Σάββας Περδίος Μια ρήση ισχυρίζεται πως εάν δεν γνωρίζεις πού θέλεις να πας, τότε δεν γνωρίζεις ποιον δρόμο πρέπει να ακολουθήσεις. Κάτι, που κάθε άλλο παρά ισχύει στην περίπτωση της Κυπριακής Δημοκρατίας, η οποία φιλοδοξεί να καθιερωθεί ως ένας ολοχρονικός, ποιοτικός, όσο και «smart» προορισμός! Ο υφυπουργός Τουρισμού της Κυπριακής Δημοκρατίας,
κ. Σάββας Περδίος, μας εξηγεί τον τρόπο.

Η Κύπρος «σημαδεύει» ψηλότερα και περισσότερα μέχρι το 2030!

Σάββας ΠερδίοςΑρκούντως ενισχυμένα μεγέθη τόσο σε επίπεδο εσόδων, όσο και επισκεψιμότητας προσδοκά στο άμεσο μέλλον η Κύπρος, όπως απορρέει από την εθνική στρατηγική τουρισμού 2030.

Κύριε υφυπουργέ, προ ημερών προβήκατε στην ολοκλήρωση της εκπόνησης της Εθνικής Στρατηγικής Τουρισμού 2030. Μπορείτε να σταχυολογήσετε τα βασικά σημεία της;

Αποτελεί αδιαμφισβήτητο γεγονός πως ο τουρισμός έχει εξελιχθεί σε κινητήριο δύναμη της κυπριακής οικονομίας, καθώς συνεισφέρει (άμεσα και έμμεσα) το 20% -περίπου- του Ακαθάριστου Εγχώριου Προϊόντος (ΑΕΠ) της Μεγαλονήσου. Γεγονός, που απαιτεί από μέρους μας να προχωρήσουμε στη μελέτη, την αξιολόγηση, τη χάραξη και την εν γένει προετοιμασία των στρατηγικών μας, εν όψει της επόμενης ημέρας. Σε αυτό το πλαίσιο και σε συνεργασία με την ισπανική συμβουλευτική εταιρεία, THR Innovative Tourism Advisors, προχωρήσαμε στην εκπόνηση της Εθνικής Στρατηγικής Τουρισμού 2030, η οποία και κρίθηκε ως η κύρια προτεραιότητα για το Υφυπουργείο Τουρισμού. Θα πρέπει να σημειώσω πως η αρχική μελέτη της THR Innovative Tourism Advisors ολοκληρώθηκε προ διετίας κι εν συνεχεία το υφυπουργείο προέβη σε επικαιροποίησή της, αξιοποιώντας στοιχεία τα οποία και προέρχονται από σειρά ερευνών κι εν γένει αποκτηθείσα τεχνογνωσία.

Εάν οι προσπάθειές μας στεφθούν με επιτυχία, η Κύπρος θα μπορούσε, μέχρι το 2030, να καθιερωθεί ως μια από τις 30 πιο ανταγωνιστικές χώρες στον παγκόσμιο τουρισμό! Σήμερα, καταλαμβάνουμε την 44η θέση.

Το κυρίαρχο ζητούμενο και όραμα της Εθνικής Στρατηγικής Τουρισμού 2030 δεν είναι άλλο από τη βιώσιμη ανάπτυξη του Κυπριακού Τουρισμού με τρόπο ευεργετικό για την οικονομία, την κοινωνία και το περιβάλλον. Είναι κάτι παραπάνω από σαφές ότι δεν αποβλέπουμε, απλώς, στην αύξηση του αριθμού των αφίξεων επισκεπτών στην Κύπρο, αλλά στην καθολική ανάπτυξη του προορισμού και τη διαχείριση του τουρισμού με βιώσιμο τρόπο. Μόνο με αυτό τον τρόπο, οι μελλοντικοί επισκέπτες και οι κάτοικοι θα εξακολουθούν να απολαμβάνουν τις ομορφιές της Μεγαλονήσου. Την προσεχή δεκαετία, αναμένουμε ότι οι διανυκτερεύσεις τουριστών θα αυξηθούν κατά περίπου 32%, φθάνοντας συνολικά τα 48 εκατομμύρια. Μέγεθος, το οποίο «μεταφράζεται» σε αύξηση της τάξεως του 31% σε ό,τι αφορά τις αφίξεις επισκεπτών, οι οποίες αναμένεται να φθάσουν τα 5 εκατομμύρια ετησίως.

Στην περίπτωση κατά την οποία καταφέρετε και πετύχετε τους προαναφερθέντες στόχους, έχετε υπολογίσει το ύψος των ωφελειών για την κυπριακή οικονομία;

Σάββας ΠερδίοςΑσφαλώς. Σε αυτή την περίπτωση, μέχρι το 2030 ο τουρισμός θα μπορεί να προσδώσει επιπρόσθετη αξία ύψους 1,5 δισεκατομμυρίων ευρώ ετησίως στην κυπριακή οικονομία! Μέγεθος, που αντιστοιχεί σε αύξηση 53% σε σχέση με τη συνεισφορά των 2,9 δισεκατομμυρίων ευρώ του τουρισμού στην εθνική μας οικονομία το 2018. Παράλληλα, δεν σας κρύβω πως στοχεύουμε σε αύξηση της ημερήσιας δαπάνης ανά επισκέπτη, με αυτή να πλησιάζει τα 90 ευρώ το 2030, καταγράφοντας άνοδο κατά 16% από τα 75 ευρώ που ήταν το 2018! Όσον αφορά το θέμα της εποχικότητας, η στόχευση είναι 40% των διανυκτερεύσεων να κατανεμηθούν την περίοδο Νοεμβρίου – Απριλίου, από ποσοστό της τάξεως του 22% το 2018. Όσο για τις διανυκτερεύσεις στις ορεινές περιοχές και τα χωριά της κυπριακής υπαίθρου, φιλοδοξούμε να αυξηθούν από 100 χιλιάδες το 2018, σε 400 χιλιάδες το 2030.

Προκειμένου να πετύχετε τους στόχους που προαναφέρατε, έχετε αναπτύξει ένα go-to plan με συγκεκριμένες δράσεις και βήματα; Εάν ναι, ποια τα βασικά του σημεία;

Συμπερασματικά, το όραμά μας φιλοδοξεί να καθιερώσει την Κύπρο ως έναν ολοχρονικό, ποιοτικό, όσο και «smart» προορισμό. Εξυπακούεται πως η εκπόνηση της Εθνικής Στρατηγικής Τουρισμού 2030 συνοδεύεται από μια εκτενή σειρά πρωτοβουλιών κι εν γένει δράσεων ανά τομέα και στόχο, τις οποίες θα ξεκινήσουμε να υλοποιούμε κατά το προσεχές χρονικό διάστημα. Συγκεκριμένα, προς την κατεύθυνση της καθιέρωσης της Κύπρου ως προορισμού 365 ημερών, θα προχωρήσουμε στον επανασχεδιασμό της «ταυτότητας» κι εικόνας της Κύπρου διεθνώς, ως προορισμού που προσφέρει περισσότερα από «Sea and Sun» τουρισμό. Παράλληλα, θα επιχειρήσουμε να βελτιώσουμε την αεροπορική συνδεσιμότητα για σκοπούς διαφοροποίησης των χωρών που αποτελούν και βασικές πηγές άντλησης τουριστικού ρεύματος κι εν γένει αγορές μας.

Αναφορικά με την καθιέρωση της Κύπρου ως ποιοτικού προορισμού, θα υποστηρίξουμε επενδύσεις οι οποίες θα συνάδουν με ειδικές μορφές τουρισμού, ενώ την ίδια στιγμή θα επιχειρήσουμε να βελτιώσουμε την ανταγωνιστικότητα των τιμών και τη σχέση αξίας-τιμής. Κάτι που μπορεί να γίνει πραγματικότητα, λ.χ. με τον εκσυγχρονισμό του νομοθετικού πλαισίου που σχετίζεται με τομείς όπως εστιατόρια, ταξί, οχήματα ενοικίασης, θεματικά πάρκα κ.ά. Η εξυπηρέτηση του στόχου της μετατροπής μας σε «smart» προορισμό, προϋποθέτει τη συγκριτική αξιολόγηση των τουριστικών υπηρεσιών μας έναντι των ανταγωνιστικών προορισμών, αξιοποιώντας δεδομένα από πλατφόρμες διαχείρισης διαδικτυακής φήμης. Ταυτόχρονα, θα ενθαρρύνουμε την πραγματοποίηση επαναλαμβανόμενων επισκέψεων στον προορισμό, θεσπίζοντας για παράδειγμα ένα σύστημα επιβράβευσης το οποίο θα ανταμείβει τις συναλλαγές σε διάφορα αξιοθέατα και μέσα μεταφοράς. Σάββας Περδίος

Σάββας Περδίος

Όλα αυτά και άλλα πολλά εμπεριέχονται σε ένα λεπτομερές Πλάνο Δράσεων για την επόμενη δεκαετία, το οποίο χωρίζεται σε συγκεκριμένες χρονικές περιόδους, δηλαδή σε βραχυπρόθεσμες (2020-2022), μεσοπρόθεσμες (2023-2025) και μακροπρόθεσμες (2026-2030) δράσεις. Επιπροσθέτως, θα υπάρχει διαδικασία αξιολόγησης της προόδου, μέσω μιας σειράς βασικών δεικτών απόδοσης (KPIs), πολλοί από τους οποίους θα σχετίζονται με στόχους αειφόρου τουριστικής ανάπτυξης. Εν κατακλείδι, στην περίπτωση που οι συνολικότερες προσπάθειές μας στεφθούν με επιτυχία, η Κύπρος θα μπορούσε, μέχρι το 2030, να καθιερωθεί ως μια από τις 30 πιο ανταγωνιστικές χώρες στον παγκόσμιο τουρισμό! Σήμερα, καταλαμβάνουμε τη 44η θέση, όπως προκύπτει από τα στοιχεία του Travel & Tourism Competitiveness Report 2019 που εξέδωσε το Παγκόσμιο Οικονομικό Forum. Σάββας Περδίος

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Παρακαλούμε εισάγετε το σχόλιο σας
Παρακαλούμε εισάγετε το όνομά σας