Η αύξηση στο φόρο διαμονής με τέλος αντιμετώπισης των συνεπειών της κλιματικής αλλαγής  στα καταλύματα που ανακοίνωσε ο πρωθυπουργός ξεσήκωσε αντιδράσεις σχεδόν από το σύνολο των τουριστικών και ξενοδοχειακών φορέων.

Ποικίλουν – κυρίως σε ένταση και όχι επί της ουσίας- οι προσεγγίσεις για τους λόγους που ο φόρος και το τέλος είναι “άδικα” και θα είναι επιζήμια για τις επιχειρήσεις, τον Ελληνικό τουρισμό και εν τέλει την ελληνική οικονομία. Κοινή η θέση του “απαράδεκτου” της έλλειψης διαλόγου πριν την ανακοίνωσή των νέων μέτρων.

Οι νέες ρυθμίσεις

Από την 1η Ιανουαρίου 2024 θα υπόκεινται σε ΦΠΑ και στα τέλη που ισχύουν για ξενοδοχεία και ενοικιαζόμενα δωμάτια τα εισοδήματα ιδιοκτητών που διαθέτουν  3 ή περισσότερα ακίνητα σε βραχυχρόνια μίσθωση ανέφερε ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης στην ομιλία του στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης.

Επίσης, προανήγγειλε την αύξηση του τέλους διαμονής στα ξενοδοχεία με διαβάθμιση του ποσού ανάλογα με την κατηγορία. Στόχος το ειδικό αποθεματικό αποζημιώσεων για φυσικές καταστροφές να φτάσει από 300 εκατ στα 600 εκατ. το 2024.

Η νέα κλίμακα του τέλους διαμονής θα ξεκινά από 1,5 ευρώ και θα φτάνει έως τα 10 ευρώ στα ξενοδοχεία πολυτελείας. Αυτό συνεπάγεται αύξηση από 1 έως 6 ευρώ ανάλογα με την κατηγορία.

Η νέα κλίμακα θα έχει ως εξής:

  • Ενοικιαζόμενα και ξενοδοχεία ενός και δύο αστέρων: από 0,50 ευρώ σε 1,5 ευρώ
  • 3 αστέρια: από 1,5 ευρώ στα 3 ευρώ
  • 4 αστέρια: από 3 ευρώ στα 7 ευρώ
  • 5 αστέρια: από 4 ευρώ στα 10 ευρώ

Κυριάκος Μητσοτάκης

Κανένα ζήτημα στην ανταγωνιστικότητα από το τέλος διαμονής

Από την πλευρά του ο πρωθυπουργός σημείωσε – μεταξύ άλλων-  στην ομιλία του.

«Ως προς τον φόρο διαμονής, από τη στιγμή που αυξάνουμε εκτάκτως το αποθεματικό μας για τις φυσικές καταστροφές είναι δεδομένο ότι πρέπει να βρούμε και τους πόρους για να μπορέσουμε να υποστηρίξουμε αυτή την επιλογή μας.

Θεωρώ λογική την επιλογή να αυξήσουμε το τέλος διαμονής, κυρίως στα ξενοδοχεία πολυτελείας, ένα τέλος το οποίο πρωτίστως βαραίνει τους επισκέπτες μας οι οποίοι έρχονται στην πατρίδα. Δεν θεωρώ ότι δημιουργεί κανένα ζήτημα ανταγωνισμού σε ξενοδοχεία τα οποία μπορεί να χρεώνουν 500 και 1.000 ευρώ το βράδυ να πληρώσει κάποιος και πέντε ευρώ παραπάνω το βράδυ για ένα αποθεματικό το οποίο θα μας επιτρέψει να κρατήσουμε την Ελλάδα τόσο όμορφη και τόσο ασφαλή όσο είναι σήμερα.

Άρα, θεωρώ ότι δεν δημιουργεί κανένα ζήτημα στην ανταγωνιστικότητα του τουριστικού μας προϊόντος αυτό το έκτακτο τέλος, το οποίο θα εξειδικευτεί από το αρμόδιο υπουργείο και θα αρχίσει να εφαρμόζεται το 2024».

Οι φορείς αντιδρούν

Όπως προαναφέρθηκε έντονες ήταν οι αντιδράσεις των εκπροσώπων των ξενοδοχείων από φορείς εθνικής και τοπικής εμβέλειας οι οποίες συνεχίζονται. Ενδεικτικά και συνοπτικά θα αναφερθούμε σε κάποιες από αυτές μεταφέροντας το κλίμα και τον προβληματισμό που κυριαρχεί στην αγορά και αναμένοντας πιθανές αντιδράσεις από την πλευρά της κυβέρνησης που προς το παρον δεν έχουν γίνει γνωστές.

ΞΕΕ: Θα εκτιμηθούν οι επιπτώσεις στην ανταγωνιστικότητα

Απαντώντας σε ερώτηση δημοσιογράφου, ο πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου της Ελλάδος Αλέξανδρος Βασιλικός, αναφέρθηκε κυρίως στις επιπτώσεις των ρυθμίσεων για τις βραχυχρόνιες μισθώσεις σημειόνοντας – μεταξύ άλλων- τα εξής :

«Τα αποτελέσματα της ρύθμισης αυτής στον ανταγωνισμό αλλά και στα κοινωνικά προβλήματα που δημιουργεί η ανεξέλεγκτη δραστηριότητα των βραχυχρόνιων μισθώσεων απομένει να εκτιμηθούν στο αμέσως επόμενο διάστημα, όπως άλλωστε και οι επιπτώσεις στην ανταγωνιστικότητα του ελληνικού τουριστικού προϊόντος από την ανακοίνωση της αύξησης του τέλους διαμονής στα ξενοδοχεία.

Στην κατεύθυνση αυτή, το ΞΕΕ με τη ιδιότητα του θεσμικού συμβούλου της Πολιτείας, θα παρακολουθεί και θα αξιολογεί τις εξελίξεις στην αγορά της φιλοξενίας, παραμένοντας σε διαρκή διάλογο με την κυβέρνηση».

ΠΟΞ: Η αύξηση του φόρου δεν προέκυψε από διαβούλευση

Ο πρόεδρος της ΠΟΞ Γρηγόρης Τάσιος αναφέρει σχετικά με την αύξηση του φόρου διαμονής:: «Η αύξηση του φόρου διαμονής ήταν μια απόφαση που δεν προέκυψε έπειτα από διαβούλευση. Ήταν μια δυσάρεστη έκπληξη. Πάγιο αίτημά μας ήταν από την αρχή ο συγκεκριμένος φόρος να αποδίδεται κατά το ήμισυ στην τοπική αυτοδιοίκηση. Στην αρχή ο φόρος αυτός πήγαινε στον “κουβά” του χρέους, τώρα θα κατευθυνθεί στον “κουμπαρά” για τις φυσικές καταστροφές».

ΣΕΤΕ: Επικίνδυνο εισπρακτικό μέτρο χωρίς διάλογο ο φόρος διαμονής.

Σε σχετική ανακοίνωσή του ο ΣΕΤΕ αναφέρει μεταξύ άλλων:

“Η εξαγγελθείσα αύξηση στο φόρο διαμονής με τέλος αντιμετώπισης των συνεπειών της κλιματικής αλλαγής  στα καταλύματα, σε ποσοστά μάλιστα της τάξεως 150 – 200%, χωρίς προηγούμενη διαβούλευση, προκαλεί προβληματισμό, καθώς λειτουργεί ανασταλτικά ως προς την ανταγωνιστικότητα του ευρύτερου ελληνικού τουριστικού προϊόντος.

Αναγνωρίζουμε και σεβόμαστε την ανάγκη για την αποκατάσταση των ζημιών από τις φυσικές καταστροφές που έπληξαν τη χώρα. Η χρηματοδότηση του Ταμείου Φυσικών Καταστροφών δεν μπορεί όμως να είναι ευθύνη μόνο ενός κλάδου της ελληνικής οικονομίας.

Υπενθυμίζεται ότι ο φόρος διαμονής αποτελεί ένα εισπρακτικό μέτρο που επιβίωσε της εποχής των μνημονίων και για το οποίο ο ΣΕΤΕ έχει εκφράσει επανειλημμένα το αίτημα για κατάργησή του, ή/και την αναπροσαρμογή του με τρόπο ανταποδοτικό.

Ο ΣΕΤΕ, με την Εθνική Στρατηγική για τον Τουρισμό 2030 Ι Σχέδια Δράσης, έχει επισημάνει την ανάγκη για χωρική και χρονική επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου και ισόρροπη ανάπτυξη προορισμών, και έχει προτείνει ευρύ πλέγμα δράσεων προς την κατεύθυνση αυτή. Η προσαύξηση στο φόρο διαμονής με την επιβάρυνση του εν λόγω τέλους, δεν λαμβάνει υπόψη τα πραγματικά επίπεδα τιμών των καταλυμάτων, αλλά και τις εποχικές και γεωγραφικές διακυμάνσεις, υπονομεύοντας τους στόχους αυτής της Εθνικής Στρατηγικής.

Σήμερα, έχουμε την ευκαιρία να αντιμετωπίσουμε τις νέες προκλήσεις με μακροπρόθεσμη στρατηγική και στοχευμένα μέτρα τα οποία πρέπει να προκύπτουν από διαβούλευση και τα οφέλη των οποίων πρέπει να διοχετεύονται στις τοπικές κοινωνίες και τα απαραίτητα έργα υποδομών και θωράκισης έναντι φυσικών καταστροφών.

Στο πλαίσιο αυτό, ζητούμε από την Πολιτεία να υπάρξει άμεση διαβούλευση με τους φορείς του κλάδου του τουρισμού, ώστε από κοινού να αντιμετωπίζονται οι προκλήσεις, με τον πιο επωφελή τρόπο για το σύνολο της κοινωνίας και πάντα με γνώμονα τη βιώσιμη ανάπτυξη.”

Ένωση Ξενοδόχων Ηρακλείου: Να επανεξεταστεί ο αδικος φόρος διανυκτέρευσης.

Επιστολή προς τον Υπ. Οικονομικών Κ. Χατζηδάκη με κοινοποίηση στην Υπ. Τουρισμού Όλγα Κεφαλογιάννη απέστειλε η Ένωση Ξενοδόχων Ηρακλείου την οποία υπογράφουν οι Νίκος Χαλκιαδάκης, πρόεδρος και Αλέξανδρος Αγγελόπουλος Γεν. Γραμματέας της ΕΞΗ όπου μεταξύ άλλων ζητά να επανεξεταστεί ο “‘αδικος” (όπως χαρακτηρίζεται από την ΕΞΗ)  φόρος, με βάση τα στοιχεία του ΞΕΕ για τις μέσες τιμές δωματίων ανά περιοχή.

Αναλυτικά η επιστολή αναφέρει:

“Θα επιχειρήσουμε έναν σύντομο απολογισμό της σαιζόν, πριν σχολιάσουμε τα νέα μέτρα που ανακοινώθηκαν στη διάρκεια της ΔΕΘ.

Η μέση καταγεγραμμένη αύξηση τιμής με βάση τα αποτελέσματα της STR δεν ξεπερνά το 6%. Η μέση διάρκεια παραμονής στα ξενοδοχεία μειώθηκε κατά περίπου μία ημέρα, ήτοι είχαμε μία μείωση διανυκτερεύσεων σε ποσοστό που ξεπερνά το 10%. Το κόστος παράλληλα αυξήθηκε σε ποσοστό που ξεπέρασε το 14%, ενώ και οι ξενοδόχοι με δική τους πρωτοβουλία και σε συνεννόηση με τους εργαζόμενους στο Ηράκλειο έδωσαν αύξηση στους μισθούς 7,5%. Την ίδια ώρα το euribor πλησιάζει το 4% τουλάχιστον διπλασιάζοντας το κόστος δανεισμού των τουριστικών επιχειρήσεων. Το απόσταγμα αυτής της σύντομης ανάλυσης είναι ότι επιχειρήσεις κινήθηκαν σε μεγάλο ποσοστό ζημιογόνα σε σχέση με προηγούμενες χρήσεις. Κατά τη συνήθη πολιτική αρκετών κυβερνήσεων στον απολογισμό της τουριστικής χρονιάς η χώρα μιλάει για τα εθνικά έσοδα και τις αφίξεις, δείκτες που δεν αντικατοπτρίζουν την απόδοση των τουριστικών επιχειρήσεων και τελικά δεν περιλαμβάνουν στοιχεία για τον ποιοτικό συντελεστή του τουριστικού ρεύματος της χώρας. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι η μεγαλύτερη αύξηση ήταν σε καταλύματα 2 αστέρων και κυρίως στις πόλεις Αθήνα και Θεσσαλονίκη.

Με τα παραπάνω καταλαβαίνει κανείς εύκολα ότι υπάρχει προβληματισμός στις τάξεις των ξενοδόχων για τη συνεχιζόμενη φόρτωση βαρών στους ξενοδόχους αλλά όχι και ικανοποίηση παγίων αιτημάτων που συνδέονται με την ανάδειξη του προϊόντος φιλοξενίας . Η χώρα πανηγυρίζει για τα εθνικά έσοδα, δεν δείχνει να την ενδιαφέρει ότι υπήρχαν περιοχές που υπέφεραν και δεν φαίνεται να αντιλαμβάνεται ότι συνυπολογίζοντας τον πολλαπλασιαστή του τουρισμού η φιλοξενία είναι τεράστιο κομμάτι της εθνικής οικονομίας που πρέπει να λογίζεται ως οικονομία φιλοξενίας και αντιστοιχεί σε πάνω από το 30% του ΑΕΠ της.

Πάμε τώρα στις σημαντικότερες εξαγγελίες. Η αύξηση του φόρου διανυκτέρευσης, που ανακοινώθηκε ουσιαστικά εκπέμπει το μήνυμα ότι ο επισκέπτης θα πληρώσει για την επιλογή Ελλάδα. Συνοπτικά:

  • οι χώρες που έχουν αυξημένο φόρο διανυκτέρευσης έχουν και σημαντικά υψηλότερη μέση τιμή και άρα η αναλογία του φόρου είναι μικρή σε σχέση με την τιμή τους.
  • στην Ελλάδα τα πεντάστερα ξενοδοχεία έχουν μέση τιμή που δεν ξεπερνάει τα 100 ευρώ, αλλά υπάρχουν και ξενοδοχεία πέντε αστέρων με τιμές 500+ ευρώ. Αυτονόητο είναι ότι η οριζόντια επιβολή τέλους, ανεξάρτητα από την οικονομική δυνατότητα του επισκέπτη, συνιστά εκτός από αδικία και μέτρο τιμωρητικό. Στα στοιχεία του ΞΕΕ φαίνεται ξεκάθαρα ποια είναι η μέση τιμή του πεντάστερου ξενοδοχείου ανά περιοχή της Ελλάδας. Πρέπει να συνυπολογιστούν αυτά τα στοιχεία του ΞΕΕ και να επανεκτιμηθεί η κατάσταση.
  • οι τιμές στα ξενοδοχεία μεταβάλλονται ανά περίοδο. Έτσι στην αρχή της σεζόν ένα πεντάστερο ξενοδοχείο συχνά φτάνει να πουλάει σε τιμές κάτω των 50 ευρώ το μονόκλινο. Είναι τουλάχιστον παράδοξο να επιβαρύνεται με άλλα 10 ευρώ φόρο διαμονής ο επισκέπτης.
  • η θεώρηση ότι δεν αφαιρούνται από τον ξενοδόχο αλλά από τον επισκέπτη δεν στέκει. Ο ταξιδιώτης στον προϋπολογισμό του ταξιδιού του προσθέτει το σύνολο των δαπανών του. Τα λεφτά που δεν θα δοθούν στο ξενοδοχείο αλλά θα αποδοθούν ως φόρος συνυπολογίζονται από τον επισκέπτη στα έξοδα του ταξιδιού του και άρα έμμεσα αφαιρούνται από τον ξενοδόχο.
  • ο φόρος διανυκτέρευσης σε άλλες χώρες έχει χαρακτήρα τέλους, αποδίδεται στους δήμους και είναι ανταποδοτικός. Προφανώς και δεν ισχύει στην περίπτωσή μας αυτό.

Στο θέμα του φόρου διανυκτέρευσης, καλείται η κυβέρνηση να επανεξετάσει τον τρόπο εφαρμογής του, αφού είναι θέμα πολυδιάστατο και με τον τρόπο που πάει να εφαρμοστεί δεν συνιστά μέτρο δίκαιο.

Αναφορικά με τις εξαγγελίες για την βραχυχρόνια μίσθωση, αποτελούν σαφέστατα ένα βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση το οποίο ελπίζουμε ότι θα έχει και άμεση εφαρμογή. Παραμένουμε μία από τις τελευταίες χώρες που έχει αφήσει ανεξέλεγκτες τις βραχυχρόνιες μισθώσεις με τεράστιες συνέπειες. Συνέπειες που προκαλούν μεγάλη οικονομική ζημιά στο κράτος, αθέμιτο ανταγωνισμό απέναντι στους ξενοδόχους και τα νομίμως λειτουργούντα ενοικιαζόμενα δωμάτια, αλλά και σε πολλές περιπτώσεις τον «βιασμό» περιοχών από ρεύματα υπερτουρισμού, που είναι σε πλήρη αντίθεση με την πρόθεση της κυβέρνησης για ένα βιώσιμο τουριστικό μοντέλο που σέβεται τις τοπικές κοινωνίες και το περιβάλλον. Και βέβαια ούτε λόγος για επιβολή φόρου διαμονής στις βραχυχρόνιες μισθώσεις!

Η Επιστολή στον Υπουργό Οικονομικών ΕΔΩ

Ένωση Ξενοδόχων Θεσσαλονίκης: Νομοθέτηση στο πόδι

Πρόσθετος φόρος διαμονής : νομοθέτηση στο πόδι ή συνειδητή επιλογή το χτύπημα στα ξενοδοχεία σε προορισμούς με χαμηλές τιμές και το χάδι στα ξενοδοχεία στους προορισμούς με υψηλές τιμές; αναρωτιέται η Ένωση Ξενοδόχων Θεσσαλονίκης σε σχετική της ανακοίνωση αναφέροντας μεταξύ άλλων:

“Η κυβέρνηση εξήγγειλε τη νομοθέτηση για τον πρόσθετο φόρο διαμονής χωρίς να λάβει υπόψη της τις ιδιαιτερότητες της κάθε περιοχής και τις τεράστιες αποκλίσεις στις τιμές εκμίσθωσης του κάθε δωματίου.

Αν δεν ακολουθήσει το δρόμο που της έδειξε ο ΣΕΤΕ της νέας διαβούλευσης με την ΠΟΞ, θα είναι αρκετές οι περιπτώσεις των ξενοδοχείων που το συγκεκριμένο τέλος θα φτάνει ή και θα υπερβαίνει το 10% της τιμής εκμίσθωσης του δωματίου με τα αυτονόητα που αυτό συνεπάγεται.

Αν το απλό παράδειγμα ενός πεντάστερου ξενοδοχείου στη Θεσσαλονίκη ή στη Δράμα με τιμή εκμίσθωσης του δωματίου τα 90 ευρώ που επιβαρύνεται με Πράσινο Τέλος 10 ευρώ δεν αρκεί, να συμπληρώσουμε και τη «φαεινή» ιδέα για τον τριπλασιασμό του φόρου στα ενός αστέρος ξενοδοχεία που αν η Πολιτεία δε θέλει να υπάρχουν, πιο έντιμο είναι να τους το πει.”

HATTA: Απειλή το πράσινο τέλος

Σε ανακοίνωσή της η Ομοσπονδία FedHATTA εκφράζει ανησυχία που έχει προκαλέσει (τόσο στην ίδια την Ομοσπονδία όσο και σε διεθνείς εταίρους και συνεργάτες της) η εξαγγελθείσα επιβάρυνση της φιλοξενίας στα καταλύματα της χώρας με αυξημένο φόρο διαμονής, εξαιτίας της επιβολής τέλους αντιμετώπισης των συνεπειών της κλιματικής αλλαγής.

Συγκεκριμένα αναφέρει:

“Ειδικότερα, υπάρχουν φόβοι ότι το «πράσινο» τέλος θα επηρεάσει σαφώς τον Ελληνικό εισερχόμενο τουρισμό, δεδομένου ότι ανεβάζει σημαντικά το συνολικό ποσό του φόρου διαμονής που θα καλείται να καταβάλει ανά διαμονή μία οικογένεια τουριστών.

Η πρόταση της FedHATTA είναι να επανασχεδιαστεί ο τρόπος είσπραξης του συγκεκριμένου τέλους χωρίς να επιβαρύνονται οι επισκέπτες της χώρας μας, έτσι ώστε να μην δημιουργηθούν κίνδυνοι από την εφαρμογή της συγκεκριμένης εξαγγελίας στο πολύ σημαντικό κεφάλαιο της οικονομίας μας που είναι ο τουρισμός.

Ο πρόεδρος της FedHATTA, Λύσανδρος Τσιλίδης, δήλωσε: «Η συγκεκριμένη εξαγγελία, εάν προχωρήσει, μπορεί να δημιουργήσει κινδύνους για την ανταγωνιστικότητα της χώρας μας ως τουριστικού προορισμού, καθώς είναι πολύ πιθανό να υπάρξει μετατόπιση τουριστικών ροών προς άλλους προορισμούς από αυτόν και μόνο το λόγο.

Το ζήτημα αυτό αναμένεται να προκαλέσει μεγάλα προβλήματα και στη λειτουργία της αγοράς του οργανωμένου τουρισμού, καθώς οι τιμές στα οργανωμένα ταξίδια έχουν ήδη ανακοινωθεί και οι συμβάσεις με τους ταξιδιώτες για το 2024 έχουν υπογραφεί, σύμφωνα δε με την ευρωπαϊκή Οδηγία 2015/2302 σχετικά με τα οργανωμένα ταξίδια και τους συνδεδεμένους ταξιδιωτικούς διακανονισμούς (Π.Δ. 7/2018), οι tour operators δεν έχουν δικαίωμα να προβούν σε αλλαγές, επιβαρύνοντάς τους με ad hoc νέες αυξήσεις.

Θεωρούμε ότι είναι ορθότερο, κάθε φόρος ή τέλος που επιβάλλεται για οποιονδήποτε λόγο στην Ελλάδα, να καταβάλλεται αποκλειστικά από ελληνικές επιχειρήσεις ή επιχειρήσεις που λειτουργούν νόμιμα στη χώρα μας σύμφωνα με το Ελληνικό Δίκαιο.

Δεν είναι κομψό να απαιτούμε από τους ξένους επισκέπτες να επιδοτούν έργα που θα ωφελήσουν αποκλειστικά τη χώρα μας».

Ένωση Ξενοδόχων Μεσσηνίας: Χαράτσι με διάκριση, αποκλειστικά στα τουριστικά καταλύματα ο φόρος

Ολιγόλογη αναφορά απευθείας στο φόρο υπάρχει στην ανακοίνωση της Ένωσης Ξενοδόχων Μεσσηνίας αφού αυτή εστιάζει στα προβλήματα από την κατάσταση που επικρατεί στο αεροδρόμιο Καλαμάτας αλλά και την αναποτελεσματικότητα των ρυθμίσεων για την βραχυχρόνια μίσθωση στην περιοχή. Τις σχετικές απόψεις μπορείτε να διαβάσετε στην σχετική σελίδα αυτού του τεύχους. Για τον φόρο αναφέρει ότι επιβάλλεται: “…πρόσθετο χαράτσι με διάκριση και αποκλειστικά στα τουριστικά καταλύματα με αύξηση του φόρου διαμονής,” συμπληρώνοντας “Έχουμε επανειλημμένα τονίσει ότι η Μεσσηνία και η Πελοπόννησος ολόκληρη έχουν όλα τα εχέγγυα να κρατήσουν ψηλά τη σημαία του τουρισμού της χώρας μας με ανταπόδοση και στους εθνικούς πόρους.”

Ολη η επιστολή:

Τα πρόσφατα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ επισφραγίζουν με τον πιο επίσημο τρόπο όσα κατά καιρούς η Ένωση Ξενοδόχων Μεσσηνίας έχει επισημάνει σχετικά με την τουριστική κίνηση της περιοχής και τις προοπτικές της. Η κατά δέκα ποσοστιαίες μονάδες χαμηλότερη πληρότητα από το μέσο όρο της χώρας και η μεγάλη απόκλιση στις διανυκτερεύσεις αλλοδαπών απεικονίζουν με τον πιο κραυγαλέο τρόπο το σοβαρό πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι επαγγελματίες του κλάδου που, στη συντριπτική τους πλειοψηφία, είναι μικρομεσαίοι χωρίς δυνατότητες αποθεματικών που θα μπορούσαν να τους κρατήσουν σε

βιώσιμο επίπεδο. Και αυτό, παρά το γεγονός ότι οι Έλληνες ταξιδιώτες δείχνουν την προτίμησή τους στα ξενοδοχεία της Μεσσηνίας, αλλά δυστυχώς μόνο για περίπου 40 ημέρες του Ιουλίου και Αυγούστου που όχι μόνο δεν αρκούν για να συγκρατήσουν τα ετήσια λειτουργικά έξοδα, αλλά λόγω του σύντομου χρονικού διαστήματος προσέλευσης δημιουργούν συνθήκες υπερσυγκέντρωσης πληθυσμού με ότι αυτό μπορεί να σημαίνει για την ομαλή λειτουργία της αγοράς.

Όσο το αεροδρόμιο της Καλαμάτας θα παραμένει στη σημερινή τριτοκοσμική του κατάσταση, θα υπάρχει έλλειψη ικανού αριθμού απευθείας πτήσεων από το εξωτερικό με αποτέλεσμα, μια κατά τα άλλα ελκυστική περιοχή, να στερείται ενός σημαντικού όγκου επισκεπτών που θα βοηθούσαν στην τόνωση της τοπικής οικονομίας και στη βιωσιμότητα των επιχειρήσεων.

Καθίσταται αυταπόδεικτο ότι, με τις πληρότητες του 41,3% στη Μεσσηνία  και 37,4% σε ολόκληρη την Πελοπόννησο κατά μέσο όρο, σύμφωνα πάντα με τις ανακοινώσεις της ΕΛΣΤΑΤ με τα συγκριτικά στοιχεία της περσινής χρονιάς σε σχέση με τη φετινή να υπολείπονται, η περίφημη τουριστική ανάπτυξη για την οποία πολλά ακούγονται το τελευταίο διάστημα, εξαιρεί μια ολόκληρη περιοχή από τη δυνατότητα να αναδειχθεί όπως της αξίζει λόγω της έλλειψης ενός σύγχρονου αεροδρομίου. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι ακόμα και ο διαγωνισμός για τη  αεροπορική σύνδεση της Καλαμάτας με τη Θεσσαλονίκη κηρύχθηκε δύο φορές άγονος, με την Αρχή πολιτικής Αεροπορίας και το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών να προετοιμάζουν, όπως ανακοινώθηκε, εκ νέου διαβούλευση με την αεροπορική αγορά πράγμα που σημαίνει ότι και αυτό το θέμα παραπέμπεται στις καλένδες.

Σε αυτή την ασφυκτική για το τουριστικό μέλλον της περιοχής κατάσταση έρχεται ως χαριστική βολή και το θέμα της βραχυχρόνιας μίσθωσης που στην πλειονότητά της λειτουργεί παρασιτικά σε βάρος των νόμιμων ξενοδοχειακών καταλυμάτων, ιδιαίτερα αυτών που λειτουργούν στην περιφέρεια. Το πρόβλημα έχει προσλάβει ανησυχητικές διαστάσεις και, δυστυχώς, οι εξαγγελίες του Πρωθυπουργού από τη ΔΕΘ που προφανώς οφείλονται σε επιλεκτική του ενημέρωση, μας εξέπληξαν δυσάρεστα ευνοώντας πρωτίστως το λεκανοπέδιο της Αττικής και τις μεγάλες πόλεις γενικότερα, αφήνοντας τα περιφερειακά ξενοδοχεία συνεχούς λειτουργίας στον ανελέητο ανταγωνισμό των καταλυμάτων βραχυχρόνιας μίσθωσης.

Δυστυχώς ο κος Πρωθυπουργός δεν έλαβε υπόψη την πραγματική κατάσταση της παραξενοδοχείας που ευδοκιμεί σε ολόκληρη την περιφέρεια, με καταλύματα που στη συντριπτική τους πλειοψηφία δεν υπερβαίνουν τα 2 καταχωρημένα στο ίδιο ΑΦΜ και ανταγωνίζονται αθέμιτα τις μικρές ξενοδοχειακές μονάδες. Επιπλέον, δεν ακολούθησε το παράδειγμα άλλων χωρών που αποφάσισαν να παρέμβουν ριζοσπαστικά και να ρυθμίσουν οριζόντια και με αποτελεσματικό τρόπο τη συγκεκριμένη αγορά. Βεβαίως δεν παρέλειψε να επιβάλει πρόσθετο χαράτσι με διάκριση και αποκλειστικά στα τουριστικά καταλύματα με αύξηση του φόρου διαμονής.

Έχουμε επανειλημμένα τονίσει ότι η Μεσσηνία και η Πελοπόννησος ολόκληρη έχουν όλα τα εχέγγυα να κρατήσουν ψηλά τη σημαία του τουρισμού της χώρας μας με ανταπόδοση και στους εθνικούς πόρους. Το γεγονός ότι δεν έχουν αυτή τη δυνατότητα οφείλεται στην έλλειψη έμπρακτης αναγνώρισης από τους αρμόδιους πολιτειακούς παράγοντες της αξίας της περιοχής και των πολυποίκιλων δυνατοτήτων της.

Ένωση Ξενοδόχων Μαγνησίας: Κατάργηση του τέλους διανυκτέρευσης.

Στα πολλά και σημαντικά προβλήματα των ξενοδοχείων της πληγωμένης από τις πρόσφατες καταστροφές περιοχής καταγράφει η Ένωση Ξενοδόχων Μεσσηνίας προτείνοντας (σε ότι αφορά το τέλος) την κατάργησή του.

Όπως επισημαίνει η Ένωση Ξενοδόχων Μαγνησίας, “αυτή τη στιγμή υπάρχουν εκατοντάδες ακυρώσεις πολύ μεγάλων ποσών και από ότι φαίνεται θα υπάρξει και απώλεια εσόδων δυσθεώρητου ύψους”.

Μεταξύ άλλων, η Ένωση ζητά την άμεση καταβολή χρημάτων στις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις της Μαγνησίας οριζόντια, την αναστολή εργασίας των εργαζομένων για όσες επιχειρήσεις το επιθυμούν, αναστολή υποχρεώσεων και άλλα.

Αναλυτικά η επιστολή:

“Ξεκινώντας αυτή την επιστολή θα θέλαμε να εκφράσουμε τα συλλυπητήρια μας στις οικογένειες των θυμάτων και την συμπαράσταση μας στους πληγέντες. Θεωρούμε ότι το πιο σημαντικό είναι η ανθρώπινη ζωή και γι’ αυτή πρώτα απ’ όλα θα πρέπει να υπάρξει μέριμνα. Αντιλαμβανόμενοι την σοβαρότητα της κατάστασης και ότι ο κρατικός μηχανισμός έπρεπε να ασχοληθεί με τα φλέγοντα ζητήματα, οι άνθρωποι του τουρισμού δεν ξεκίνησαν από την πρώτη μέρα να βάζουν θέματα αποζημιώσεων κτλ.

Όμως, δύο εβδομάδες περίπου μετά την βιβλική καταστροφή πρέπει πια να σας ενημερώσουμε για τα άμεσα προβλήματα που έχουν παρουσιαστεί σε ό,τι αφορά στη λειτουργία των επιχειρήσεων μας. Αυτή τη στιγμή υπάρχουν εκατοντάδες ακυρώσεις πολύ μεγάλων ποσών και από ότι φαίνεται θα υπάρξει και απώλεια εσόδων δυσθεώρητου ύψους.

Τα άμεσα θέματα που πρέπει να επιλυθούν είναι:

1)  Η αναστολή εργασίας των εργαζομένων για όσες επιχειρήσεις το επιθυμούν. Ένα μέτρο, το οποίο εξαγγέλθηκε αλλά δεν μπόρεσε να εφαρμοστεί, διότι με το γραφειοκρατικό ζήτημα που έχει τεθεί ότι μπορούν να μπουν μόνον οι εργαζόμενοι όσων επιχειρήσεων έχουν υποστεί ζημιές,  αποκλείονται όλες οι επιχειρήσεις. Δεν καταλαβαίνουμε το αυτονόητο, τα ξενοδοχεία που δεν έχουν υποστεί ζημιές, αλλά δεν υπάρχει καμία πρόσβαση σε αυτά, δεν είναι πληγείσες επιχειρήσεις; Οι επιχειρήσεις που αυτή τη στιγμή έχουν 100% ακυρώσεις δεν είναι πληγείσες; Υπάρχουν κάποιες επιχειρήσεις των οποίων η πρόσβαση έχει αποκατασταθεί και οι οποίες δυνητικά θα μπορούσαν να λειτουργήσουν, αλλά αυτό είναι σίγουρο ότι θα γίνει σταδιακά  και οι πληρότητες θα έρθουν τουλάχιστον μετά από ένα μήνα. Δεν πρέπει να βοηθήσουμε αυτές τις επιχειρήσεις να επανέλθουν;

2)  Η άμεση καταβολή χρημάτων στις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις της Μαγνησίας οριζόντια χρησιμοποιώντας πιθανώς το μοντέλο του Covid. Υπάρχει άμεση ανάγκη ρευστότητας, δεδομένου ότι σας είναι ήδη γνωστό οι επιχειρήσεις δεν έχουν καμία πρόσβαση στο τραπεζικό σύστημα. Βρισκόμαστε μπροστά λοιπόν σε μια μηδενική ρευστότητα και μάλιστα σε μια στιγμή που οι επιχειρήσεις καλούνται να επιστρέψουν τις προκαταβολές. Σας έχουμε ήδη πολλές φορές αναφέρει ότι αυτή είναι μοναδική χρηματοδότηση των επιχειρήσεων. Άρα λοιπόν αδυνατούν αυτή τη στιγμή να επιστρέψουν τις προκαταβολές και πέραν τούτου να επιβιώσουν.

3)  Οι ξενοδόχοι από την πρώτη στιγμή, όπως πάντα, «έβαλαν πλάτη» φιλοξενώντας πλημμυροπαθείς και με όλες τους τις δυνάμεις προσπάθησαν να συνδράμουν στο κοινωνικό σύνολο. Η περιοχή μας σε μεγάλο τμήμα της έχει υποστεί βιβλική καταστροφή. Θεωρούμε ότι δεν είναι πλέον δυνατόν να διεκδικούμε πάλι το αυτονόητο. Δηλαδή, να στηρίξουμε τις επιχειρήσεις που έκλεισαν, προκειμένου να ξανανοίξουν και αυτές οι επιχειρήσεις που άνοιξαν ή πρόκειται να ανοίξουν να μην κλείσουν. Οι οποίες επιχειρήσεις ούτως ή άλλως θα αποφέρουν πάλι γρήγορα έσοδα στον κρατικό κορβανά.

Σας απευθύνουμε μια ύστατη έκκληση βοήθειας. Οι όποιες ενέργειες της κυβέρνησης πρέπει να γίνουν οριζόντια και όχι με προϋποθέσεις, με υποσημειώσεις, με  κόμματα, με ερωτηματικά κτλ.

ΥΓ- Θα ακολουθήσει εμπεριστατωμένη ανάλυση για την ζημιά της περιοχής μας, διότι πάντα τεκμηριωμένα  διεκδικούμε τα παρακάτω αιτήματά μας.

ΑΙΤΗΜΑΤΑ

  • Αναστολή φορολογικών και ασφαλιστικών υποχρεώσεων για 6 μήνες τουλάχιστον καθώς και υποχρεώσεις προς τους Δήμους.
  • Να τεθούν σε αναστολή εργασίας οι εργαζόμενοι των επιχειρήσεων κατά βούληση χωρίς να υπάρχουν οι προϋποθέσεις, όπως αναφέραμε παραπάνω. Για να μπορέσουν να ενταχθούν αυτές οι επιχειρήσεις ότι αρκεί το γεγονός ότι σε πάρα πολλά ξενοδοχεία δεν υπάρχει πια οδική πρόσβαση και σε όλα τα ξενοδοχεία υπάρχουν στο 100% ακυρώσεις. Έτσι λοιπόν θέτοντας σε αναστολή τους εργαζομένους οι επιχειρήσεις θα μπορέσουν να τους επαναφέρουν σταδιακά στις περιοχές που έχουν πληγεί λιγότερο και ενώ σιγά σιγά θα αποκαθίσταται η πρόσβαση, το νερό κτλ. όταν θα αρχίσει να υπάρχει κινητικότητα επισκεπτών.
  • Άμεση παρέμβαση για αποκατάσταση των ζημιών σε όσες επιχειρήσεις έχουν πληγεί, χωρίς να υπάρχουν γραφειοκρατικές προϋποθέσεις, όπως βεβαίωση άντλησης από την Πυροσβεστική κτλ.
  • Εφάπαξ κι άμεση ενίσχυση, με τη μορφή επιχορήγησης στις επιχειρήσεις χωρίς περαιτέρω κριτήρια,  όπως ήταν  το μοντέλο του Covid.
  • Άμεση προβολή των περιοχών προς αποκατάσταση της φήμης και την πρόσκληση επισκεπτών το ταχύτερο δυνατό.
  • Αναστολή των δανειακών υποχρεώσεων των επιχειρήσεων χωρίς προϋποθέσεις (από την ανακοίνωση 13/9 της Ελληνικής Ένωσης Τραπεζών χωρίς τις προϋποθέσεις του 2.1 και 2.2 και να προστεθεί και η αναστολή των συντηρητικών κατασχέσεων τραπεζικών λογαριασμών που έχουν ήδη γίνει και βρίσκονται σε φάση διαπραγμάτευσης)
  • Αναστολή, για ένα έτος, πλειστηριασμών και κατασχέσεων επί της κινητής ή ακίνητης περιουσίας των επιχειρήσεων.
  • Χρηματοδότηση των ενοικίων μέχρι την επαναφορά πλήρους λειτουργίας των επιχειρήσεων.
  • Ειδική πρόβλεψη για τον Κοινωνικό Τουρισμό και τον Τουρισμό για όλους.
  • Ειδική ρύθμιση για το ΕΣΠΑ
  • Απαλλαγή από την περαιτέρω καταβολή επιστρεπτέων (ούτως ή άλλως θεωρούμε ότι αυτές είναι επιχορηγήσεις από την Ευρωπαϊκή Ένωση και όχι δανεισμός).
  • Άρση της κατάσχεσης των λογαριασμών των επιχειρήσεων.
  • Παράταση για ένα έτος της αστεροποίησης των ξενοδοχείων.
  • Άμεση εξόφληση από τους δήμους και τις περιφέρειες των οφειλόμενων στις επιχειρήσεις.
  • Κατάργηση του τέλους διανυκτέρευσης.
  • Το Υπουργείο Υγείας και οι υγειονομικές υπηρεσίες θα πρέπει άμεσα να κάνουν ελέγχους σε όλα τα δημοτικά διαμερίσματα των δήμων, διότι οφείλουμε να τους ενημερώσουμε ότι σε πάρα πολλές περιοχές της Θεσσαλίας και ειδικά της Μαγνησίας η υδροδότηση  των κατοίκων και των επιχειρήσεων γίνεται από διαφορετικά δίκτυα. Αυτό θα έχει αποτέλεσμα την καλύτερη ενημέρωση όλων προκειμένου να αποτυπώνεται η πραγματικότητα.

Θεωρούμε ότι είναι ανάγκη άμεσης επαφής με τα συναρμόδια υπουργεία, προκειμένου να εξηγήσουμε όλα τα παραπάνω. Μερικά εξ αυτών είναι αυτονόητα. Όμως κάποια χρήζουν ειδικής επεξήγησης”.

Άγγελος Καλλίας: Ταφόπλακα τα οριζόντια μέτρα

Ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Δράμας, και επικεφαλής της Ομάδας Ορεινών Ξενοδοχείων της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων αναφέρει ως «Ταφόπλακα για τα ξενοδοχεία που βρίσκονται σε ορεινούς προορισμούς» τα οριζόντια μέτρα του τέλους διαμονής.

“Η αύξηση του τέλος διαμονής είναι ακόμη ένας φόρος ο οποίος επιβαρύνει τις διακοπές του Έλληνα. Με δεδομένο ότι τα ξενοδοχεία στους ορεινούς προορισμούς της χώρας δέχονται σχεδόν αποκλειστικά ελληνική πελατεία, η οποία φτάνει ακόμα και το 95%, στην περίπτωσή μας ουσιαστικά ο εσωτερικός τουρισμός καλείται να πληρώσει αυτό το φόρο, σε μια ιδιαίτερα δύσκολη οικονομική περίοδο. Οι τιμές των ξενοδοχείων μας αναγκαστικά είναι ιδιαίτερα χαμηλές και τα περισσότερα ξενοδοχεία χαμηλών κατηγοριών. Το τέλος διαμονής αποτελεί πλέον σημαντικό ποσοστό επί της τιμής του δωματίου και θα λειτουργήσει αρνητικά».

Ο κ. Καλλίας τονίζει ότι είναι αδιανόητο ένας μόνο κλάδος, αυτός των ξενοδοχείων να «πάρει στις πλάτες» του το ταμείο για την κάλυψη των ζημιών από τις φυσικές καταστροφές. «Με ποια ευκολία βάζουμε ένα φόρο διαμονής σε ένα ξενοδοχειακό δωμάτιο και όχι ας πούμε στην ξαπλώστρα σε μια παραλία ή αλλου;», αναρωτιέται.  “Ήδη τα ξενοδοχεία στους χειμερινούς προορισμούς έχουν επιβαρυνθεί τα τελευταία χρόνια με πολλά επιπλέον βάρη χωρίς να δοθούν σε αυτά επιδοτήσεις ή διευκολύνσεις. «Το ενεργειακό κόστος αυξήθηκε πάρα πολύ, όπως και το εργοδοτικό αλλά και οι πρώτες ύλες. Το κράτος επιδοτεί κατά καιρούς το ρεύμα ή το φυσικό αέριο, όχι όμως το πετρέλαιο που τα ξενοδοχεία στα ορεινά χρησιμοποιούν για θέρμανση. Τα ξενοδοχεία μας δεν έχουν επιλογές, καθώς τα υψόμετρα που έχουμε τις επιχειρήσεις μας δεν επιτρέπουν τη χρήση άλλων πηγών ενέργειας πέραν του πετρελαίου». Ο κ. Καλλίας τονίζει ότι  και τα δύο ευρωπαϊκά προγράμματα που βγήκαν για την Ενεργειακή Αναβάθμιση, αφορούσαν ξενοδοχεία 4 και 5 αστέρων, αφήνοντας εκτός τα καταλύματα μικρότερων κατηγοριών, που είναι και η πλειονότητα στους ορεινούς προορισμούς.

Ο φόρος διαμονής ήταν ένα μνημονιακό μέτρο για την στήριξη της χώρας το οποίο με την έξοδο της χώρας από τα μνημόνια θεωρητικά θα έπρεπε να καταργηθεί, όπως καταργήθηκαν σειρά μέτρων που αφορούσαν άλλες κατηγορίες π.χ. εργασιακά. Αντ’ αυτού, αντί το κράτος να τον καταργήσει ως όφειλε προσθέτει ένα επιπλέον δείχνοντας εχθρική διάθεση απέναντι στο κλάδο, μη αναγνωρίζοντας τις προσπάθειες που έχουμε καταβάλει όλα αυτά τα χρόνια ώστε να στηριχθεί η οικονομία.

Γιάννης Ρέτσος: πρώην πρόεδρος του ΣΕΤΕ

Σε ανάρτησή του στα social media ο τέος πρόεδρος του ΣΕΤΕ αναφέρει…

…Για την αύξηση του φόρου διαμονής, δε θα πω το τετριμμένο πως ο τουρισμός διαχρονικά αποτελούσε εύκολη λύση φορολόγησης για οποιοδήποτε θέμα. Θεωρώ όμως προβληματικό, να φορολογείται άμεσα ο ξένος επισκέπτης μας, για την αποκατάσταση ζημιών και ενίσχυση των υποδομών μας, ελέω κλιματικής αλλαγής. Για το σκοπό αυτό υπάρχει το τέλος παρεπιδημούντων, ο ανασχεδιασμός του οποίου θα μπορούσε να λειτουργήσει βοηθητικά και στοχευμένα για τον κάθε προορισμό, επιβαρύνοντας όλες τις επιχειρήσεις που σχετίζονται άμεσα ή έμμεσα με τον τουρισμό. Να κατανοήσουμε τέλος πως κάθε επιβάρυνση του ξένου επισκέπτη, μειώνει ανάλογα και την ανταγωνιστικότητα του τουρισμού, που παραμένει σε ποσοστό άνω του 90%, εξαγωγική δραστηριότητα.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Παρακαλούμε εισάγετε το σχόλιο σας
Παρακαλούμε εισάγετε το όνομά σας