Επιπτώσεις για την υγεία και το ευ ζην

Η νευρογαστρονομία μπορεί να επέμβει στην προώθηση πιο υγιεινών διατροφικών συνηθειών. Κατανοώντας τους νευρολογικούς παράγοντες που καθοδηγούν τις διατροφικές προτιμήσεις, μπορούν να αναπτυχθούν στρατηγικές που ενθαρρύνουν τους καταναλωτές να επιλέγουν πιο υγιεινές δια­τροφές. Για παράδειγμα, η κατανόηση του συστήματος ανταμοιβής του εγκεφάλου και του τρόπου με τον οποίο ανταποκρίνεται σε ορισμένα τρόφιμα μπορεί να βοηθήσει στον σχεδιασμό παρεμβάσεων για τη μείωση της λαχτάρας, για ανθυγιεινές επιλογές και την προώθηση πιο υγιεινών εναλλακτικών. Για παράδειγμα, μια μελέτη που διεξήχθη με σκοπό να συγκριθούν οι σοκολάτες με διαφορετικά σχήματα αλλά ίδια σύσταση, έδειξε ότι οι συμμετέχοντες, πριν τις δοκιμάσουν, βαθμολόγησαν τη στρογγυλή σοκολάτα ως πιο κρεμώδη και γλυκιά σε σχέση με την τετράγωνη που θεώρησαν ότι είναι και πικρή (Qian Janice Wang, 2017). Μια άλλη, έρευνα τροφίμων με βάση το σχήμα, έδειξε ότι όταν τα τρόφιμα είναι στρογγυλά, τότε οι προτιμήσεις αυξάνονται, ενώ τα υγιεινά τρόφιμα προτιμώνται όταν παρουσιάζονται σε τετράγωνο σχήμα (Baptista et al., 2021).

Εικονική πραγματικότητα και νευρογαστρονομία

Κάθε στάδιο της ζωής διαμορφώνεται και συνεχίζεται υπό το πρίσμα των τεχνολογικών εξελίξεων. Μία από αυτές τις τεχνολογικές εξελίξεις είναι η εικονική πραγματικότητα. Με τη χρήση της στον τομέα της νευρογαστρονομίας, είναι δυνατή η διαφορετική προσομοίωση των αισθήσεων. Αυτή η κατάσταση δημιουργεί την πιθανότητα πρόκλησης διαφορετικών αντιλήψεων στον εγκέφαλο, γι’ αυτό και εξετάζονται οι έννοιες της υφής και της γεύσης.
Σύμφωνα με τα παραπάνω, θεωρούμε πλέον γνωστό ότι η εμφάνιση του φαγητού, ιδιαίτερα το χρώμα του, μπορεί να επηρεάσει την αντίληψη και την ταύτιση της γεύσης. Η αλλαγή της εμφάνισης των τροφίμων μπορεί να επιτευχθεί με τη χρήση της τεχνολογίας εικονικής πραγματικότητας (VR), η οποία έχει γίνει όλο και πιο προσιτή, εξελιγμένη και διαδεδομένη τα τελευταία χρόνια. Το VR προσφέρει στους ερευνητές έναν νέο τρόπο διεξαγωγής αισθητηριακών και ψυχολογικών μελετών για να διερευνήσουν τον αντίκτυπο των οπτικών πληροφοριών στην αντίληψη των καταναλωτών.

Το πείραμα του καφέ στην εικονική πραγματικότητα

Διερευνήθηκε μια μελέτη για το εάν η παρασκευή ενός καφέ που φαίνεται πιο γαλακτώδης σε περιβάλλον εικονικής πραγματικότητας μπορεί να αλλάξει την αντιληπτή γεύση και προτίμηση. 30 Βρετανοί καταναλωτές έλαβαν τέσσερα δείγματα κρύου, μαύρου καφέ με συγκέντρωση σακχαρόζης 4% και 8%, σερβιρισμένου με καλαμάκι σε λευκή κούπα. Οι συμμετέχοντες φορούσαν γυαλιά VR κατά τη διάρκεια της μελέτης και παρακολούθησαν την ίδια κούπα και το καλαμάκι σε ένα εικονικό περιβάλλον. Το χρώμα του ροφήματος τροποποιήθηκε σε VR έτσι ώστε οι συμμετέχοντες να μπορούν να δουν ένα σκούρο ή ανοιχτό καφετί υγρό στην κούπα, ενώ πίνουν τον καφέ. Ζητήθηκε να υποδείξουν τη γλυκύτητα, την κρεμώδη υφή και την προτίμηση για κάθε δείγμα ξεχωριστά. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι το χρώμα του ροφήματος που προβάλλεται στην οθόνη VR επηρέασε την αντιληπτή κρεμώδη υφή του καφέ. Όταν είδαν ένα πιο ανοιχτό καφέ χρώμα, ενώ άλλαξε μόνο η εικόνα στην εικονική πραγματικότητα του ροφήματος, τον αντιλήφθηκαν ως πιο κρεμώδη (Wan et al., 2020).

Τι να περιμένουμε στο μέλλον

Η νευρογαστρονομία έχει τεράστιες δυνατότητες να αντιμετωπίσει τους τομείς της γενικής διατροφής, της δίαιτας και της παχυσαρκίας. Έχει, επίσης, επιπτώσεις σε ιατρικές καταστάσεις και θεραπείες γι’ αυτό και απαιτείται περισσότερη έρευνα για τη σύνδεση της γεύσης με τη διατροφική συμπεριφορά. Θα πρέπει να μελετηθεί σε μεγαλύτερο βάθος ο λόγος για τον οποίο οι άνθρωποι επιλέγουν συγκεκριμένες τροφές και πώς αυτός, με τη σειρά του, μπορεί να συνδεθεί με καλύτερες διατροφικές συστάσεις. Μία από τις πιο αποτελεσματικές πτυχές της νευρογαστρονομίας είναι η μεγάλη επίδραση κοινωνικών και πολιτισμικών παραγόντων στην αντίληψη της γεύσης.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Παρακαλούμε εισάγετε το σχόλιο σας
Παρακαλούμε εισάγετε το όνομά σας