χρήση αιγιαλού 

  • Άρθρο 33 (Τροποποίηση του άρθρου 14 του ν.2971/2001) και άρθρο 34 (Προσθήκη άρθρου 14Α στο ν.2971/2001)

Η ακτογραμμή της χώρας μας, η οποία υπερβαίνει τις 16.000 χλμ αποτελεί ένα από τα κύρια χαρακτηριστικά του τουριστικού μας προϊόντος και το σημαντικότερό ίσως συγκριτικό πλεονέκτημα μας έναντι άλλων ανταγωνιστριών χωρών, που λόγω των αυξημένων οικονομικών δυνατοτήτων που έχουν υπερτερούν σαφώς σε υποδομές.

Η αξιοποίηση του συγκεκριμένου πλεονεκτήματος πρέπει να αποτελεί από τις πρώτες μας προτεραιότητες, καθώς μπορεί να συμβάλει στην άνοδο της τουριστικής κίνησης και επομένως στην αύξηση των εσόδων, τόσο των επιχειρήσεων και των τοπικών οικονομιών, όσο και του κράτους (από τους άμεσους και έμμεσους φόρους που εισπράττει), ενισχύοντας παράλληλα και την απασχόληση. Αξιοποίηση που βέβαια θα πρέπει να γίνεται με σεβασμό στο φυσικό περιβάλλον και την ιδιαιτερότητά του, αλλά και στο δικαίωμα των πολιτών να έχουν ελεύθερη πρόσβαση στις ακτές.

Πολλές ξενοδοχειακές μονάδες έχουν προβεί σε έργα ανάπλασης στον έμπροσθεν αυτών χώρο του αιγιαλού. Πρόκειται για εγκαταστάσεις που σε πολλές περιπτώσεις έγιναν για αντικειμενικούς λόγους, προκειμένου να αποφευχθεί περαιτέρω διάβρωση του εδάφους, είναι καλαίσθητες και προσαρμοσμένες στην γεωμορφία της ακτογραμμής.

Σε καμία περίπτωση δεν είμαστε υπέρ της παρανομίας, ούτε ασφαλώς υπέρ της τσιμεντοποίησης του χώρου του αιγιαλού, καθώς κάτι τέτοιο θα επέφερε στο άμεσο μάλιστα μέλλον τα ακριβώς αντίθετα από τα προσδοκώμενα αποτελέσματα.

Ωστόσο υπάρχουν κατασκευές που όντως αναβαθμίζουν το περιβάλλον και συμβάλουν στην εν γένει βελτίωση της εικόνας της περιοχής που βρίσκονται, η δε ύπαρξη τους αποτελεί πραγματικό γεγονός, το οποίο δεν μπορούμε να αγνοούμε.

Εν προκειμένω με τις ρυθμίσεις των άρθρων 14 και 14Α παρατηρούμε πως στην πραγματικότητα αποκλείεται η δυνατότητα εκτέλεσης οποιουδήποτε έργου ανάπλασης του αιγιαλού για τουριστική χρήση και ομοίως οι ανωτέρω εγκαταστάσεις εξαιρούνται από τη διαδικασία νομιμοποίησης. Και αυτό ενώ στις σχετικές ρυθμίσεις εντάσσονται χρήσεις όπως η βιομηχανία, οι εξορύξεις κλπ. Δεν θεωρούμε πως χρειάζεται να επιχειρηματολογήσουμε για το γεγονός πως οι τουριστικές χρήσεις και εγκαταστάσεις, οι οποίες αναγείρονται με συγκεκριμένες προδιαγραφές είναι πιο φιλικές προς το περιβάλλον από τις υπόλοιπες χρήσεις που μνημονεύονται στις ανωτέρω διατάξεις. Θέλουμε να πιστεύουμε πως είναι κάτι αυτονόητο.

Αυτό που πρέπει όμως να τονίσουμε για πολλοστή φορά είναι πως η κατεδάφιση αυτών των κατασκευών, που πληρούν συγκεκριμένες πάντα προϋποθέσεις, κανέναν δεν θα ωφελήσει. Ούτε τις επιχειρήσεις στις οποίες θα προκαλέσει τεράστια ζημιά, ούτε τους πελάτες τους οι οποίοι κάνουν χρήση αυτών, ούτε το δημόσιο το οποίο θα στερηθεί σημαντικά άμεσα και έμμεσα έσοδα, ούτε την απασχόληση, καθώς θα χαθούν οι θέσεις εργασίας όσων απασχολούνται σε αυτές. Το κυριότερο όμως είναι πως τυχόν κατεδάφιση των ανωτέρω εγκαταστάσεων δε θα συμβάλει ούτε στην προστασία και την αποκατάσταση του φυσικού περιβάλλοντος. Διότι πρόκειται για εγκαταστάσεις (και σε αυτές μόνο αναφερόμαστε) πλήρως ενταγμένες στην ιδιαιτερότητα της γεωμορφίας της κάθε περιοχής, κατασκευασμένες με τρόπο που αποσκοπεί ακριβώς στην ανάδειξη του φυσικού περιβάλλοντος και σε πολλές μάλιστα περιπτώσεις στην προστασία αυτού (προστασία από διάβρωση κ.λ.π.).

Σας καλούμε, λοιπόν, να περιλάβετε στις ανωτέρω ρυθμίσεις και τις τουριστικές χρήσεις και σας επισυνάπτουμε σχετική πρόταση ρύθμισης.

  •  Άρθρο 37 (Προσθήκη άρθρου 18Α στον ν.2971/2001)

Με τη συγκεκριμένη ρύθμιση καθορίζεται ο τρόπος υπολογισμού του ανταλλάγματος χρήσης του αιγιαλού.

Οι ξενοδοχειακές επιχειρήσεις στη συντριπτική πλειοψηφία των περιπτώσεων δεν εισπράττουν μίσθωμα για τη χρήση των ομπρελοκαθισμάτων στην παραλία. Από τη στιγμή, λοιπόν, που παράγοντας που καθορίζει το αντίτιμο είναι και η ασκούμενη δραστηριότητα στο συγκεκριμένο χώρο δεν είναι δυνατόν να εντάσσεται στην ίδια κατηγορία η απλή τοποθέτηση ομπρελοκαθισμάτων (τα οποία «μισθώνονται» με μηδενικό αντίτιμο) με έναν χώρο όπου παρέχονται και άλλες υπηρεσίες και το σετ ομπρελοκαθισμάτων μισθώνεται με υψηλό μάλιστα τίμημα (150 ευρώ για παράδειγμα). Η απλή τοποθέτηση, λοιπόν, ομπρελοκαθισμάτων θα πρέπει να εντάσσεται μόνη της σε χαμηλότερη κατηγορία. Σε κάθε περίπτωση πρέπει η όποια ρύθμιση υιοθετηθεί, να ισχύσει για τις παραχωρήσεις που θα γίνουν από το επόμενο έτος, καθώς βρισκόμαστε ήδη λίγες ημέρες πριν την έναρξη της θερινής τουριστικής περιόδου και δεν θα είναι δυνατόν οι σχετικές διαδικασίες να ολοκληρωθούν εγκαίρως. 

Κυρία Υφυπουργέ,

Εν έτη 2019 και ενώ πλέον η τεράστια συμβολή του τουρισμού στην ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας αναγνωρίζεται από όλους, δυστυχώς βλέπουμε πως εξακολουθούμε να αντιμετωπιζόμαστε ως ο φτωχός συγγενής. Πρέπει κάποια στιγμή να γίνει αντιληπτό πως αν θέλουμε να συνεχίσουμε να έχουμε απαιτήσεις από τον τουρισμό θα πρέπει να του παρέχονται τα απαραίτητα εφόδια για να επιτύχει. Αλλιώς θα πρέπει να στραφείτε σε άλλους τομείς της οικονομίας. Οι έπαινοι και τα μπράβο που ακούμε είναι πολύ ευχάριστα στα αυτιά, αλλά η ελληνική ξενοδοχεία και ιδίως οι μικρές επιχειρήσεις έχουν εξαντλήσει κάθε όριο αντοχής. Κάποια στιγμή θα πρέπει αυτοί που πράγματι προσφέρουν σε αυτό τον τόπο τουλάχιστον να λαμβάνουν τα αυτονόητα».

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Παρακαλούμε εισάγετε το σχόλιο σας
Παρακαλούμε εισάγετε το όνομά σας