Λαμπρινή Kαρανάσιου – Zούλοβιτς. Πρόεδρος Ένωσης Ξενοδόχων Αθηνών – Αττικής & Αργοσαρωνικού

H αύξηση των τιμών απαιτεί υψηλή ποιότητα υπηρεσιών

Γιατί τα ξενοδοχεία της Αθήνας δεν καταφέρνουν να πετύχουν καλύτερες τιμές σε σχέση με αυτές που πετυχαίνουν τα ξενοδοχεία σε άλλες ανταγωνιστικές πόλεις; Εδώ θα πρέπει να σημειωθεί ότι η ποιότητα των αθηναϊκών ξενοδοχείων -όπως αυτή προσμετράται από την ικανοποίηση που δηλώνουν οι πελάτες τους- βρίσκεται σε πολύ καλό και ανταγωνιστικό επίπεδο, σε σχέση με άλλες πόλεις. Ωστόσο, τα ξενοδοχεία δεν καταφέρνουν να μετατρέψουν το πλεονέκτημά τους αυτό σε υψηλότερες τιμές. Ζητήσαμε από την πρόεδρο των ξενοδόχων Αθηνών – Αττικής & Αργοσαρωνικού να μας απαντήσει σε σχετικές ερωτήσεις που θα μπορούσαν να μας βοηθήσουν να καταλάβουμε καλύτερα τις αιτίες αλλά και τις λύσεις του προβλήματος. Καταρχάς, αν αυτό αποτελεί πρόβλημα για τα αθηναϊκά ξενοδοχεία και σε ποιο βαθμό τα αφορά όλα.

“Το θέμα των τιμών της Αθήνας είναι ένα πολύ μεγάλο ζήτημα το οποίο καλούμαστε να διαχειριστούμε και αφορά όλα τα ξενοδοχεία, τόσο τα υψηλών όσο και τα μικρότερων κατηγοριών, και σε κάθε περιοχή δραστηριοποίησης εντός Αττικής.”

Αυξάνεται τα τελευταία χρόνια η δυναμικότητα / προσφορά σε κλίνες / δωμάτια στην πόλη; Υπάρχουν νέες επενδύσεις και πού εστιάζουν;
Το θέμα της δυναμικότητας και των τουριστικών κλινών της Αθήνας – Αττικής, είτε αυτές είναι ξενοδοχειακές κλίνες, είτε σε λοιπά καταλύματα, είτε λειτουργούν απλώς παράνομα, είναι ένα πολύ σοβαρό ζήτημα, που μας έχει απασχολήσει ιδιαίτερα την τελευταία δεκαετία. Σαφώς επηρεάζει την υφιστάμενη ξενοδοχία αυτή καθ’ αυτή, αλλά επιδρά και στο τουριστικό προφίλ του προορισμού, στην «ολική ποιότητα» του προσφερόμενου προϊόντος προς τους επισκέπτες, στην επιχειρηματικότητα και ζωή της πόλης κ.ο.κ. Τουριστικές υποδομές και τουριστικές επενδύσεις δεν είναι -αλλά και δεν πρέπει να θεωρούνται- μόνο οι επενδύσεις σε δωμάτια και κλίνες, αλλά και σε σχέδια όπως το «Ελληνικό» ή το «Τατόι», σε έργα που αφορούν γενικές και εξειδικευμένες τουριστικές υποδομές (λ.χ. σύγχρονα συνεδριακά κέντρα κατάλληλα για την προσέλκυση μεγάλων διεθνών συνεδρίων, λιμάνια και μαρίνες, ως και σύγχρονα πάρκα και πολυχώροι αναψυχής κ.ά.) που επικαιροποιούν και «αναθερμαίνουν» την πρόσκληση της Αθήνας προς τους υποψήφιους επισκέπτες της. Τα τελευταία χρόνια και μετά τη μεγάλη κρίση 2008 – 2018, όπου αρκετές μονάδες στην Αθήνα έκλεισαν ή διέκοψαν προσωρινά τη λειτουργία τους, σαφώς έχουν προστεθεί πολλές νέες ξενοδοχειακές μονάδες, νέα και δυνατά brands, ξενοδοχεία υψηλών κατηγοριών, ξενοδοχεία μικρότερων κατηγοριών και πλήθος άλλων καταλυμάτων, από κλασικά ενοικιαζόμενα δωμάτια και διαμερίσματα έως απλές κατοικίες που λειτουργούν ως τουριστικά καταλύματα στο πλαίσιο της βραχυχρόνιας μίσθωσης, αλλά και από καθ’ όλα νόμιμα καταλύματα έως και απολύτως παράνομα. Οι νέες αυτές επενδύσεις θα έλεγα πως εστίασαν πρωταρχικά σε περιοχές που θεωρούνται «σίγουρες» σε απόδοση, όπως είναι το ιστορικό και εμπορικό κέντρο της πόλης, και κατά δεύτερο λόγο στράφηκαν προς την παραλιακή ζώνη, προς τα νησιά του Αργοσαρωνικού και αλλού – όπου, ναι, υπήρχε ανάγκη σε κλίνες, αλλά και ενδιαφέρουσα προοπτική. Η άποψή μας είναι πως, σαφώς, όλο αυτό το φαινόμενο «υπερ-προσφοράς» δωματίων και κλινών, ιδιαίτερα κατά τόπους, καταδεικνύει τη διαχρονικά μεγάλη δυναμική της Αθήνας, ωστόσο, θα ήταν σκόπιμο να δρομολογηθεί μια «τάξη» σε όλο αυτό – με τη λογική της «στρατηγικής ανάπτυξης» σε σταθερή τροχιά για την ελληνική πρωτεύουσα και με συγκεκριμένα πλάνα – στόχους, μεσοπρόθεσμα αλλά και μακροπρόθεσμα.

Σε τι αναλογία οι διανυκτερεύσεις στα ξενοδοχεία της πόλης προέρχονται από προσυμφωνημένης τιμής τουριστικά πακέτα με tour operators;
Οι διανυκτερεύσεις τουριστών στην Αθήνα εξακολουθούν να είναι κατά βάση διαδικτυακές, δηλαδή να προέρχονται κυρίως από διεθνείς πλατφόρμες κρατήσεων, με τις οποίες συνεργάζονται τα ξενοδοχεία. Αυτό δεν σημαίνει πως δεν υπάρχουν συνεργασίες με ξένους Τour Operetors και ταξιδιωτικά γραφεία από διάφορους χώρους – χώρες, αγορές, ομάδες ή κατηγορίες τουριστών. Ενίοτε, τα ξενοδοχεία έχουν αποκτήσει μια ιδιαίτερη σχέση… σπεσιαλίστα, θα τολμούσα να πω, με κάποιους χώρους, κάτι που προέρχεται από μακρά συνεργασία επί σειρά ετών, όπως με αεροπορικές εταιρείες κ.ά.

Γιατί το επίπεδο της μέσης τιμής δωματίου των ξενοδοχείων της Αθήνας υστερεί σε σχέση με άλλων μεγάλων ευρωπαϊκών πόλεων;
Ο προβληματισμός σας θα έλεγα πως είναι απολύτως βάσιμος. Το θέμα των τιμών της Αθήνας είναι ένα επίσης πολύ μεγάλο ζήτημα το οποίο καλούμαστε να διαχειριστούμε και αφορά όλα τα ξενοδοχεία και σε οριζόντια βάση, δηλαδή τόσο τα υψηλών όσο και τα μικρότερων κατηγοριών, και σε κάθε περιοχή δραστηριοποίησης εντός Αττικής. Μας απασχολεί όλους!
Με βάση τα στοιχεία 9μήνου που έχετε στα χέρια σας και περιγράφουν μέση πληρότητα, μέση τιμή δωματίου αλλά και έσοδο ανά διαθέσιμο δωμάτιο, όπως και με βάση τα στοιχεία Σεπτεμβρίου και προηγούμενων μηνών, αλλά και ετών, των πόλεων – ανταγωνιστών της Αθήνας, είναι απολύτως ξεκάθαρο και σαφές πως οι τιμές των ξενοδοχείων της Αθήνας είναι σταθερά και διαχρονικά χαμηλές και σε κάποιο βαθμό -και στο μέτρο που τους αναλογεί- συντηρούν την «καλή ζήτηση». Σίγουρα δεν είναι οι τιμές που θα επιθυμούσαμε για την Αθήνα και σίγουρα δεν είναι αυτές που θα εξασφάλιζαν τη βιωσιμότητα των ξενοδοχείων, ιδιαίτερα ενόψει ενός ακόμη δύσκολου χειμώνα. Φυσικά και υστερούν έναντι των ανταγωνιστών, φυσικά και η αύξηση του κόστους λειτουργίας των επιχειρήσεων -όπως τώρα, λόγω ενεργειακού- περιορίζει σημαντικά το όποιο περιθώριο κέρδους, φυσικά και οι τιμές μας δεν καλύπτουν τη μετακύληση κόστους, όπως σωστά αναφέρετε, αλλά μην ξεχνάμε πως εδώ επιδρούν οι γνωστοί σε όλους μας κανόνες προσφοράς / ζήτησης.

Αναμένετε μεγαλύτερη αύξηση τιμών στις τιμές των ξενοδοχείων, ώστε να καλυφθεί η διαφορά από τον ανταγωνισμό;
Η όποια αύξηση τιμών, όπως και το τι θα μπορούσε να γίνει γενικότερα, εξαρτώνται πλέον όχι μόνο από τις διεθνείς συγκυρίες, από τα γεωπολιτικά θέματα, το τεράστιο ενεργειακό ζήτημα κ.λπ., αλλά και από το τι είμαστε διατεθειμένοι να κάνουμε, όλοι οι ενασχολούμενοι με τον Τουρισμό της Αθήνας. Για να αυξηθούν οι τιμές στα ξενοδοχεία της πόλης, απαιτείται υψηλή ποιότητα προσφερόμενων υπηρεσιών σε επίπεδο (και) καταλύματος (και) υποδομών πόλης αλλά (και) τουριστικών υποδομών. Επίσης, απαιτούνται μεν πολλές και σύγχρονες κλίνες υψηλής ποιότητας σε κάθε κατηγορία καταλύματος, αλλά σίγουρα αυτές οι επενδύσεις πρέπει να γίνονται σε ποσότητα και κατανομή αντίστοιχη και ανάλογη της λεγόμενης «φέρουσας ικανότητας» του προορισμού. Τα παραδείγματα και η πορεία άλλων ευρωπαϊκών πόλεων -ακόμη και της Κωνσταντινούπολης- μας έχουν δείξει κατ’ επανάληψη τον δρόμο των υποδομών, ενώ οι έρευνες της ΕΞΑΑΑ επί 18 έτη, μας έχουν κι αυτές υποδείξει με κάθε λεπτομέρεια τι ακριβώς ζητούν από την Αθήνα οι επισκέπτες μας, γιατί έρχονται, τι τους ενθουσιάζει, αλλά και τι ζητούν επίμονα να διορθώσουμε.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Παρακαλούμε εισάγετε το σχόλιο σας
Παρακαλούμε εισάγετε το όνομά σας