Εναλλακτικές επιλογές μετατρέπονται σε κύριες

Καθώς οι πληροφορίες για τα τρόφιμα και την ασφάλεια γίνονται πιο προσιτές, οι καταναλωτές κάνουν ολοένα και πιο συνειδητοποιημένες επιλογές για τον τρόπο ζωής τους. Η επιθυμία των καταναλωτών για προϊόντα υγιεινά ή με κάποια πρόσθετα οφέλη για την υγεία τους οδηγεί τη βιομηχανία να βρει τις αντίστοιχες πρώτες ύλες και τα προϊόντα που θα καλύψουν τις απαιτήσεις τους. Τα τελευταία χρόνια, τάσεις όπως ο βιγκανισμός και γενικώς η επιλογή τροφίμων φυτικής προέλευσης (κυριάρχη τάση στις προτιμήσεις των καταναλωτών για το 2022) -που έχουν μικρότερο περιβαλλοντικό αντίκτυπο καθώς απαιτούν λιγότερους πόρους, όπως νερό και γη, σε σχέση με το κρέας και δε συμβάλλουν στις εκπομπές αερίων που οξύνουν το φαινόμενο του θερμοκηπίου- έχουν εξαπλωθεί ραγδαία.

Στις τάσεις αυτές προσμετράται και η δημιουργία ολοένα και πιο ευφάνταστων ή αποτελεσματικών συνδυασμών superfoods και αντίστοιχων ροφημάτων, καθώς και η φιλοσοφία του «farm-to-table», που μετατρέπει το τραπέζι του καταναλωτή σε νοερή προέκταση ενός αγροκτήματος, «μεταφέροντάς» τον στο σημείο παραγωγής. Η προσεκτική διατροφή είναι άλλωστε εκείνη που μπορεί να συμβάλει στο να διασφαλιστεί ότι λαμβάνονται τα σωστά μέτρα σε κάθε στάδιο για την εγγύηση της ασφάλειας των τροφίμων. Οι επιχειρήσεις τροφίμων από τη μεριά τους προσφέρουν εναλλακτικές επιλογές των καθιερωμένων προϊόντων τους. Προϊόντα με λιγότερα λιπαρά, χωρίς πρόσθετα συντηρητικά και με αυξημένες πληροφορίες, ή με ένα ολοκληρωμένο storytelling για τον τρόπο παραγωγής τους πάνω στη συσκευασία, συναποτελούν μερικές από τις κινήσεις του κλάδου που στοχεύουν στο να αναζωπυρώσουν την επιθυμία των καταναλωτών να τρέφονται με πιο υγιεινά προϊόντα ώστε να προστατευτούν από ασθένειες, βελτιώνοντας το ανοσοποιητικό τους σύστημα. Επιπλέον, ορισμένα εστιατόρια αναμένεται να μειώσουν τον αριθμό των προσφερόμενων επιλογών στο μενού τους. Αυτή η κίνηση στοχεύει στη βελτίωση της αποτελεσματικότητας, ενώ παράλληλα προωθεί την κερδοφορία. Ως εκ τούτου, ορισμένες επιχειρήσεις τροφίμων στοχεύουν στην επέκταση των υπηρεσιών τους αντί της λίστας προϊόντων τους. Η ασφάλεια και η υγεία, άλλωστε, πάνε χέρι χέρι στις τελευταίες τάσεις και προτιμήσεις των καταναλωτών και κρατάνε επίσης από το χέρι τις υγιεινές επιλογές, τις ποιοτικές και τις καλά μελετημένες πρώτες ύλες, καθώς και τα συγκρατημένα αλλά και «πράσινα» πλάνα διατροφής.

“ Όπως δείχνουν τα στατιστικά δεδομένα από πρόσφατες μελέτες, η κοινωνική επιρροή που ασκούν οι προσωπικότητες των κοινωνικών δικτύων είναι έντονη.”

#ασφαλή_προϊόντα

Οι ίδιες τάσεις σχετικά με τα ασφαλή αλλά και τα υγιεινά προϊόντα φαίνεται να ταξιδεύουν ως τους καταναλωτές μέσα από τους σύγχρονους όρους του μάρκετινγκ. Μέσα από το instagram, τα hashtags και, φυσικά, τους influencers του κλάδου. Όπως δείχνουν τα στατιστικά δεδομένα από πρόσφατες μελέτες, η κοινωνική επιρροή που ασκούν οι προσωπικότητες των κοινωνικών δικτύων είναι έντονη. Έτσι, πλέον οι επιχειρήσεις τροφίμων χρησιμοποιούν συχνά και σε μεγάλο βαθμό αυτή τη λεωφόρο του μάρκετινγκ. Οι καταναλωτές τείνουν να επιλέγουν προϊόντα που χρησιμοποιούνται από την πλειονότητα των προσωπικοτήτων που έχουν επιρροή. Και οι τάσεις για την ασφάλεια των τροφίμων δεν αποτελούν εξαίρεση. Επηρεάζονται σημαντικά από τις γνώσεις, τις κατευθύνσεις και τις απαιτήσεις των καταναλωτών.

Ψηφιοποίηση, τεχνητή νοημοσύνη και νανοτεχνολογία

Η ψηφιοποίηση ανοίγει το δρόμο στη χρήση νέων, έξυπνων τεχνολογιών. Και καθώς η ασφάλεια των τροφίμων γίνεται ψηφιακή, οι επιχειρήσεις χρησιμοποιούν ολοένα και περισσότερο ψηφιακές λύσεις για την ακριβέστερη καταγραφή των δεδομένων ασφάλειας των τροφίμων, την ελαχιστοποίηση του ανθρώπινου λάθους και τη συνολική ευκολία συμμόρφωσης με τους κανονισμούς. Ο κλάδος αγκαλιάζει την τάση της ψηφιοποίησης της ασφάλειας των τροφίμων, καθώς οι επιχειρήσεις τροφίμων αντιλαμβάνονται πλέον την ευκολία της χρήσης της τεχνητής νοημοσύνης και των δεδομένων για την καλύτερη κατανόηση και εξυπηρέτηση των καταναλωτών.

Η αυξανόμενη ζήτηση για διαδικασίες δοκιμών ευκολίας, η διαφάνεια στη διαχείριση της εφοδιαστικής αλυσίδας και η εμφάνιση της νανοτεχνολογίας στις δοκιμές τροφίμων επιφέρουν μια πολύ μεγαλύτερη επισιτιστική ασφάλεια σε παγκόσμιο επίπεδο, καθώς και βελτίωση της υγείας. Ιδιαίτερα η εφαρμογή της νανοτεχνολογίας στις δοκιμές τροφίμων αναμένεται να αναπτυχθεί με ταχύ ρυθμό και οι συσκευές που βασίζονται στη νανοτεχνολογία να χρησιμοποιηθούν για μεγάλη ποικιλία εφαρμογών, συμπεριλαμβανομένης της ανίχνευσης αλλεργιογόνων σε προϊόντα διατροφής. Ουσιαστικά ο τρόπος με τον οποίο το λογισμικό και οι εφαρμογές συνδέονται με μηχανές και αισθητήρες επιτρέπει τον εξορθολογισμό της καταγραφής δεδομένων και την αυτοματοποίηση πλήθους διαδικασιών χωρίς ανθρώπινη παρέμβαση. Το γεγονός αυτό βέβαια δεν ισοδυναμεί με την αντικατάσταση του ανθρώπινου δυναμικού, αντιθέτως η διαδικασία αυτή καθιστά την καταγραφή της ασφάλειας των τροφίμων ταχύτερη και λιγότερο επιρρεπή σε σφάλματα. Αυτή η τάση φαίνεται ότι ανοίγει το δρόμο για βελτιωμένες προγνωστικές αξιολογήσεις αναφορικά με την ασφάλεια των τροφίμων, πιο αποτελεσματικές και αποδοτικές απαντήσεις σε διάφορα ζητήματα που προκύπτουν. Η τάση που βασίζεται στην τεχνολογία στοχεύει στο να κάνει ολόκληρη την αλυσίδα εφοδιασμού πιο ορατή στους πελάτες, σε όλα τα στάδια της παραγωγής.

“Οι καταναλωτές τείνουν να επιλέγουν προϊόντα που χρησιμοποιούνται από την πλειονότητα των προσωπικοτήτων που έχουν επιρροή.”

Delivery… ασφαλείας στα τρόφιμα

Η πανδημία άλλαξε σημαντικά τον τρόπο πρόσβασης των καταναλωτών στα τρόφιμα και οι επιχειρήσεις φρόντισαν να εξασφαλίσουν την παροχή αποτελεσματικών υπηρεσιών παράδοσης, με ρυθμό και ποιότητα που καλύπτουν τις απαιτήσεις του κοινού. Το 2021, οι παραδόσεις τροφίμων τριπλασιάστηκαν σε αξία σε σύγκριση με τις υπηρεσίες το 2017. Και η συγκεκριμένη τάση ήρθε για να μείνει. Σε μια καθημερινότητα με γρήγορους ρυθμούς και σε έναν πολυάσχολο τρόπο ζωής, η ευκολία που προσφέρουν οι παραδόσεις τροφίμων έχει γίνει αναπόσπαστο μέρος της ρουτίνας των καταναλωτών. Και όπως είναι αναμενόμενο, με τη συνεχή ανάπτυξη αυτού του τομέα, θεσπίζονται όλο και περισσότερες νέες κατευθυντήριες γραμμές σχετικά με τις πρακτικές εφοδιασμού και υγιεινής των τροφίμων όσον αφορά τη μεταφορά τους. Υγεία, ασφάλεια, ψηφιοποίηση, τεχνολογία, αλλά και θέληση για ενημέρωση και γνώση για το ταξίδι της τροφής ώσπου να φτάσει στο πιάτο του τελικού καταναλωτή. Η νέα εποχή της ασφάλειας των τροφίμων είναι εδώ και μας καλεί να την αφουγκραστούμε.

Mindful eating

Το «mindful eating» είναι μια τάση με ανοδική πορεία τα τελευταία χρόνια κι έχει να κάνει με τον τρόπο που τρώμε αλλά και, κυρίως, με την πραγματική απόλαυση του φαγητού, στον αντίποδα της πρόσληψης τροφής ως «εκτελεστικής λειτουργίας». Η τάση αυτή ενθαρρύνει τους ανθρώπους να τρώνε αργά και να απολαμβάνουν τις γεύσεις και τις υφές του φαγητού τους. Η ενσυνειδητότητα -η παρουσία όλων των αισθήσεων και η νοητική συγκέντρωση- την ώρα του φαγητού αναδεικνύει τον ευρύτερο σκοπό του φαγητού, όπως είναι η απόλαυση ενός γεύματος παρέα με φίλους ή η χαλάρωση με ένα γευστικό σνακ ή ρόφημα ύστερα από μια προπόνηση. Τέτοιου είδους τάσεις τοποθετούν τα τρόφιμα σε νέο βάθρο. Η αξία τους γίνεται καλύτερα κατανοητή και συνεπώς όλοι οι κανονισμοί -που αφορούν, κατά κύριο λόγο, την ασφάλεια που καθιστά τα διατροφικά προϊόντα κατάλληλα και επωφελή για τον ανθρώπινο οργανισμό- πιο ουσιαστικοί.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Παρακαλούμε εισάγετε το σχόλιο σας
Παρακαλούμε εισάγετε το όνομά σας