Θετικό momentum για Ασία/Ωκεανία και Ευρώπη!

Με βάση τα στοιχεία που προκύπτουν από την έκθεση της ΙΑΤΑ και σε επίπεδο γεωγραφικής κατανομής, η εικόνα που παρουσιάζεται μπορεί να χαρακτηριστεί και ως «μικτή», καθώς κάθε περιοχή διακρίνεται από διαφορετικά βασικά χαρακτηριστικά που επιδρούν στα μεγέθη και την απόδοσή της. Συγκεκριμένα, ενώ οι αεροπορικές εταιρείες της Βόρειας Αμερικής (π.χ. ΗΠΑ) κατέχουν τα… σκήπτρα σε επίπεδο καθαρών κερδών, τα μεγέθη τους βρίσκονται σε πτωτική πορεία! Έτσι, λοιπόν, αναμένεται να επιτύχουν καθαρά κέρδη της τάξης των $15 δισ., τα οποία ωστόσο θα είναι αισθητά μειωμένα σε σχέση με τα αντίστοιχα του 2017 ($18,4 δισ.) ή αλλιώς το 44% των συνολικών κερδών παγκοσμίως, έναντι 60% το 2015!

«Ανθηρά» μεγέθη για τις αεροπορικές εταιρείες και το 2018Η περίπτωση της Ασίας/Ωκεανίας είναι εντελώς διαφορετική, καθώς βασίζεται πρωτίστως στη μεταφορά εμπορευμάτων (cargo), ούσα το κέντρο κατασκευής (και κατ’ επέκταση διακίνησης) προϊόντων και αγαθών σε παγκόσμιο επίπεδο. Υπό αυτό το πρίσμα, οι αεροπορικές εταιρείες που εδρεύουν στην ευρύτερη αυτή γεωγραφική περιοχή, επωφελήθηκαν δεόντως από τα ισχυρά έσοδα που προέκυψαν από τη μεταφορά cargo το 2017.

Έτσι, λοιπόν, πέρυσι η εν λόγω περιοχή «παρήγαγε» το δεύτερο μεγαλύτερο επίπεδο καθαρού κέρδους, που διαμορφώθηκε στα $10,1 δισ. Αυτή, όμως, η πραγματικότητα δείχνει να αλλάζει δραστικά φέτος, καθώς το κέρδος αναμένεται να μειωθεί στα $8,2 δισ. Αιτία; Το γεγονός πως φτάσαμε στο τέλος του κύκλου ανανέωσης του αποθέματος επιχειρήσεων, κάτι που αναπόφευκτα «φρενάρει» και τη ζήτηση μεταφοράς cargo. Θα πρέπει να υπογραμμιστεί πως η γεωγραφική περιοχή της Ασίας/Ωκεανίας είναι η μεγαλύτερη στους τομείς του cargo και των επιβατών, με ποσοστά 37% και 33% της συνολικής παγκόσμιας αγοράς αντίστοιχα.

Με αργούς, αλλά σταθερούς ρυθμούς οι ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρείες κινούνται προς τα μεγέθη απόδοσης της περιοχής της Βορείου Αμερικής. Για την ακρίβεια, το 2018 υπολογίζεται πως θα παράγουν το δεύτερο υψηλότερο επίπεδο καθαρών κερδών παγκοσμίως, που θα ανέλθει στα $8,6 δισ., μέγεθος ενισχυμένο σε σχέση με τα $8,1 δισ. πέρυσι. Όπως επισημαίνεται, η εκτεταμένη αντιστάθμιση από τους ευρωπαϊκούς αερομεταφορείς συμβάλλει στη βελτίωση των επιδόσεων, καθυστερώντας τον αντίκτυπο των υψηλότερων τιμών των καυσίμων. Αυτό έρχεται σε ευθεία αντίθεση με ό,τι συμβαίνει στις βορειοαμερικανικές αεροπορικές εταιρείες, οι οποίες και έχουν σαφώς χαμηλότερες θέσεις αντιστάθμισης κινδύνου και άρα εκτίθενται πιο άμεσα!

«Ανθηρά» μεγέθη για τις αεροπορικές εταιρείες και το 2018

Εάν αναρωτιέστε σχετικά με το πώς εξηγείται το «χάσμα» σε επίπεδο κερδοφορίας εν συγκρίσει με τους αερομεταφορείς των ΗΠΑ και του Καναδά, αυτό οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στους παράγοντες επιβάρυνσης που είναι υψηλότεροι απ’ ό,τι στη Βόρεια Αμερική. Ο κατακερματισμός της βιομηχανίας και το υψηλότερο ρυθμιστικό κόστος στην Ευρώπη, εξάλλου, αρκούν για να επιφέρουν σημαντικές επιβαρύνσεις στα οικονομικά δεδομένα.

Ανάκαμψη στη Λατινική Αμερική Δείγματα οικονομικής ανάκαμψης εμφανίζουν οι αεροπορικές εταιρείες που εδρεύουν στη Λατινική Αμερική, καθώς φέτος υπολογίζεται πως θα επιτύχουν καθαρά κέρδη της τάξης των $900 εκατ. έναντι $500 εκατ. το 2017. Αρκεί να σημειωθεί πως η εν λόγω γεωγραφική περιοχή πριν από μια τριετία κατέγραφε ζημιές που υπερέβαιναν το $1,6 δισ. Πρωτίστως, εξαιτίας της… ελεύθερης πτώσης των τιμών των βασικών εμπορευμάτων. Ωστόσο, από τη μια πλευρά η σταθεροποίηση των ανωτέρω, σε συνδυασμό με την οικονομική ανάκαμψη της Βραζιλίας, συνέβαλαν στη σταθεροποίηση της όλης κατάστασης.

Ανοδος και για τη Μέση Ανατολή

«Ανθηρά» μεγέθη για τις αεροπορικές εταιρείες και το 2018Ανοδική είναι η πορεία που εμφανίζουν και οι αεροπορικές εταιρείες της Μέσης Ανατολής, όπου τα καθαρά κέρδη θα διαμορφωθούν φέτος σε $1,3 δισ. έναντι $1 δισ. το 2017. Σε αντιδιαμετρική τροχιά δείχνουν να κινούνται οι αφρικανικές αεροπορικές εταιρείες, καθώς αναμένεται να εμφανίσουν ζημιές $100 εκατ. Βέβαια, θα πρέπει να τονιστεί πως το 2014 το συγκεκριμένο μέγεθος είχε φτάσει στα $900 εκατ. Οπότε, καταγράφεται μεν μια πορεία ανάκαμψης, ωστόσο ακόμη υπάρχει αρκετός δρόμος προκειμένου η κατάσταση να αντιστραφεί πλήρως και τα οικονομικά δεδομένα να βρεθούν σε θετικό έδαφος.

Ανάπτυξη και κέρδη δίχως ρίσκο, γίνεται;

Η αβίαστη μεν, ρεαλιστική δε, απάντηση στο ερώτημα του τίτλους της παραγράφου είναι «όχι»! Πόσο μάλλον, από τη στιγμή κατά την οποία οι αερομεταφορές σχετίζονται και εξαρτώνται ευθέως από την παγκόσμια γεωπολιτική κατάσταση, λ.χ. τις σχέσεις των ΗΠΑ με το Ιράν και τη Βόρειο Κορέα, το βάρος επίδρασης του Brexit, την επιβολή δασμών, τη συνέχιση της επίτευξης σταθερά ανοδικών ρυθμών ανάπτυξης σε διεθνές επίπεδο, το ύψος του διαθέσιμου εισοδήματος, το παγκόσμιο εμπόριο κ.ά. Από την πλευρά της, η ΙΑΤΑ πάντοτε πρεσβεύει και υποστηρίζει την αναγκαιότητα ύπαρξης «ανοικτών» συνόρων που με τη σειρά τους συμβάλλουν καταλυτικά στην ενίσχυση του ίδιου του παγκόσμιου εμπορίου.

Με αργούς, αλλά σταθερούς ρυθμούς οι ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρείες κινούνται προς τα μεγέθη απόδοσης της περιοχής της Βορείου Αμερικής. Για την ακρίβεια, το 2018 υπολογίζεται πως θα παράγουν το δεύτερο υψηλότερο επίπεδο καθαρών κερδών παγκοσμίως, που θα ανέλθει στα $8,6 δισ., μέγεθος ενισχυμένο σε σχέση με τα $8,1 δισ. πέρυσι.

Υπενθυμίζεται πως η IATA αποτελεί μια επαγγελματική ένωση για τον τομέα των αερομεταφορών, που εκπροσωπεί κάτι παραπάνω από 290 αεροπορικές εταιρείες ή αλλιώς το 82% της συνολικής εναέριας κυκλοφορίας. Εκτός από το γεγονός πως εκπροσωπεί πολλαπλές περιοχές και ευρύτερους τομείς της αεροπορικής δραστηριότητας, η ΙΑΤΑ συμβάλλει ενεργά στη διαδικασία χάραξης της βιομηχανικής πολιτικής αναφορικά με καίρια θέματα που σχετίζονται με την αγορά του aviation.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Παρακαλούμε εισάγετε το σχόλιο σας
Παρακαλούμε εισάγετε το όνομά σας