Κώστας Μπακογιάννης. Ένα ολικό reboot στο σκεπτικό, τις γενικές αρχές σχεδιασμού, την πρακτική και τη λειτουργία του Δήμου Αθηναίων, έχοντας ως αιχμή του δόρατος τον τουρισμό, φιλοδοξεί να κάνει πράξη ο νεοεκλεγείς Δήμαρχος Αθηναίων, Κώστας Μπακογιάννης.

του Διονύσιου Μοντεσάτου

Ποια τα σχέδια του νέου Δημάρχου Αθηναίων, Κώστα Μπακογιάννη

Η oνομασία του συνδυασμού του, «Αθήνα ψηλά», μπορεί να ηχεί περίεργα στα αυτιά αρκετών, εντούτοις αποτυπώνει ανάγλυφα τις προθέσεις τόσο του επικεφαλής, όσο και των στελεχών του. «Ξέρετε, θεωρώ πως η Αθήνα είναι μια “μαγική” πόλη, καθώς, παρά τα προβλήματα που μας ταλαιπωρούν, βρίσκεται ψηλά μέσα στην καρδιά όλων όσοι ζουν σε αυτή ή απλώς την έχουν επισκεφτεί. Μάλιστα, αγαπάμε την Αθήνα, δίχως πολλές φορές να είμαστε σε θέση να εξηγήσουμε ακριβώς το γιατί.

Ενδεχομένως να είναι το φως, ίσως η ατμόσφαιρα, μπορεί τα στενά κι οι γωνιές της, πιθανόν κι η επιβλητική σκιά της Ακρόπολης. Ο συνδυασμός μας χαρακτηρίζεται από μια έμπειρη αυτοδιοικητική ομάδα ανθρώπων που αγαπάμε την Αθήνα και την έχουμε πολύ ψηλά μέσα στην καρδιά μας. Αποφασίσαμε, λοιπόν, να σηκώσουμε την Αθήνα ψηλά, όπως είναι και στην καρδιά μας. Να τη δούμε, όπως τη νιώθουμε μέσα μας. Πολύ ψηλά!»

Aξιοποίηση του ιστορικού και πολιτιστικού αποθέματος της πόλης

Τα τελευταία χρόνια αποτελεί κοινό τόπο πως η Αθήνα αναδύεται αργά, αλλά σταθερά, ως ένας city-break προορισμός, έχοντας ακόμη πολύ δρόμο να διανύσει, τόσο σε επίπεδο δυναμικής όσο και πλήρους αξιοποίησης του διαθέσιμου προϊόντος της. Στο υπό διαμόρφωση τοπίο, ο ρόλος του Δήμου Αθηναίων είναι καταλυτικής σημασίας, καθώς, ουσιαστικά, βρίσκεται στη θέση του… οδηγού των εξελίξεων, του σχεδιασμού των δράσεων, της συνεργασίας με το σύνολο των εμπλεκόμενων φορέων, της εξωστρέφειας, των κινήσεων προσέλκυσης πρόσθετου τουριστικού ρεύματος κ.ο.κ.

Οι επισκέπτες θα πρέπει να αντιμετωπίζονται ως προσωρινοί κάτοικοι της πόλης, ως μέρος δηλαδή της καθημερινότητάς της, κι όχι ως προσωρινή επιβάρυνση!

Το σκεπτικό του κ. Μπακογιάννη, όχι μόνο δεν βρίσκεται σε απόσταση από την προαναφερθείσα προσέγγιση, αλλά στοχεύει στη δυναμική ανάδειξη του τουρισμού ως μοχλού ανάπτυξης της ίδιας της πόλης. «Τα μεγέθη είναι γνωστά και καταδεικνύουν πως στην Αθήνα καταγράφεται μεγάλη αύξηση της τουριστικής κίνησης τα τελευταία χρόνια. Θεωρώ πως η πόλη μας διαθέτει μια σειρά από ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα σε σχέση με άλλες μεγαλουπόλεις: από τα πολλά ιστορικά και πολιτιστικά τοπόσημα, μέχρι την προσφορά ενός μεγάλου εύρους υπηρεσιών για τους επισκέπτες και τη δυναμική ανάπτυξη σειράς δραστηριοτήτων της δημιουργικής οικονομίας. Για αυτό κι αποβλέπουμε στην ανάδειξη της πρωτεύουσας της χώρας μας ως ελκυστικό, βιώσιμο κι ασφαλή τουριστικό προορισμό για όλες τις εποχές του χρόνου.

Δίχως άλλο, η ανάδειξη της πολυθεματικής ταυτότητας της Αθήνας κι η προώθηση του πολιτιστικού και συνεδριακού τουρισμού, σε συνδυασμό με την προσφορά ποικίλων εμπειριών και δραστηριοτήτων στους επισκέπτες της αποτελούν βασικούς άξονες ενός ολοκληρωμένου σχεδίου για την προβολή του ανανεωμένου, όσο και πολυδιάστατου τουριστικού προϊόντος της πόλης μας. Τα ανωτέρω προϋποθέτουν την αναβάθμιση των υφιστάμενων υποδομών φιλοξενίας, τη μεγαλύτερη και συστηματικότερη αξιοποίηση κι ανάδειξη του πλούσιου ιστορικού και πολιτιστικού αποθέματος της πόλης, καθώς επίσης και την κατάλληλη διαχείριση της ροής επισκεψιμότητας, προκειμένου να ενισχύεται η τουριστική δραστηριότητα αλλά και να αποφεύγονται φαινόμενα κορεσμού».

Αποτελεσματικότερη διαχείριση της ροής επισκεψιμότητας

Κορεσμός, που συνδέεται άμεσα με τον κακώς εννοούμενο υπερτουρισμού, ο οποίος τείνει να αναδειχθεί σε ένα από τα εμπόδια χρηστής ανάπτυξης συγκεκριμένων πόλεων, πρωτίστως στην Ευρώπη, με σημαντικό ποσοστό τοπικών κοινωνιών να αντιδρά αρνητικά απέναντι στην τουριστική βιομηχανία. Σε ό,τι αφορά την Αθήνα, σε ετήσια βάση υποδέχεται περισσότερους από πέντε εκατομμύρια τουρίστες από ολόκληρο τον κόσμο, με το 68% περίπου των διανυκτερεύσεων στην Περιφέρεια Αττικής να πραγματοποιείται εντός των ορίων του Δήμου Αθηναίων!

Κώστας Μπακογιάννης.Μάλιστα, οι επισκέπτες που επιλέγουν για τις διακοπές τους αποκλειστικά την Αθήνα, δίχως να μεταβαίνουν σε άλλους προορισμούς, από 220.000 το 2013 αυξήθηκαν σε 1,4 εκατομμύρια το 2017! Όσο για τους επισκέπτες στο ιστορικό κέντρο της πόλης, που υπερέβαιναν το 2015 τους 100.000-120.000 ημερησίως, για το 2019 εκτιμάται ότι θα ανέλθουν σε 220.000-230.000 σε ημερήσια βάση! Σε αυτή την αδυσώπητη πραγματικότητα, ο κ. Μπακογιάννης έχει μια καινοτόμο θέση-προσέγγιση: «Εκτίμησή μου είναι πως οι επισκέπτες θα πρέπει να αντιμετωπίζονται ως προσωρινοί κάτοικοι της πόλης, ως μέρος δηλαδή της καθημερινότητάς της κι όχι ως προσωρινή επιβάρυνση!

Ο τουρισμός θα πρέπει να λογίζεται όχι ως αυτοσκοπός, αλλά ως εργαλείο, προκειμένου να βελτιώνεται και να αναπτύσσεται περαιτέρω ο ίδιος ο προορισμός. Για αυτό και χρειάζεται να αναδειχθεί η πολυθεματική ταυτότητα της Αθήνας, η οποία προσφέρει ένα σύνολο εμπειριών και δραστηριοτήτων στους επισκέπτες της: από τους ιστορικούς και πολιτιστικούς θησαυρούς μέχρι τον φυσικό πλούτο της πόλης, κι από τις αρχιτεκτονικές λεπτομέρειες και την ιστορία των γειτονιών μέχρι τις γαστρονομικές εμπειρίες, τη σύγχρονη καλλιτεχνική δημιουργία και τις πολλαπλές πολιτιστικές κι αθλητικές διοργανώσεις».

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Παρακαλούμε εισάγετε το σχόλιο σας
Παρακαλούμε εισάγετε το όνομά σας