Δημήτρης Μανίκης. O πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της περιφερειακής ενότητας EMEA (περιλαμβάνει Ελλάδα, Βαλκανικές χώρες, Ιταλία, Ισραήλ, Ρωσία και Κοινοπολιτεία Ανεξάρτητων Κρατών (CIS)) στην Wyndham, μιλάει στην Τουριστική Αγορά και αποκαλύπτει τάσεις και προβλήματα που αφορούν όλους τους… παροικούντες την τουριστική Ιερουσαλήμ.

Η Ελλάδα είναι από τους καλύτερους τόπους για τουριστικές επενδύσεις

Η Wyndham, η μεγαλύτερη αλυσίδα ξενοδοχείων (francising) στο κόσμο, ανοίγει σε λίγες ημέρες γραφεία περιφερειακής διοίκησης στην Αθήνα. Η απόφαση δεν είναι τυχαία, αλλά βασίζεται στις προοπτικές που βλέπει στη χώρα μας.

Δώστε μας κάποια εικόνα για το μέγεθος του Ομίλου Wyndham και τις αλλαγές στις υπηρεσίες που προσφέρει.
Ο Wyndham είναι ο μεγαλύτερος όμιλος franchising ξενοδοχείων στον κόσμο, με 22 παγκόσμια brands και γύρω στα 9.000 μονάδες σε 98 χώρες. Τα τελευταία χρόνια έχουμε αποχωρήσει από τις υπηρεσίες του management διαχείρισης των ξενοδοχείων και πλέον κατά 95% προσφέρουμε υπηρεσίες franchising. Στην περιοχή ευθύνης μου από τα 500 ξενοδοχεία τα 460 είναι franchise και τα υπόλοιπα management. Στο franchise οι υπηρεσίες εστιάζουν στην παροχή του brand και ό,τι αυτό συνεπάγεται, δηλαδή revenue management, sales and marketing, promotions, distribution, network, loyalty club. Το loyalty club μας, μάλιστα, είναι από τα μεγαλύτερα στο κόσμο με 98.000.000 μέλη. Τα μέλη μας, μαζί με το σύστημα κρατήσεων, είναι ίσως και ένας από τους σημαντικότερους λόγους για ένα ξενοδοχείο που θέλει να δημιουργήσει εναλλακτικά κανάλια πώλησης (εκτός των tour operators) να συνεργαστεί μαζί μας.

Ποιες νέες τάσεις βλέπετε να διαμορφώνονται στον χώρο των διεθνών ξενοδοχειακών αλυσίδων;
Μια τάση που παρατηρούμε στο χώρο των διεθνών αλυσίδων είναι ότι αποχωρούν από την ιδιοκτησία και τη διαχείριση των ξενοδοχείων και εστιάζουν στο franchise. Οι ιδιοκτήτες των ξενοδοχείων ασκούν οι ίδιοι τη διαχείριση ή την αναθέτουν σε White Label Operators, μια δραστηριότητα που αποτελεί μία, επίσης, ισχυρή και ανερχόμενη τάση στην αγορά. Τέτοιες εταιρείες είναι διεθνώς η Aimbridge με 1.200 ξενοδοχεία και μια απίστευτη πορεία ανάπτυξης, η Interstate κ.ά. ενώ στην Ελλάδα ήδη έχουν τοποθετηθεί αντίστοιχα Zeus, Ηotel Βrain κ.ά. Πρόκειται για μια αγορά με τεράστιες δυνατότητες ανάπτυξης.

Τα ελληνικά ξενοδοχεία έχουν υιοθετήσει, σε πολύ μικρότερο ποσοστό σε σχέση με άλλες χώρες, την επιλογή της ομπρέλας μιας αλυσίδας. Γιατί πιστεύετε ότι συμβαίνει αυτό;
Αυτό συμβαίνει γιατί, παραδοσιακά, η ελληνική ξενοδοχία ήταν μια «οικογενειακή υπόθεση». Η δεύτερη γενιά αντιλαμβάνεται καλύτερα τα οφέλη που προκύπτουν από μια συνεργασία με μια αλυσίδα. Ταυτόχρονα, οι tour oparators δεν έχουν σήμερα τη δύναμη που είχαν κάποτε, όπως φάνηκε κατά τη διάρκεια της κρίσης. Έτσι βλέπουμε ξενοδοχεία σε ολόκληρη την Ελλάδα, σημαντικές μονάδες στην Κρήτη και αλλού να μπαίνουν σε αλυσίδες γιατί θέλουν να μειώσουν την εξάρτησή τους από τους tour operators και να διευρύνουν τους πελατειακούς τους ορίζοντες. Αξίζει να σημειωθεί ότι πλέον οι αλυσίδες δεν υιοθετούνται κυρίως από ξενοδοχεία πόλης αλλά και σε αμιγώς τουριστικούς προορισμούς, όπως η Κρήτη, η Ρόδος, η Κέρκυρα, η Μύκονος.

Υπάρχει μια τεράστια ευκαιρία στην Ελλάδα για τα τριάστερα ξενοδοχεία, είτε βρίσκονται σε πόλη είτε σε τουριστικό προορισμό διακοπών.

Τα brands στην Wyndham καλύπτουν από luxury μέχρι budget hotels. Το νομοσχέδιο του Αναπτυξιακού και η επιδότηση των ξενοδοχείων 3 αστέρων θέτει τον προβληματισμό: είναι χρήσιμα, βιώσιμα, ανταγωνιστικά αυτά τα σημαντικά σε αριθμό ξενοδοχεία οικονομικών κατηγοριών (budget); Τι λέει η δική σας και η διεθνής εμπειρία;
Ως Wyndham θεωρούμε ότι σήμερα δεν έχουμε την πολυτέλεια να αποκλείσουμε συγκεκριμένες κατηγορίες πελατών. Αυτό που έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον είναι το γεγονός ότι η κατηγοριοποίηση των πελατών με βάση την κατηγορία ξενοδοχείου που επιλέγουν, δεν υφίσταται στην πραγματικότητα. Το ίδιο άτομο χρησιμοποιεί όλων των κατηγοριών τα ξενοδοχεία. Τα στεγανά που έχουμε στο μυαλό μας βλέπουμε ότι δεν ισχύουν. Πιστεύω ότι υπάρχει μια τεράστια ευκαιρία στην Ελλάδα γι’ αυτής της κατηγορίας τα ξενοδοχεία (όπως τα 3ων αστέρων) είτε βρίσκονται σε πόλη είτε σε τουριστικό προορισμό διακοπών. Ο εκσυγχρονισμός αυτών των ξενοδοχείων σε επίπεδο ανανεώσιμων πηγών ενέργειας ή/και πράσινων και βιώσιμων πολιτικών θα τους εξασφάλιζε ένα λαμπρό μέλλον. Κατά τη διάρκεια της κρίσης τα budget-economy ξενοδοχεία μας έφεραν τα περισσότερα έσοδα και θα έλεγε κανείς ότι αυτά «μας κράτησαν ζωντανούς».

Ωστόσο, μέχρι στιγμής, δεν υπάρχει στην Ελλάδα ξενοδοχείο Wyndham στα brand κατηγορίας economy-budget. Ποια είναι τα σχέδιά σας για το μέλλον, σας ενδιαφέρει;
Φυσικά, μας ενδιαφέρει και μάλιστα πολύ. Στη γειτονική Τουρκία (είμαστε η νούμερο ένα ξενοδοχειακή αλυσίδα με 90 ξενοδοχεία) δίνουμε ιδιαίτερη έμφαση στην ανάπτυξη ξενοδοχείων life style, economy- budget. Πιστεύω ότι θα είναι η κυρίαρχη τάση τα επόμενα χρόνια. Στόχος μας είναι να φέρουμε το ίδιο μοντέλο και στην Ελλάδα.

Μεγάλης σημασίας είναι το sustainability, είτε αφορά τη σπατάλη τροφίμων (μείωση σκουπιδιών από τρόφιμα) είτε την εξοικονόμηση νερού και ενέργειας. Δεν υπάρχει τουριστικό συνέδριο όπου αυτό το θέμα να μην απασχολεί ομιλητές και συνέδρους.

Ποιες κατηγορίες ξενοδοχείων κρίνετε ότι είναι περισσότερο ενδιαφέρουσες σήμερα στην Ελλάδα;
Σήμερα η Ελλάδα είναι ελκυστική για όλες τις κατηγορίες ξενοδοχείων. Από luxury μέχρι economy μέχρι και το νέο μας brand, το Alltra, που αφορά ξενοδοχεία all inclusive. Εδώ αξίζει να σημειωθεί ότι είμαστε η μόνη αλυσίδα που έχει brand στον χώρο του all inclusive. Από το εύρος των κατηγοριών που καλύπτουμε με διαφορετικά brands, μπορεί να καταλάβει κανείς τη σημασία που δίνουμε στο να αναπτυχθούν όλες οι κατηγορίες. Τη φιλοσοφία μας αυτή εκφράζουμε και μέσα από το βασικό slogan μας «Make Hotel Travel Possible for All». Οι αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους άλλαξαν τα δεδομένα στην αγορά. Ο ίδιος άνθρωπος που ταξιδεύει επαγγελματικά με business class, μπορεί να ταξιδέψει με τις προσφορές της Ryanair λίγες μέρες μετά ως ιδιώτης και να επιλέξει ένα οικονομικό ξενοδοχείο για κατάλυμα. Πρέπει να καταλάβουμε ότι πλέον η αγορά δεν έχει στεγανά target groups και αυτό είναι σημαντικό για το marketing. Το οικονομικό ξενοδοχείο έρχεται να συμπληρώσει τα οικονομικά αεροπορικά εισιτήρια, προσφέροντας τις απαραίτητες υπηρεσίες που χρειάζεται κάποιος για να επιλέξει έναν προορισμό. Εδώ αυτό που είναι σημαντικό για τα ξενοδοχεία οικονομικότερων κατηγοριών είναι να διατηρούν με συνέπεια κάποια standards ποιότητας. Πολλά από αυτά είναι αυτονόητα όπως η καθαριότητα, η υγιεινή και η ασφάλεια. Και εδώ είναι που οι αλυσίδες έχουν να προσφέρουν έργο, αφού «εγγυώνται» ότι κάθε κατάλυμα, ανεξαρτήτως τιμής και άλλων υπηρεσιών, θα έχει αυτές τις αδιαπραγμάτευτες προδιαγραφές. Και αυτό είναι κάτι που ισχύει σε oλόκληρο τον κόσμο.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Παρακαλούμε εισάγετε το σχόλιο σας
Παρακαλούμε εισάγετε το όνομά σας