Ορθές Πρακτικές Παραλαβών

  • Τα τρόφιμα να τοποθετούνται σε κατάλληλο, ορισμένο χώρο και επιφάνειες χωρίς κινδύνους επιμόλυνσης.
  • Καθ’ όλη τη διάρκεια της διαδικασίας τα τρόφιμα να μην βρίσκονται σε ακραίες θερμοκρασίες.
  • Η διαδικασία να διαρκεί το λιγότερο δυνατό.
  • Τα άτομα που κάνουν παραλαβή να έχουν κατάλληλη ενδυμασία.
  • Τα τρόφιμα να ελέγχονται για τη θερμοκρασία με κατάλληλο τρόπο, όπως την απολύμανση του θερμομέτρου ακίδας μετά από κάθε έλεγχο και πριν την τοποθέτηση σε άλλο δείγμα.
  • Όταν το προσωπικό ανοίγει μία σφραγισμένη συσκευασία για να την ελέγξει, στη συνέχεια να μεταφέρει το προϊόν, ώστε να τοποθετηθεί σε ερμητικά κλειστό σκεύος με αναγραφή είδους και ημερομηνίας ανοίγματος.
  • Έλεγχος ετικέτας και ημερομηνίας λήξης προϊόντος.
  • Έλεγχος για χτυπήματα ή ξένα σώματα στο προϊόν.
  • Έλεγχος οργανοληπτικών χαρακτηριστικών (χρώμα, σχήμα, οσμή, υφή) όπως αναγράφεται παραπάνω για το κάθε είδος προϊόντος.
  • Έλεγχος για προσβολή από έντομα ή τρωκτικά.
“Πρέπει να διασφαλίζουμε ότι ο προμηθευτής μας ακολουθεί τις κατάλληλες διαδικασίες και να ελέγχουμε τον τρόπο εκτέλεσής τους.”

Αξιολόγηση προμηθευτών

Για τη βελτίωση των συνθηκών παραλαβής των προϊόντων στην επιχείρηση απαιτείται να έχουμε αξιόπιστους προμηθευτές που τηρούν τις διαδικασίες του HACCP. Πρέπει να διασφαλίζουμε ότι ο προμηθευτής μας ακολουθεί τις κατάλληλες διαδικασίες και να ελέγχουμε τον τρόπο εκτέλεσής τους.

Τι πρέπει να ελέγχουμε στον προμηθευτή:

  • Να τεκμηριώνει ότι διαθέτει HACCP με κάποιον τρόπο, όπως Πιστοποίηση ή Βεβαίωση εφαρμογής.
  • Να διαθέτει κατάλληλα οχήματα με την απαιτούμενη ψύξη / κατάψυξη ανάλογα με το προϊόν που μεταφέρει.
  • Να διαθέτει καταγραφικό θερμοκρασιών στον θάλαμο του οχήματος. Οι θερμοκρασίες να ελέγχονται και να είναι κατάλληλες για το είδος που μεταφέρει.
  • Ότι δεν μεταφέρει στον ίδιο θάλαμο του οχήματος είδη τα οποία μπορεί να επιμολύνουν το ένα το άλλο, όπως ωμά κρεατικά και λαχανικά.

Το προσωπικό του να είναι εκπαιδευμένο για την ορθή παράδοση των προϊόντων ώστε:

  • Να μην αφήνει ανοιχτή την πόρτα του θαλάμου όταν δεν βγάζει προϊόντα και ο χρόνος μεταφοράς να είναι ελάχιστος.
  • Να μην αφήνει τα προϊόντα στο δάπεδο.
  • Να ενημερώνει για την παράδοση, ώστε τα προϊόντα να βρίσκονται υπό επίβλεψη σε όλη τη διάρκεια της διαδικασίας.
  • Να είναι ο θάλαμος του οχήματος καθαρός χωρίς παρουσία εντόμων ή τρωκτικών και τα προϊόντα κατάλληλα τοποθετημένα.
  • Να είναι όλα τα τρόφιμα, στον θάλαμο του οχήματος, σε κατάλληλες συσκευασίες και όχι ασυσκεύαστα.
  • Να μην έχει ο θάλαμος του οχήματος γυαλιά ή λάμπες χωρίς κάλυμμα θραυσμάτων.
  • Να ελέγχεται δειγματοληπτικά η θερμοκρασία προϊόντων στον θάλαμο του οχήματος.
  • Να διαθέτει αναλύσεις των προϊόντων που προμηθεύει.
  • Να τηρεί σύστημα ιχνηλασίας.
  • Να προμηθεύει προϊόντα σταθερών προδιαγραφών.
  • Να είναι αξιόπιστος ως προς τους όρους και τους χρόνους παράδοσης.
  • Να έχει ειδικές συνθήκες σε δύσβατες τοποθεσίες.
  • Είναι πιο εύκολο να σκεφτούμε τα μέτρα που μπορούμε να λάβουμε στις πόλεις σχετικά με τις πρακτικές παραλαβών. Ας δούμε όμως τι γίνεται σε μέρη όπως νησιά ή τοποθεσίες με δύσβατους δρόμους που δεν υπάρχει κοντινή πρόσβαση οχήματος με θάλαμο ψύξης.
  • Σε περιοχές με δύσκολη πρόσβαση ενδέχεται να παρατηρηθούν ακατάλληλες πρακτικές που μπορεί να έχουν επίπτωση στην ασφάλεια των τροφίμων.

Για τη μείωση πιθανών κινδύνων στα τρόφιμα, για τις συγκεκριμένες περιπτώσεις, μπορούμε να λάβουμε ορισμένα μέτρα όπως:

  • Τη μεταφορά τους σε κλειστά boxes, αποτελούμενα από υλικά υψηλής θερμομόνωσης.
  • Προσθήκη παγοκυψελών στο εσωτερικό των boxes.
  • Σχεδιασμός προμηθειών με ελάχιστες τοποθεσίες παράδοσης συνεπώς και λιγότερα ανοίγματα των boxes.
  • Τοποθέτηση εσωτερικού θερμόμετρου για έλεγχο της θερμοκρασίας καθ’ όλη τη διάρκεια.
  • Ιδιαίτερα καλή ψύξη των προϊόντων πριν τη φόρτωση για αποστολή. Δηλαδή ψύξη στις χαμηλότερες κατάλληλες θερμοκρασίες με σκοπό τη διατήρησή τους κατά τη μεταφορά.
  • Οργάνωση παραγγελιών με προμήθεια προϊόντων συναφών συνθηκών ψύξης.
  • Οργάνωση μαζικών παραγγελιών με αύξηση ποσοτήτων άρα μείωση του αριθμού των παραλαβών.
  • Προσεκτική επιλογή ευαλλοίωτων προμηθευόμενων προϊόντων.

Η σωστή διαχείριση των παραλαβών είναι σίγουρα μία πρόκληση για το συγκεκριμένο είδος επιχειρήσεων. Ωστόσο, όπως φαίνεται και παραπάνω με κατάλληλο προγραμματισμό και εκπαίδευση του προσωπικού παρουσιάζονται λύσεις για τη μείωση των κινδύνων. Άλλωστε, ο στόχος όλων των εμπλεκόμενων μερών είναι η διάθεση ασφαλών προϊόντων στους καταναλωτές.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Παρακαλούμε εισάγετε το σχόλιο σας
Παρακαλούμε εισάγετε το όνομά σας