Στις δράσεις που πρέπει να δρομολογηθούν για να αναπτυχθεί ο τουρισμός πολυτελείας στην Ελλάδα αναφέρθηκε η πρώην υπουργός Τουρισμού, Τομεάρχης στο τομέα Πολιτισμού της Νέας Δημοκρατίας Όλγα Κεφαλογιάννη κατά τη διάρκεια ομιλίας της σε εκδήλωση στο Κολέγιο Αθηνών με θέμα Luxury Tourism Talk.

Παράλληλα, η κ. Κεφαλογιάννη αναφέρθηκε στην επιτυχημένη πορεία του τουρισμού κατά τη διάρκεια της θητείας της στο υπουργείο Τουρισμού.

Το κοινό στην εκδήλωση παρακολούθησε με ενδιαφέρον την ομιλία της κ. Κεφαλογιάννη ενώ απάντησε και σε ερωτήσεις σχετικά με την πορεία του ελληνικού τουρισμού.

Διαβάστε ολόκληρη την ομιλία της κ. Κεφαλογιάννη:

«Μια από τις πλέον απαιτητικές μορφές τουρισμού, είναι  ο Τουρισμός Πολυτελείας. Θα πρέπει βέβαια να τονίσουμε ότι δεν υπάρχει επίσημος ορισμός για τον Τουρισμό Πολυτελείας,  απλά συνοψίζεται στην παροχή υψηλής ποιότητας υπηρεσιών και προϊόντων με τον πλέον πρόσφορο και ελκυστικό τρόπο. Εξυπακούεται ότι οι τουρίστες πολυτελείας σε σχέση με τα υπόλοιπα κοινά –στόχους, αντιλαμβάνονται με διαφορετικό τρόπο τις έννοιες «υψηλή ποιότητα», «υπηρεσίες» , «πρόσφορο» και «ελκυστικό».  Θα πρέπει εδώ να γίνει η διάκριση μεταξύ των τουριστών πολυτελείας και αυτών που καταναλώνουν προϊόντα πολυτελείας κατά την διάρκεια του ταξιδιού τους. Είναι σαφές ότι οι δύο κατηγορίες δεν ταυτίζονται και δεν θα πρέπει να γίνεται σύγχυση.

Το 2014, μία μελέτη του εξειδικευμένου ταξιδιωτικού οργανισμού VIRTUOSO, υπολόγιζε ότι η τουρίστες πολυτελείας, ανέρχονται σε 25 εκατομμύρια. Πολλές δε είναι οι προσεγγίσεις για την προσέλκυση αυτού του κοινού-στόχου με τις υψηλές απαιτήσεις. Τα 25 αυτά εκατομμύρια, τα οποία ενδεχομένως αυξάνονται ετησίως με προσθήκη millennials, χονδρικά κατηγοριοποιούνται σε μεγιστάνες, πολύ  πλούσιους και πλούσιους ανθρώπους.

Εάν επιλέξουμε την κλασσική κατηγοριοποίησή με βάση το ψυχολογικό τους προφίλ, τότε διακρίνονται σε 5 κατηγορίες, όπως Elite Luxury Lover, Aspiring Luxury Lover, Savvy Luxury Shopper, Luxury Explorer και Satisfied Luxury Admirer.

Επειδή η έννοια του τουρισμού πολυτελείας είναι αόριστη και τελεί σε συνάρτηση με την αντίληψη του τουρίστα για την πολυτέλεια, οι τάσεις της ζήτησης, αυτής της τόσο εξειδικευμένης κατηγορίας τουριστών μας δείχνουν μία κάποια αντίδραση απέναντι στην  έννοια της πολυτέλειας όπως την φανταζόμαστε μέχρι σήμερα.

Δίδεται πλέον μεγαλύτερο βάρος στην εμπειρία έναντι της ιδιοκτησίας. Οι luxurians ή τουρίστες πολυτελείας, δεν επιθυμούν πλέον να αγοράζουν σουβενίρ ή αντικείμενα. Τους ενδιαφέρει η αναψυχή, η αποφόρτιση, η ξεχωριστή εμπειρία. Το νέο trend είναι η απλότητα.Οι τουρίστες πολυτελείας δεν είναι αδιάφοροι προς τα εργαλεία της ψηφιακής τεχνολογίας και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Το αγαπημένο τους μέσο είναι το instagram και αναζητούν apps που θα τους διευκολύνουν στις περιηγήσεις τους. Προτιμούν να καταλύουν σε μικρά ξενοδοχεία πολυτελείας ή οικογενειακές ιδιοκτησίες, ενώ  υπερισχύει των το ενδιαφέρον τους στην περιήγηση σε νέους ανεξερεύνητους προορισμούς.

Για να ολοκληρώσουμε την παρουσίαση του πορτραίτου του τουρίστα πολυτελείας και με όρους τουριστικής αγοράς, είναι FITs (frequent independent traveller) δηλαδή μετακινούνται ανεξάρτητοι και όχι σε γκρουπ, είναι απαιτητικοί, έμπειροι, καλά πληροφορημένοι, ταξιδεύουν με ποιότητα, αγαπούν την περιπέτεια , τους ενδιαφέρει η σχέση ποιότητας τιμής, ενώ το επίπεδο του πλούτου που κατέχουν προσδιορίζουν τα ειδικά ενδιαφέροντά τους και τις απαιτήσεις τους όταν ταξιδεύουν.

Πρόσφατα, ο ταξιδιωτικός οργανισμός AMADEUS που δραστηριοποιείται στον τομέα αυτό, ιεράρχησε τις προτεραιότητές τους διαπιστώνοντας ότι όσο περισσότερο ένας τουρίστας είναι συνηθισμένος σε υπηρεσίες πολυτελείας, τόσο πιο ψηλές είναι οι απαιτήσεις του.

Σημαντικό ρόλο διαδραματίζει λοιπόν στον τουρισμό πολυτελείας, ο ταξιδιωτικός πράκτορας, ή όπως ονομάζεται εύγλωττα σήμερα, ο ταξιδιωτικός σύμβουλος (travel consultant). Φροντίζει τον πελάτη του 24ώρες την ημέρα, 7 ημέρες την εβδομάδα. Του παρέχει συνεχώς, εξειδικευμένη και τεκμηριωμένη πληροφόρηση, τον συμβουλεύει για να σχεδιασθεί καλύτερα το ταξίδι, τον υποστηρίζει συνεχώς και είναι εχέμυθος. Σε κάθε στάδιο του ταξιδιού – εδώ βρισκόμαστε στο δεύτερο επίπεδο της πυραμίδας της ιεράρχησης- η ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών και οι προδιαγραφές κάθε προϊόντος πρέπει να ξεχωρίζουν για την υψηλή τους ποιότητα. Στο τρίτο επίπεδο της πυραμίδας, καταχωρίζονται οι προσωποποιημένες αυθεντικές εμπειρίες και ο υψηλός βαθμός ικανοποίησης του τουρίστα από τον προορισμό και τις εκπλήξεις που συναντά. Εξυπακούεται ότι θα πρέπει να ξεπερνούν τις προσδοκίες του. Το  τέταρτο επίπεδο της πυραμίδας της ιεράρχησης καταλαμβάνει η αποκλειστικότητα. Γι’ αυτόν τον λόγο εξ΄ άλλου ο τουρίστας πολυτελείας, καταβάλει υπέρογκα ποσά.  Στην κορυφή της πυραμίδας ιεράρχησης, φιγουράρει η ασφάλεια και η ιδιωτικότητα που κάθε VIP προσδοκά.

Η Ευρώπη, είναι μία σταθερή προτίμηση των τουριστών πολυτελείας. Για τον λόγο αυτό, ως Υπουργός Τουρισμού, φρόντισα να εισάγω κάποιες προσθήκες στην τουριστική νομοθεσία προκειμένου η Ελλάδα, να είναι σε θέση να διεκδικήσει ένα μερίδιο από την τόσο εξειδικευμένη και απαιτητική αυτή αγορά.

Είναι γνωστό, ότι το βασικό τουριστικό προϊόν της Ελλάδας είναι οι θερινές διακοπές, που στην γλώσσα του τουρισμού συνοψίζονται στον όρο SEA and SUN. Ο Τουρισμός Πολυτελείας στην Ελλάδα, αποτελεί κατά κάποιον τρόπο, ένα υποπροϊόν  αυτής της ενότητας. Από την εποχή των πρώτων περιηγητών μέχρι σήμερα, ορισμένοι ελληνικοί προορισμοί συγκέντρωναν και συγκεντρώνουν σταθερά, την προτίμηση του διεθνούς jet set. Κατά μια έννοια, αποτελούσαν και ακόμη αποτελούν προορισμούς πολυτελείας, διότι, η σύνθεση των υπηρεσιών σε συνδυασμό με το φυσικό περιβάλλον αποδίδουν αυτό που θα ονόμαζε κανείς, Greek Chic. Στην δεκαετία του 50 η Ύδρα, οι Σπέτσες και η Μύκονος, πρωτοστατούσαν. Σήμερα, ως επί το πλείστον, η Μύκονος, η Ελούντα, το Πόρτο Χέλι και ορισμένες άλλες τοποθεσίες φιλοξενούν με επιτυχία αυτή την τόσο απαιτητική πελατεία.

Από την θέση μου ως Υπουργός Τουρισμού, πίστευα ότι (συνεδριακός τουρισμός, ιατρικός τουρισμός, πολιτιστικός, γαστρονομικό/οινικός, κρουαζιέρα, yachting,κινηματογραφικές παραγωγές κα) . Μόνο μέσα από αυτές τις επιλογές θα ρυθμίσουμε τα ζητήματα εποχικότητας και θα έχουμε υψηλότερες εισροές στην εθνική οικονομία.

Μέσα στα 3 περίπου χρόνια που υπηρέτησα τον Τουρισμό, με την νομοθεσία που εισήγαγε το Υπουργείο Τουρισμού, μπήκαν τα θεμέλια για να εισέλθουμε δυναμικά και συστηματικά στην ιδιαίτερη αυτή αγορά και να διεκδικήσουμε μεγαλύτερο μερίδιο.

Στο πλαίσιο αυτής της στρατηγικής, επενδύσαμε στην ποιότητα των καταλυμάτων μέσω της απλούστευσης των διαδικασιών αδειοδότησης και κατάταξης. Οι προδιαγραφές των ξενοδοχείων εμπλουτίσθηκαν και με σύντομες διαδικασίες οι επενδυτές – ξενοδόχοι, έχουν πλέον την δυνατότητα να δημιουργήσουν ξενοδοχεία ιδιαίτερου αρχιτεκτονικού και κατασκευαστικού concept, προκειμένου να αναδείξουν το φυσικό περιβάλλον και να ικανοποιήσουν ταυτόχρονα όλες τις απαιτήσεις των τουριστών πολυτελείας. Ταυτόχρονα, οργανώθηκε η προσφορά των θερινών επαύλεων προκειμένου συντεταγμένα πλέον να προσφέρεται η δυνατότητα στον τουρίστα πολυτελείας να διαμένει με ασφάλεια και εμπιστευτικότητα σε ιδιωτικές κατοικίες πολυτελείας στα ελληνικά νησιά που όπως είδαμε  είναι τάση για τους τουρίστες πολυτελείας.

Με την ρύθμιση αυτή, συντηρούνται οι μεγάλες ιδιοκτησίες, αναζωογονούνται οι τοπικές οικονομίες και ο τουρίστας βιώνει την μοναδική εμπειρία της απαράμιλλης ελληνικής φιλοξενίας μέσα σε εξοχική κατοικία υψηλών προδιαγραφών. Επιπρόσθετα, κατοχυρώσαμε δια νόμου πολλές  άλλες πρωτοβουλίες  με στόχο την προσέγγιση υψηλού εισοδηματικού επιπέδου τουριστών. Επιγραμματικά θα ήθελα να αναφέρω μερικές :

Εξορθολογήσαμε τις δομές των υπηρεσιών που αδειοδοτούν και τις καταστήσαμε ευέλικτες και αποτελεσματικές,

Στελεχώσαμε και λειτουργήσαμε one stop shop για μεγάλες επενδύσεις στον Τουρισμό,

Αναθεωρήσαμε τα πρότυπα κατάταξης των βασικών καταλυμάτων, προτάσσοντας το επίπεδο παροχής υπηρεσιών και όχι τα κτιριολογικά χαρακτηριστικά –

Θέσαμε τις βάσεις για την ανάπτυξη των εναλλακτικών μορφών τουρισμού, προκειμένου να εμπλουτισθεί το παρεχόμενο προϊόν της Ελλάδας και να προσεγγίσουμε υψηλότερης δαπάνες τουρίστες.

Σχεδιάσαμε και υλοποιήσαμε στρατηγική επικοινωνίας και προώθησης αυτής της νέας προσφοράς στις παραδοσιακές μας αγορές αλλά με ιδιαίτερη έμφαση στις αγορές των ΗΠΑ, της Κίνας, της Ρωσίας. Η επικοινωνία διαμεσολαβήθηκε με τα ισχυρότερα digital μέσα, με στόχευση συγκεκριμένων κοινών μέσω programmatic buying και φυσικά με συμμετοχή στις σημαντικότερες διεθνείς εκθέσεις τουρισμού πολυτελείας που αποτελούν διεθνές meeting point του ιδιαίτερου αυτού κλάδου. Το κεντρικό narrative της στρατηγικής επικοινωνίας, υπενθύμιζε στα επιλεγμένα κοινά-στόχους ότι η πολυτέλεια στην Ελλάδα είναι συνυφασμένη με την αυθεντικότητα του προορισμού.

Προβάλαμε διεθνώς στους σωστούς χρόνους της αγοράς, τους μοναδικούς τουριστικούς πόρους της Χώρας μας, ενώ σε συνεργασία με ξένους οίκους διοργανώναμε familiarization trips και press trips για να ενισχύσουμε την επικοινωνία μας με «οργανική» δημοσιότητα. Η λογική της στρατηγικής αυτής, συνοψίζεται στο let the others talk about you προκειμένου να υποστηριχθεί ο προορισμός από το word of mouth των φίλων της Ελλάδας.

Η Ελλάδα, διαθέτει όλα τα απαραίτητα χαρακτηριστικά για να τοποθετηθεί στην παγκόσμια κατάταξη προορισμών πολυτελείας. Θα πρέπει όμως να επιμείνουμε σε έναν ολιστικό επανασχεδιασμό της τουριστικής μας προσφοράς. Πρέπει άμεσα να ξεφύγουμε από την προσκόλλησή μας στα μεγέθη των αφίξεων και να εστιάσουμε στην αύξηση των εσόδων από τον τουρισμό. Με απλά λόγια, λιγότεροι και ποιοτικοί τουρίστες, περισσότερα έσοδα. Διαθέτουμε αυθεντικούς τουριστικούς πόρους, θαυμάσιο κλίμα, είμαστε μία χώρα ανοικτό μουσείο, τα μοναδικά νησιά που η ομορφιά τους ξεπερνά κάθε περιγραφή, έχουμε τις κατάλληλες υποδομές.

Αυτό που χρειάζεται είναι ένας συντονισμός και επιμέρους μικρές ρυθμίσεις για να ολοκληρωθεί όλη η προσπάθεια που ξεκίνησε το 2013, κάτω από δύσκολες συνθήκες. Αν αναλογισθούμε το πλήγμα που προκάλεσε η αρνητική δημοσιότητα στα διεθνή ΜΜΕ στην εικόνα της Ελλάδας, οι υψηλές αφίξεις 2013, 2014 και 2015 ήταν άθλος.

Αυτό που χρειάζεται, είναι μία συμπαγής εθνική τουριστική  πολιτική με όραμα, μαζί με ένα σύγχρονο εθνικό σχέδιο μάρκετινγκ, το οποίο να προτείνει την Ελληνική Δωρική Πολυτέλεια ως την επιτομή της πολυτελούς απλότητας.»

 

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Παρακαλούμε εισάγετε το σχόλιο σας
Παρακαλούμε εισάγετε το όνομά σας