Στην έρευνα ικανοποίησης τουριστών & απόδοσης ξενοδοχείων για την Θεσσαλονίκη, που ανέθεσε η Ένωση Ξενοδόχων Θεσσαλονίκης στη GBR Consulting, εντοπίστηκαν 9 συγκεκριμένα προφίλ επισκεπτών με διαφορετικά χαρακτηριστικά.

Συγκεκριμένα τα προφίλ των τουριστών που εντοπίστηκαν είναι:
• Χαλαροί • Αρχαιόφιλοι • Φιλότεχνοι • Δραστήριοι • Πατρογονικοί • Ανθρωποκεντρικοί • Καλοφαγάδες • Νυχτόβιοι • Επαγγελματίες

Χαλαροί
Μία μεγάλη ομάδα τουριστών, ένας στους τρεις, δεν έχουν συγκεκριμένα ενδιαφέροντα και θέλουν να βιώσουν τη Θεσσαλονίκη σε έναν χαλαρό ρυθμό χωρίς να γεμίζουν το πρόγραμμά τους.
Σε γενικές γραμμές οι χαλαροί δεν επισκέπτονται μουσεία, συναυλίες, φεστιβάλ και άλλες εκδηλώσεις. Ο Άγιος Δημήτριος είναι ο δημοφιλέστερος θρησκευτικός χώρος, ενώ μόλις ένας στους πέντε επισκέφθηκε το Αρχαιολογικό μουσείο, την Αγία Σοφία, την Ρωμαϊκή αγορά και την Ροτόντα.
Οι χαλαροί που επισκέπτονται τη Θεσσαλονίκη για διακοπές ή για επίσκεψη σε φίλους είναι ηλικίας 26–45 ετών και ταξιδεύουν κυρίως με τον/την σύντροφό τους ή με φίλους. Τα κύρια ενδιαφέροντα τους είναι η διασκέδαση & νυχτερινή ζωή και η γαστρονομία.
Οι δαπάνες των ταξιδιωτών αυτής της κατηγορίας είναι γενικά χαμηλές. Το μεγαλύτερο μέρος των δαπανών τους διατίθεται σε ψώνια. Το γεγονός ότι οι χαλαροί δεν έχουν ένα γεμάτο πρόγραμμα δραστηριοτήτων, δεν επηρεάζει την ικανοποίηση από την εμπειρία τους στην πόλη. Οι χαλαροί είναι ικανοποιημένοι με συνολικό βαθμό αξιολόγησης 8,0. Το γεγονός ότι οι χαλαροί δεν έχουν ένα γεμάτο πρόγραμμα δραστηριοτήτων, δεν επηρεάζει την ικανοποίηση από την εμπειρία τους στην πόλη. Είναι ικανοποιημένοι με συνολικό βαθμό αξιολόγησης 8,0. Αξιολόγησαν τη δημόσια καθαριότητα και την κατάσταση των δρόμων υψηλότερα από άλλα προφίλ με βαθμούς 6,0 και 6,2 αντίστοιχα. Προφανώς, αυτοί οι ταξιδιώτες έχουν επίσης μία πιο χαλαρή προσέγγιση και σε αυτά τα ζητήματα. Μόνο το 81% των χαλαρών δήλωσε ότι υπάρχουν πολλά περισσότερα για να ανακαλύψει κάποιος στη Θεσσαλονίκη. Ωστόσο, το 97% δήλωσε ότι προτίθεται να επισκεφθεί ξανά την πόλη. Έτσι δίνεται η ευκαιρία στη Θεσσαλονίκη να τους προσφέρει, σε επόμενη επίσκεψη τους, τις εμπειρίες που δεν βίωσαν στο συγκεκριμένο ταξίδι τους.
Η πλειοψηφία των χαλαρών έχει επισκεφθεί περισσότερες από μία φορά τη Θεσσαλονίκη. Το 81% αισθάνεται ότι υπάρχουν και άλλα πράγματα να δει στην πόλη.
Οι χαλαροί είναι πολύ ικανοποιημένοι από την διασκέδαση / αναψυχή και τους κατοίκους. Επίσης, αξιολόγησαν πολύ υψηλά τις εγκαταστάσεις, των ξενοδοχείων, των καταστημάτων και της εστίασης.

Αρχαιόφιλοι
Οι αρχαιόφιλοι είναι επισκέπτες όλων των ηλικιών, και κατά κύριο λόγο ταξιδεύουν με τον σύντροφό τους και σε ορισμένες περιπτώσεις με τα παιδιά τους. Επιλέγουν τη Θεσσαλονίκη για το αρχαιολογικό της ενδιαφέρον και την προσωπικότητα της που ουσιαστικά αντανακλάται τόσο από τη σύγχρονη εικόνα της, όσο και από την μεγάλη ιστορία της. Την ίδια στιγμή ενδιαφέρονται για την γαστρονομία της, καθώς η γεύση με την εικόνα μπορεί να ταξιδέψει τον επισκέπτη σε πολλές διαφορετικές περιόδους που βίωσε η πόλη.
Η πλειοψηφία των αρχαιόφιλων συμμετείχε σε ένα οργανωμένο bus tour, ενώ ένας στους τέσσερις έκανε ένα οργανωμένο walking tour
Με συνολικό βαθμό ικανοποίησης 8,1 αξιολόγησαν την εμπειρία τους στην πόλη πάνω από το μέσο όρο. Σχεδόν όλοι θα ήθελαν να επιστρέψουν και να εξερευνήσουν πράγματα που δεν μπόρεσαν να δουν σε αυτό το ταξίδι.
Οι αρχαιόφιλοι είναι μεταξύ των ταξιδιωτών με τις υψηλότερες δαπάνες. Σχεδόν όλοι θα σύστηναν τη Θεσσαλονίκη και θα την επισκέπτονταν πάλι.

Φιλότεχνοι
Οι φιλότεχνοι είναι διαφόρων ηλικιών και ταξιδεύουν με τον/την σύντροφό τους
Περίπου ένας στους τρεις φιλότεχνους συμμετείχε σε ένα οργανωμένο αρχιτεκτονικό ή τέχνης του δρόμου tour προκειμένου να έχει το πλήρες υπόβαθρο. Ένας τους τρεις παρακολούθησε κάποια πολιτιστική εκδήλωση και /ή μία θεατρική παράσταση.
Το 94% των φιλότεχνων αισθάνεται ότι υπάρχουν και άλλα πράγματα που θέλει να δει στη Θεσσαλονίκη. Περίπου το 27% θεωρεί ότι η εμπειρία του ήταν πολύ καλύτερη των προσδοκιών του.
Η διασκέδαση & αναψυχή αξιολογείται με τον μεγαλύτερο βαθμό και ακολουθούν τα μουσεία/αρχ. & πολιτιστικοί χώροι και η συμπεριφορά των κατοίκων της Θεσσαλονίκης.

Δραστήριοι
Οι δραστήριοι ανήκουν στην κατηγορία ταξιδιωτών που επιθυμούν να βιώσουν όσα περισσότερα πράγματα προσφέρει ο κάθε προορισμός, ώστε να έχουν ολοκληρωμένη εμπειρία.
Η πόλη διαθέτει καλή σήμανση με πληροφορίες για το κάθε σημείο βοηθώντας έτσι τον επισκέπτη να συγκεντρώσει πληροφορίες για αυτή, να γνωρίζει το σημείο που βρίσκεται αλλά και τον απαιτούμενο χρόνο για να μεταβεί κάπου αλλού.
Οι δραστήριοι ανήκουν στην ηλικιακή ομάδα 26-45 ετών και ταξιδεύουν κυρίως με τον σύντροφότους ή με φίλους. Οι κύριοι λόγοι επιλογής της Θεσσαλονίκης είναι ο πολιτισμός, η γαστρονομία και η διασκέδαση.
Οι δραστήριοι παρακολουθούν κάποια πολιτιστική εκδήλωση, θεατρική παράσταση / ή κινηματογραφικό φιλμ του Φεστιβάλ κινηματογράφου και συμμετέχουν σε κάποιο εργαστήρι.
Λόγω των δραστηριοτήτων τους, οι δαπάνες για αξιοθέατα και διασκέδαση είναι υψηλότερες από τον μέσο ταξιδιώτη. Με την ολοκλήρωση του ταξιδιού τους οι δραστήριοι νιώθουν ότι έχουν πραγματικά ανακαλύψει σε μεγάλο βαθμό την πόλη. Έχουν τον υψηλότερο συνολικό βαθμό ικανοποίησης από όλα τα προφίλ, παρά το γεγονός ότι έχουν βαθμολογήσει τη δημόσια καθαριότητα πολύ χαμηλά με μόλις 5,1.
Εχουν τις υψηλότερες ημερήσιες δαπάνες σε σύγκριση με τα υπόλοιπα προφίλ επισκεπτών. Οι μεγαλύτερες δαπάνες τους είναι στoν τομέα της εστίασης.

Νυχτόβιοι
Η Θεσσαλονίκη αποτελεί μία ιδιαίτερα “ζωντανή” πόλη με πληθώρα επιλογών σε εστιατόρια, café, wine bars, bars και μουσικές σκηνές. Οι νυχτόβιοι που ανήκουν στην ηλικιακή ομάδα 18–35,ταξιδεύουν κυρίως με τον σύντροφό τους ή με φίλους και κατά κύριο λόγο έρχονται για πρώτη φορά στην πόλη.
Για τους νυχτόβιους όλα αυτά έχουν ενδιαφέρον, καθώς οι κύριοι λόγοι επιλογής της Θεσσαλονίκης είναι η διασκέδαση – νυχτερινή ζωή και η προσωπικότητά της. Επίσης, δείχνουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον στις γαστρονομικές προτάσεις που προσφέρει η Θεσσαλονίκη καθώς και κατ αυτούς ελκυστικό εμπορικό κέντρο της. Ένας στους τρεις συμμετείχε σε ένα οργανωμένο bus tour και /ή σε ένα walking tour. Η πλειοψηφία του συγκεκριμένου προφίλ παρακολούθησε μία συναυλία ή μία πολιτιστική εκδήλωση, αλλά και το θέατρο ήταν μία επιλογή για τέσσερις στους δέκα. Με βαθμολογία 9,1 είναι πολύ ικανοποιημένοι από τις εγκαταστάσεις των bar–café και 8,4 από τη σχέση τιμής / ποιότητας. Υψηλή είναι η αξιολόγησή τους και στις επιλογές διασκέδασης με βαθμό 9,0. Ωστόσο,η συνολική βαθμολογία για την εμπειρία τους στη Θεσσαλονίκη είναι μόλις 8,0 βαθμοί.
Οι νυχτόβιοι γνωρίζουν τη Θεσσαλονίκη καλά, καθώς η πλειοψηφία τους την έχει επισκεφθεί πολλές φορές. Ωστόσο, η Θεσσαλονίκη συνεχίζει να τους εκπλήσσει, καθώς ένας στους 2 δήλωσε ότι η εμπειρία του στη Θεσσαλονίκη ήταν καλύτερη των προσδοκιών του.
Οι νυχτόβιοι αξιολόγησαν τη διασκέδαση & αναψυχή με τον υψηλότερο βαθμό. Οι εγκαταστάσεις των εστιατορίων και των bars / cafés αξιολογήθηκαν υψηλότερα από όλα τα προφίλ. Οι νυχτόβιοι είναι οι λιγότερο ικανοποιημένοι από τις υπηρεσίες και τη σχέση τιμής / ποιότητας των ταξί.

Πατρογονικοί
Στη Θεσσαλονίκη έχουν ζήσει για μεγάλες περιόδους διαφορετικές εθνικότητες, οι οποίες με το πέρασμα του χρόνου αφομοιώθηκαν από την πόλη και ταυτόχρονα την επηρέασαν με δικά τους στοιχεία.
Οι πατρογονικοί αποτελούν μία ομάδα ταξιδιωτών που αναζητούν τις γενεαλογικές τους ρίζες και επιθυμούν να μάθουν περισσότερα για την οικογενειακή τους ιστορία.
Οι περισσότεροι πατρογονικοί έρχονται από το Ισραήλ και είναι ηλικίας 36–55. Ο εβραϊκός πολιτισμός, η επιχειρηματική δραστηριότητα, η θρησκεία και τα έθιμα έχουν βαθιές ρίζες στη Θεσσαλονίκη. Η συγκεκριμένη εθνικότητα άφησε έντονα το αποτύπωμά της στη Θεσσαλονίκη.
Επισκέπτονται την πόλη είτε με οργανωμένα γκρουπ (συχνά μέσω προσιτών οικονομικά πακέτων) ή μεμονωμένα κυρίως για πατρογονικούς λόγους.
Κάποια ξενοδοχεία στη Θεσσαλονίκη διαθέτουν kosher εστιατόριο το οποίο απευθύνεται αποκλειστικά και μόνο σε Εβραίους. Η αγορά του του Ισραήλ αποτελεί, επί του παρόντος, την 1η θέση σε αφίξεις και διανυκτερεύσεις στα ξενοδοχεία της περιοχής. Το 66% των πατρογονικών επισκέφθηκε τη Θεσσαλονίκη για πρώτη φορά. Σχεδόν όλοι θα σύστηναν την πόλη.
Οι πατρογονικοί είναι εντυπωσιασμένοι από τους κατοίκους της Θεσσαλονίκης αξιολογώντας την συμπεριφορά τους με 8,7. Επίσης, η διασκέδαση / αναψυχή και τα μουσεία / αρχ. & πολιτιστικοί χώροι αξιολογήθηκαν υψηλά.

Καλοφαγάδες
Η πόλη της Θεσσαλονίκης έχει παράδοση στη γαστρονομία με πολυπολιτισμικές επιρροές κυρίως από τους Μικρασιάτες που έφεραν στην πόλη τις γεύσεις και τα υλικά τους. Στον τομέα αυτό η πόλη πρόσφατα απέκτησε και διεθνή πιστοποίηση, καθώς εντάχθηκε στο Παγκόσμιο Δίκτυο Δημιουργικών Πόλεων Γαστρονομίας της UNESCO. Το 2011 ξεκίνησε στη Θεσσαλονίκη το Food Festival με στόχο την ανάδειξη των προϊόντων και της γαστρονομίας της πόλης. Οι καλοφαγάδες είναι κυρίως νέοι ηλικίας 26 – 35 ετών και ταξιδεύουν με τον σύντροφό τους ή με φίλους. Οι σημαντικότεροι λόγοι επιλογής της Θεσσαλονίκης είναι η διασκέδαση – νυχτερινή ζωή, το γαστρονομικό της ενδιαφέρον και η προσωπικότητά της. Τα Λαδάδικα αποτελούν μέρος του προγράμματος των καλοφαγάδων.
Σχεδόν όλοι οι λάτρεις του καλού φαγητού συμμετείχαν σε ένα γαστρονομικό tour. Η Θεσσαλονίκη διαθέτει 3 ανοιχτές αγορές και μία κλειστή, τη Μοδιάνο.
Πέραν τα καταστήματα εστίασης, οι καλοφαγάδες επισκέπτονται τους αρχαιολογικούς χώρους και τους ναούς της πόλης και συμμετέχουν σε κάποια πολιτιστική εκδήλωση.
Η βαθμολογία τους για τις εγκαταστάσεις των εστιατορίων και των bar & cafes είναι 8,8, ενώ για την σχέση τιμής / ποιότητας 8,1. Η συνολική βαθμολογία για την εμπειρία τους στη Θεσσαλονίκη είναι 8,2.
Ένας στους δύο καλοφαγάδες επισκέπτεται τη Θεσσαλονίκη για πρώτη φορά. Οι ημερήσιες δαπάνες τους βρίσκονται στη δεύτερη θέση από όλα τα προφίλ και διαθέτουν τα περισσότερα σε ψώνια.
Η διασκέδαση & αναψυχή, καθώς και οι εγκαταστάσεις των ξενοδοχείων και των εστιατορίων αξιολογούνται υψηλά. Οι καλοφαγάδες αξιολόγησαν τα ΜΜΜ χαμηλότερα από όλους.

Ανθρωποκεντρικοί
Οι ανθρωποκεντρικοί είναι μία ιδιαίτερη κατηγορία και αναφέρεται σε Έλληνες που ζουν εντός ή εκτός Ελλάδας και σε αλλοδαπούς που ταξιδεύουν στη Θεσσαλονίκη για να επισκεφτούν φίλους και συγγενείς.
Πρόκειται για επαναλαμβανόμενους επισκέπτες της Θεσσαλονίκης. Η συνάντηση με φίλους και συγγενείς είναι ο πιο σημαντικός σκοπός του ταξιδιού τους, η οποία μπορεί να πραγματοποιηθεί με έναν καφέ στην πλατεία Αριστοτέλους ή ένα γεύμα στα Λαδάδικα.
Εκπροσωπούνται από όλες τις ηλικίες, αλλά ξεχωρίζουν οι ηλικιακές ομάδες 26 – 45 ετών. Περίπου ένας στους τρεις ταξιδεύει με τον/την σύντροφό του και / ή με τα παιδιά του/της.
Προφανώς, οι ανθρωποκεντρικοί δεν χρειάζονται οργανωμένες ξεναγήσεις καθώς βρίσκουν τους οδηγούς τους στους φίλους/ συγγενείς τους που θα τους ξεναγήσουν.
Η συνολική αξιολόγηση της εμπειρίας τους είναι μόλις 7,9 βαθμοί και προέρχεται κυρίως από τις χαμηλές αξιολογήσεις για τους δρόμους και τα πεζοδρόμια, τη δημόσια καθαριότητα και τα ΜΜΜ.
Επιπλέον, φαίνεται ότι οι ανθρωποκεντρικοί εντυπωσιάζονται λιγότερο από τα μουσεία και τους αρχαιολογικούς χώρους της Θεσσαλονίκης βαθμολογώντας τα με 7,9, τη χαμηλότερη αξιολόγηση από όλα τα προφίλ. Πιθανώς αυτό να έχει να κάνει με το γεγονός ότι έχουν επισκεφθεί την πόλη πολλές φορές.
Από την άλλη πλευρά, για την πλειοψηφία τους η εμπειρία στη Θεσσαλονίκη έχει ξεπεράσει τις προσδοκίες τους, λόγω των εξαιρετικών εγκαταστάσεων της πόλης, της διασκέδασης που προσφέρει, αλλά κυρίως της συμπεριφοράς των κατοίκων της που περιλαμβάνει φίλους και συγγενείς.
Οι ανθρωποκεντρικοί είναι οι πιο συχνοί επισκέπτες της Θεσσαλονίκης καθώς η επίσκεψη σε φίλους και συγγενείς δεν είναι μία μεμονωμένη υπόθεση. Οι δαπάνες στην πόλη είναι σχετικά χαμηλές, κάτι που είναι κατανοητό για αυτήν την κατηγορία.
Οι ανθρωποκεντρικοί αξιολόγησαν τις δραστηριότητες και τις εκδηλώσεις που διοργανώνονται στη πόλη υψηλότερα από όλα τα προφίλ. Και όπως ήταν αναμενόμενο, εκτιμούν την συμπεριφορά των κατοίκων. Ωστόσο, η συνολική ικανοποίηση έχει τη δεύτερη χαμηλότερη αξιολόγηση συγκριτικά με όλα τα προφίλ.

Επαγγελματίες
Τα επαγγελματικά ταξίδια αφορούν μία μεγάλη ομάδα που ταξιδεύει για πολλούς διαφορετικούς (επαγγελματικούς) σκοπούς. Κάποιοι ταξιδεύουν για να παρακολουθήσουν ή να συμμετάσχουν σε ένα συνέδριο ή μία έκθεση, ενώ άλλοι ταξιδεύουν για να συναντήσουν προμηθευτές, (δυνητικούς) επιχειρηματικούς συνεργάτες ή κάποιο υποκατάστημα που βρίσκεται στη Θεσσαλονίκη. Σε κάθε περίπτωση αφορά ταξίδια μακριά από τον χώρο εργασίας και αποτελεί σημαντικό κομμάτι για τη Θεσσαλονίκη.
Στο MICE, η Θεσσαλονίκη ήταν μεταξύ των κορυφαίων 50 Πόλεων Διεθνών Συνεδρίων για το 2021 με βάση τις επίσημες κατατάξεις για το 2021 που δημοσιεύθηκαν από το International Congress & Convention Association (ICCA). Η Θεσσαλονίκη κέρδισε 23 θέσεις το 2021, ανεβαίνοντας από την 70η θέση στην 47η παγκοσμίως στα στατιστικά της ICCA.
Σε αυτή την έρευνα περιγράφεται το προφίλ των μεμονωμένων επαγγελματιών και όσων συμμετείχαν σε κάποιο workshop/σεμινάριο. Οι επαγγελματίες είναι ηλικίας 36–55 ετών και γνωρίζουν καλά τη Θεσσαλονίκη, καθώς την έχουν επισκεφθεί περισσότερες από μία φορές. Σήμερα η δουλειά και η αναψυχή συνδυάζονται όλο και περισσότερο, έτσι οι επαγγελματίες ταξιδιώτες μπορεί να παρατείνουν λίγο τη διαμονή τους για να κάνουν κάποιες περαιτέρω περιηγήσεις στα αξιοθέατα. Οι περισσότεροι ταξιδεύουν μόνοι και ακολουθούν οι επαγγελματίες που ταξιδεύουν με συναδέλφους. Ένας στους τέσσερις επαγγελματίες ταξιδιώτες συνοδεύεται από φίλους ή/και τα παιδιά του.
Οι επαγγελματίες γνωρίζουν καλά την πόλη. Οι ημερήσιες δαπάνες των επαγγελματιών είναι οι χαμηλότερες σε σύγκριση με τα υπόλοιπα προφίλ επισκεπτών. Οι δαπάνες τους στην εστίαση είναι μεταξύ των χαμηλότερων, πιθανώς γιατί καλύπτονται από κάποια διοργάνωση ή από συνεργάτες τους.
Παρότι οι περισσότεροι επαγγελματίες είχαν καλύτερη ή πολύ καλύτερη εμπειρία στη Θεσσαλονίκη έναντι των προσδοκιών τους, αξιολόγησαν την συνολική εμπειρία τους στη Θεσσαλονίκη με τον χαμηλότερο βαθμό σε σύγκριση με τους υπόλοιπους επισκέπτες.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Παρακαλούμε εισάγετε το σχόλιο σας
Παρακαλούμε εισάγετε το όνομά σας