους;

Κ.Α.: Έχοντας συμπληρώσει και ενεργώντας 16 χρόνια σε αυτή τη θέση, παρακολουθώ τη γέννηση του εγχειρήματος και μπορώ να σας δώσω τις πληροφορίες από «πρώτο χέρι». Από το 2005-2006, όπου έγιναν κάποιες δοκιμαστικές πτήσεις με ένα νομοθετικό πλαίσιο που δεν προχώρησε, ήδη ονειρευόμουν την ένταξη της Σκύρου στη μελλοντική προσπάθεια που θα ακολουθούσε. Όταν το 2013 ψηφίστηκε ο σχετικός νόμος, ξεκινήσαμε τις διαδικασίες εκδήλωσης ενδιαφέροντος, οι οποίες κατέληξαν στη διενέργεια του πρώτου διαγωνισμού στην Ελλάδα για την ίδρυση, λειτουργία και εκμετάλλευση υδατοδρομίου σε ζώνη λιμένα χωρίς κόστος για το Λιμενικό Ταμείο Σκύρου, τον Απρίλιο του 2014.

Τ.Α.: Ποιες είναι οι ενέργειες που έχετε πραγματοποιήσει έως τώρα;
Κ.Α.: Σημαντικότερη όλων θεωρώ τη διενέργεια του πρώτου και επιτυχημένου διαγωνισμού, που άνοιξε τον δρόμο σε δεκάδες άλλους φορείς να ακολουθήσουν το πρότυπο του διαγωνισμού της Σκύρου.

Τ.Α.: Πώς θα βλέπατε ιδανικά το πτητικό έργο των υδροπλάνων στη Σκύρο και τη διασύνδεσή του με το τουριστικό προϊόν του νησιού;
Κ.Α.: Το υδροπλάνο θα αποτελέσει ένα ακόμα μέσο που θα συμβάλει τα μέγιστα στην εξωστρέφεια των νησιών μας. Για μένα, αυτό που θα πετύχει η δραστηριοποίηση των υδροπλάνων θα είναι πρώτα απ’ όλα η αύξηση της ψυχικής ηρεμίας των νησιωτών, οι οποίοι θα γνωρίζουν ότι ο απομονωτισμός και η ανασφάλεια θα περιοριστούν σημαντικά, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την κοινωνία των μικρών νησιών. Αυτονόητο είναι ότι στον τουριστικό τομέα θα φυσήξει φρέσκος αέρας. Η σύνδεση μιας σειράς προορισμών, οι οποίοι από τη μια στιγμή στην άλλη θα γίνουν κοντινοί και προσιτοί, αναμένεται να δώσει μεγάλη ώθηση και ευελιξία στις προσφερόμενες τουριστικές υπηρεσίες. Η Σκύρος, με όρους ναυτιλίας, είναι ένας τόπος αρκετά μακριά από τις Κυκλάδες και τα νησιά του ανατολικού και βόρειου Αιγαίου, ένας τόπος που ιστορικά πάντοτε αποτελούσε «προκεχωρημένη βάση» στο κέντρο του Αιγαίου. Η απευθείας σύνδεση της Σκύρου τόσο με τα νησιά που προανέφερα, όσο και με την ηπειρωτική Ελλάδα, θα αποτελέσει ιστορικό γεγονός. Όταν ολοκληρωθεί το δίκτυο των υδατοδρομίων, θα παρέχεται η δυνατότητα για 6-8 απευθείας νέες συνδέσεις, χώρια τις ανταποκρίσεις και δίχως να υπολογίσουμε τις ναυλώσεις οι οποίες δεν απαιτούν την ύπαρξη υδατοδρομίων. Εκτός από τις τακτικές συνδέσεις της Σκύρου, η ναύλωση υδροπλάνων από επιχειρήσεις τουρισμού και ιδιώτες, με σκοπό τη διακίνηση τουριστών σε τόπους που μέχρι τώρα φάνταζε αδύνατο ή για τη δημιουργία εκδρομικών πακέτων, είναι κάτι που ο καθένας μπορεί μόνο θετικά να εκτιμήσει. Και φυσικά δεν πρέπει να ξεχνάμε τον τομέα της υγείας και την πολύτιμη συνδρομή τους σε αυτόν, αφού μπορούν να εκκινούν από το αδειοδοτημένο υδατοδρόμιο της Σκύρου για να πραγματοποιήσουν διακομιδή ασθενούς με γρήγορο και ασφαλή τρόπο, χωρίς ταλαιπωρία.

Τ.Α.: Πόσο πιθανό είναι να συνδεθεί το τακτικό δρομολόγιο του πλοίου που προσεγγίζει τη Σκύρο με αυτό του υδροπλάνου;
Κ.Α.: Θεωρώ πως η συνεργασία των ακτοπλοϊκών εταιρειών με αυτές των υδροπλάνων είναι μονόδρομος. Τα διαφορετικά συγκοινωνιακά μέσα θα πρέπει να αλληλοσυμπληρώνονται.

Τ.Α.: Γιατί θεωρείτε ότι η έλευση των υδροπλάνων θα ωφελήσει την τοπική κοινωνία;
Κ.Α.: Τα νησιά μέχρι τώρα κατέχουν τα ρεκόρ της απομόνωσης. Η Σκύρος δεν ανήκει στα δυσπρόσιτα νησιά, αφού η βασική της σύνδεση γίνεται με δικό της πλοίο, ενώ έχει και αεροπορική σύνδεση με την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη. Όμως το υδροπλάνο θα προσθέσει μια μοναδική ταξιδιωτική εμπειρία! Το κόστος θα είναι σχετικό, συγκρινόμενο μάλιστα με αυτό της προ υδροπλάνων εποχής. Για παράδειγμα, το κόστος μετάβασης γονέων από τη Σκύρο στη Λέσβο για να δουν το παιδί τους, το οποίο σπουδάζει στο πανεπιστήμιο Αιγαίου, και κάνουν χρήση δύο ή τριών μεταφορικών μέσων για να φθάσουν μετά από ένα 24ωρο, θα είναι απαγορευτικό, συγκρινόμενο με το κόστος μιας απευθείας 25λεπτης πτήσης ενός υδροπλάνου από τη Σκύρο στη Μυτιλήνη. Το ίδιο θα ισχύει για τη μεταφορά γκρουπ ατόμων και τουριστών ώστε να μεταβούν από ή προς ανάλογους προορισμούς. Οι συγκοινωνιακές επιλογές αποτελούν ένα ισχυρό κίνητρο για να θέλει κάποιος να επισκεφθεί ή να κατοικήσει μόνιμα σε ένα νησί. Για να έλθει, πρέπει να γνωρίζει ότι μπορεί και να φύγει, χωρίς περιορισμούς. Όσο περισσότερες είναι οι επιλογές, ανάλογα αυξημένες θα είναι και οι αφίξεις.

ΕΠΙ ΤΟΥ ΠΙΕΣΤΗΡΙΟΥ

Τροπολογία για την επίσπευση λειτουργίας των υδατοδρομίων

Στα τέλη Οκτωβρίου του 2021 κατατέθηκε τροπολογία των διατάξεων του ν.4663/2020 σχετικά με τη λειτουργία των υδατοδρομίων, καθώς πλέον ο φορέας δύναται να εκδίδει προσωρινή άδεια λειτουργίας μέχρι την έκδοση της επίσημης άδειας, με μέγιστη ισχύ το ένα έτος, περίοδος στην οποία θα πρέπει να επιτευχθεί η επίσημη άδεια.
Είναι προφανές ότι με αυτόν τον τρόπο επισπεύδονται οι διαδικασίες για την έναρξη των πτήσεων με υδροπλάνο. Η πολιτεία μετά από παλινωδίες σχεδόν 20 ετών και αφού έχει δημιουργηθεί κλίμα στην αγορά ότι το 2022 θα είναι το έτος όπου επιτέλους θα συμβεί το πολυπόθητο, βλέποντας ότι θα απαιτούνταν επιπλέον χρόνος για να επιτευχθεί κάτι τέτοιο, βρήκε λύση μέσα από τις προσωρινές άδειες. Οι επενδυτές βέβαια χαιρετίζουν τη συγκεκριμένη κίνηση. Σε κάθε περίπτωση, στο χρονικό διάστημα λειτουργίας ενός έτους (το περισσότερο), όπου και θα διαρκεί κάθε προσωρινή άδεια, θα δοκιμαστεί και ο βαθμός ετοιμότητας στην οποία βρίσκεται κάθε υδατοδρόμιο. Από τώρα έως την έναρξη της τουριστικής σαιζόν, αναμένεται έντονη κινητικότητα όσον αφορά τις ναυλώσεις υδροπλάνων από τις εταιρείες, τις συνεργασίες με αεροπορικές και ακτοπλοϊκές εταιρείες, τα τουριστικά πακέτα που θα επιτευχθούν με τα τουριστικά γραφεία κ.λπ. Ελπίζουμε αυτή η πρώτη δοκιμαστική περίοδος να χαρακτηριστεί από την ομαλή λειτουργία των συνεργαζόμενων φορέων και τα υδροπλάνα να καθιερωθούν ως ένα σημαντικό εφόδιο που θα γράψει το δικό του κεφάλαιο στον ελληνικό τουρισμό.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Παρακαλούμε εισάγετε το σχόλιο σας
Παρακαλούμε εισάγετε το όνομά σας